+ Plus

TT Assen 2010

Het zelfvertrouwen en de kalmte die Jorge Lorenzo uitstraalde in Assen was niet ongepast. De Spaanse WK-leider domineerde elke training en zette in de race de kroon op het werk. MotoPlus volgde Lorenzo op weg naar zijn al weer dertigste GP-overwinning en sprak ook met hem over hoe hij leerde van tegenslagen en over hoe de film over het leven van filmfanaat Lorenzo er uit moet zien. “Dan moet je een legende zijn. En dat ben ik nog niet.”Woensdag, 15.30: besloten persconferentie in de Fiat/Yamaha-hospitality. Anderhalf uur later zit hij met Casey Stoner, Andrea Dovizioso, Ben Spies en Alvaro Bautista bij de verplichte persconferentie van Dorna.“Ik heb veel zelfvertrouwen, maar ik moet rustig proberen te blijven. Zevenendertig punten voorsprong geeft rust. Maar in 2007 stond ik in de 250 op een gegeven moment 27 punten achter op Dovizioso, maar toen werd ik toch kampioen.”Donderdagmiddag, 16.30: Lorenzo doet zijn dagelijkse praatje voor de verzamelde pers. Hij sluit de eerste vrije training af als snelste voor Casey Stoner.“We hebben de normale ‘problemen’ gehad na een eerste training. We moeten proberen om achter de tractie te verbeteren. Door de nieuwe bocht is het circuit een stuk sneller geworden. Ik had races (het WK Superbike, FW) op de aangepaste baan gezien en het zag er behoorlijk angstaanjagend uit. In het echt valt het mee, is het niet zo gevaarlijk.”Donderdagmiddag ,18.15: Lorenzo signeert foto’s en twee X-lite “Moon”-helmen voor twee blije MotoPlus-prijswinnaars. Dat ze ook nog met de Spanjaard op de foto kunnen – en zijn handtekening op meegebrachte shirts krijgen – zorgt voor ‘big smiles’. Daarna – en ook daarvoor – staan nog interviews op het programma. Personal assistent Hector probeert het strak te houden, maar door de vele verplichtingen (de halve Nederlandse pers staat op de lijst) loopt Lorenzo vijf kwartier achter op schema. Hector oogt gejaagd, maar Lorenzo blijft kalm, cool en vriendelijk. En wat betreft alle verhalen en geruchten over 2011: “Yamaha heeft mijn prioriteit. Contacten met andere fabrikanten staan op een laag pitje. Ik wacht of wat ze willen.” Of hij niet liever zelf de beslissing in eigen hand houdt? “Ik heb geen haast.” Vrijdagochtend 11.00: Aan het eind van de tweede vrije training verdringt Lorenzo Stoner van de eerste plaats. Hij rijdt precies 0,4 van zijn eigen beste tijd van vrijdag af. Alleen Randy de Puniet komt vaker voorbij start-finish dan de hardwerkende Lorenzo.Vrijdagmiddag 14.56: zoals gewoonlijk is De Puniet een van de eerste rijders die in de kwalificatietraining een zachte band monteert en vervolgens Lorenzo van de eerste plaats verdringt. Lorenzo slaat terug en claimt de eerste positie. In zijn allerlaatste ronde scherpt hij zijn tijd nog eens met ruim 0,1 seconde aan. Het is zijn tweede pole van het jaar, zijn vierde totaal in Assen. “We steken in een goede vorm, we zijn in elke sessie de snelste geweest”, stelt Lorenzo tevreden vast. “Casey en Randy hebben een goede pace, het is afwachten hoe het echt met Spies en Dovizioso zit. Ik heb in ieder geval een heel goed gevoel voor morgen en dan moeten we herhalen wat we tot nu toe gedaan hebben. Morgen is er zeker meer druk. Ik moet wel geduldig zijn, maar de voorsprong in het WK moet ook wat meer rust geven. Ben en De Puniet zijn gevaarlijk. Zij hebben geen druk, kunnen vrijuit rijden. Ben wordt ook elke race beter. Dovizioso en Pedrosa móeten winnen. Dat is mijn geluk en dat geeft me rust.”Nadien moet Jorge nog even op de foto met Giacomo Agostini, die morgen een paar ererondjes zal rijden, zowel op zijn oude Yamaha van vroeger als op de huidige M1.Zaterdagochtend 10.00 uur: Weer de snelste tijd voor Lorenzo in de warm up. Maar Pedrosa nadert. Een voorbode voor een Spaanse confrontatie? Zaterdagmiddag 