Nieuws

Motornieuws 2023 – Eicma

MV Agusta verraste op de EICMA met de nieuwe Superveloce 1000 met een 208 pk sterke viercilinder, liet met de 921 S een nieuw viercilinder-concept voor het middensegment zien, maakt na zeventig jaar een comeback in het scootersegment en bevestigde de definitieve komst van de Lucky Explorer-concepten, dat het afgelopen jaar op de EICMA al liet zien.

De nieuwe Superveloce 1000 komt er allereerst in deze dik aangeklede Serie Oro-uitvoering. Het is al even geleden dat MV Agusta een sportmotor met vier cilinders in de opstelling had staan. Na de F4 1000 restte immers volledige droogte. Alleen de Brutale 1000 naked heeft nog een viercilinder in het vooronder. Voor een sportieve MV was je aangewezen op de F3-modellen en Superveloce, allen voorzien van een 147 pk sterke driecilinder.

Maar dat beresterke Brutale-blok en de retro-lijnen van de Superveloce komen nu samen in de nieuwe Superveloce 1000. Beide Superveloces ogen aan de ronde voorzijde duidelijk verwant met de geïntegreerde ronde led-koplamp, maar aan de achterzijde is het een heel ander verhaal. Ook bij de 1000 huist het achterwiel – nu met dikke 200/55-slof – in een enkelzijdige aluminium swingarm, maar wordt het niet geflankeerd door de uitlaat. Daarvoor grijpt MV Agusta terug op het beproefde recept van eind jaren negentig, want de vier fraaie orgelpijpjes huizen net als destijds de mode was onder het kontje. Gezien het zwaartepunt niet de meest voor de hand liggende plek, maar het esthetische belang werd voor de Superveloce 1000 groter geacht dan het praktische.

Bovendien komt het stervormige design van het gesmede aluminium achterwiel zo veel beter uit de verf.
De 998cc metende viercilinder met radiaal geplaatste kleppen en titanium drijfstangen is een serieus krachtpatsertje met 208 pk bij 13.000 toeren en 116 Nm koppel. Uiteraard wordt alles in toom gehouden door moderne elektronica, waaronder anti-slip-regeling, launch control en tractiecontrole. Makkelijk op- en terugschakelen gebeurt met een quickshifter. Als top geeft MV 320 km/uur op en wijst daarbij naar de niet te missen vleugel aan de voorzijde, die voor 39,2 kilo druk op het voorwiel zorgt.

Achter de carbon stroomlijn gaat een stalen vakwerkframe schuil, dat deels van de Brutale 1000 RR is overgenomen. Deze Serie Oro-uitvoering is voorzien van een elektronisch verstelbare Öhlins upside-down-voorvork en een eveneens elektronisch verstelbare Öhlins TTX-achterschokdemper. Radiaal gemonteerde Brembo Monoblock-remaklauwen en bijpassen rempomp uit hetzelfde huis tekenen voor de vertraging. Als drooggewicht geeft MV Agusta 194 kilo op.

De nieuwe Superveloce 1000 heeft verder een 5,5 inch TFT-display met smartphone-connectiviteit en navigatiemogelijkheid. Ook is er cruise control aan boord en een anti-diefstal-systeem met GPS-lokalisering. Met de meegeleverde racekit, bestaande uit een titanium uitlaatsysteem van Arrow, stijgt het vermogen volgens MV naar 212 pk en gaat het gewicht met 2 kilo omlaag.
Hoeveel Serie Oro’s er gaan komen, heeft MV Agusta nog niet bekendgemaakt, een prijs helaas ook niet nog niet.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...