14.50 uur: Het leek even een lastig verhaal te worden voor Lorenzo, maar de echte aanvallen van Pedrosa en Stoner blijven uit. De WK-leider wint zijn vierde race van het jaar, bouwt zijn voorsprong uit tot 47 punten, tien punten meer dan hij al had. Als “I Robot”, bijnaam die hij van teammanager Wilco Zeelenberg kreeg, plant hij een Lorenzo-vlag in een grindbak. Ook Assen is nu Lorenzo-land. “Hij is dit jaar pas één keer gecrasht, tijdens de eerste training in Qatar”, herinnert een glunderende Zeelenberg zich. “Hij is als een robot, zo constant is hij in zijn rondetijden. Dat zag ik al tijdens de wintertest in Qatar. Zó gelijkmatig, dat doet niemand hem na. Vandaar ook die bijnaam.”Eerder won Lorenzo al in de 125 cc (2004) en de 250 cc (2006 en 2007) in Assen. Nu hij daar ook een MotoGP-zege aan toevoegt, plaatst hij zichzelf in een bijzonder rijtje met Jim Redman, Mike Hailwood, Phil Read, Luigi Taveri, Dieter Braun en Valentino Rossi; allemaal coureurs die in Assen in drie of meer klassen wisten te winnen. Bovendien is het Yamaha’s 56e MotoGP-zege en daarmee komt het merk op gelijke hoogte met Honda.Op het podium, waar hij al drie als derde stond in de 250 cc-klasse en een keer als WK Supersport-winnaar, mag teammanager Wilco Zeelenberg meevieren. “Ik zag in de warm up dat Dani zich had verbeterd ten opzichte van de kwalificatie”, vertelt Lorenzo. “Casey was in het begin van de race ook sneller dan in de training. Ik moest wel rustig blijven, want ik wist dat ik tegen het einde een voordeel zou hebben met mijn hardere banden (Pedrosa en Stoner kozen beiden voor de zachtere compound, FW).” Zijn goede start waardoor hij als eerste de Haarbocht indook, stemt hem zeer tevreden. “Ik start nog niet zoals Dani, maar het is inmiddels goed genoeg. De eerste ronde had ik 1,3 seconde voorsprong. Later kwamen ze nog wel dichbij en dat was een moeilijk moment. Gelukkig bleef het zoals het was.”Twee ronden voor het einde ging het nog bijna mis, geeft hij toe. “De banden gleden veel met het ingaan van bochten en de laatste ronden was het moeilijk om het tempo hoog te houden. Twee rondjes voor het eind crashte ik bijna bij het insturen van de GT. Toen heb ik het iets kalmer aan gedaan, want ik wilde beslist niet vallen.” Lorenzo is overduidelijk blij, maar niet euforisch. Hij is vooral ontspannen. Zeelenberg: “Wat wil je ook? Hij staat 47 punten voor, er is er eentje weg (Rossi, FW) en nu is er veel minder druk. In de eerste training zei hij nog een beetje bezorgd ‘Stoner gaat wel hard’. Maar ik zei ‘het is juist goed dat hij voor die Honda-mannen zit, dat kan je alleen maar helpen’. Zo kun je het namelijk ook bekijken. Toen de voorsprong van 1,3 terugging naar 0,8 wisten wij dat het door de harde band kwam. Maar we wisten ook dat Pedrosa aan het eind van de race te verslaan was.” “Het is belangrijk dat we elke training en elke race in de top zitten. Dát is de sleutel”, zegt Lorenzo. “We moeten tot het einde geconcentreerd blijven.” Zeelenberg beredeneert de situatie koel en analytisch. “Hij hoeft zich inmiddels niet meer te bewijzen. Het haantjesgedrag verdwijnt daarom wel een beetje. We hebben de luxe dat we ons een keer een slechte training kunnen veroorloven. Hij heeft de snelheid en het team is professioneel. Ik zelf? Zo’n 95 procent van de tijd houd ik m’n mond dicht. Als ik dan wat zeg, moet het hem helpen.” Zeelenberg geeft ook aan dat hij Rossi mist. Vier keer winnen wordt al bijna gewoon en voor het WK is volgende zege niet goed, beseft de Nederlander. Maar hij kan zich daar niet druk om maken. Het beeld is immers gericht op het einddoel. “Jorge wil niet aan het WK denken, hij denkt van race tot race. Hij weet dat hij redelijk makkelijk in ieder geval op het podium staat en dan lever je maximaal per race negen punten in. En ik zie Pedrosa en Dovizioso nog niet elke race winnen.”(Kader 1)LORENZO EN SPEELFILMSHet is inmiddels een bekend feit dat Jorge Lorenzo een echte speelfilmliefhebber is. Hij raakte er met MotoPlus-verslaggever Frank Weeink spontaan over aan de praat. Waar komt jouw fascinatie voor films als Rocky en Spartacus toch vandaan? “Ik ben heel visueel ingesteld. Die films gaan ook over de geest van een vechter. Ik werd gegrepen door de karakters in die films en ik besloot dat ik daar uit motivatie moest putten, dat ik daar kracht uit moest krijgen. Ze waren een goed voorbeeld voor mij. De boodschap in die films is dat wanneer je de ‘eye of the tiger’ verliest, de ‘bite’, de wil om te werken aan jezelf en de honger naar succes, dan is het afgelopen met je. Het maakt niet uit hoe goed je bent of hoe veel wereldtitels je hebt, als je niet meer bereid bent hard te werken, is het voorbij. De Spartacus-film deed me denken aan de manier waarop ik zelf opgegroeid ben. Daar zitten veel overeenkomsten in. Weinig geld en een klein dorp. De Spartanen waren allemaal krijgers, soldaten. Als jongens daar geboren werden, was duidelijk dat ze opgeleid zouden worden tot krijgers, een opleiding die al begon als ze drie jaar oud werden. Op een bepaalde manier gebeurde dat ook met mij toen ik nog klein was. Mij werd geleerd hoe ik moest vechten, hoe ik van vechten mijn beroep kon maken.”Je kijkt ook graag naar comedy’s en films over relaties tussen mensen. Waarom? “Toen ik nog klein was, heb ik te veel moeten werken en trainen. Daardoor werd ik te veel….. Te dierlijk. Als je wilt leren mens te zijn, moet je leren om te gaan met je vrienden. Dat heb ik geleerd door films te kijken en door boeken te lezen. Het is ook weer niet zo dat ik alleen maar geleerd heb door films en boeken, ook wel door het echte leven, door mijn eigen ervaringen. En door mijn fouten. Het was ook weer niet zo dat ik een beest was. Ik wist alleen minder goed hoe ik met mensen om moest gaan en communiceren dan andere kinderen van mijn leeftijd. Het was voor mij een kant van mijn persoonlijkheid die ik graag wilde ontwikkelen, omdat ik ook nieuwsgierig naar mezelf was. Ik denk dat ik daar in geslaagd ben.”Naast die passie voor films heb je een grote liefde voor lezen, het lezen van biografieën vooral. Bijvoorbeeld over Lance Armstrong, Kurt Cobain en Wayne Rainey? Leer je daar meer van dan fictie?“Dat niet. Uiteindelijk moet je zelf leren je lot te bepalen, leren om je eigen leven te leiden. Ieder mens is anders. Je moet niet proberen om mensen te kopiëren, om te leven zoals anderen leven. Dat gaat je niet helpen. Maar soms kun je belangrijke dingen uit boeken leren. Ook van biografieën. Over hoe het misschien ook niet moet. Zoals bij Kurt Cobain, bijvoorbeeld. Hij was een heel charismatisch mens en ik hield van de muziek van Nirvana. Ik wilde weten waarom iemand die alles heeft in zijn leven – geld, succes, beroemdheid – toch depressief kan worden en kan doen wat hij heeft gedaan. Ik kan begrijpen waarom hij zelfmoord heeft gepleegd. In dit leven is het zo dat je moet waarderen wat je hebt. Als je dat niet kunt, ben je verloren.” In 2008 crashte je in de trainingen in Barcelona en je moest de race laten schieten. Op het vliegveld kocht je een boek van de “self help”-goeroe Osho. Waarom moest je dat boek hebben? “Ik zat in de put (Lorenzo speelde na zijn zoveelste ernstige valpartij in 2008 zelfs met de gedachte om te stoppen, FW) en ik kocht dat boek. Ik zou het zo weer kopen, want deze man heeft een volledig eigen visie op hoe je je leven kunt leiden. Hij stelt dat je niet hoeft te proberen om alle angst uit te bannen uit je leven, maar om het te begrijpen. Het is nogal een radicale gedachte, maar het helpt je een beetje begrijpen dat er mensen zijn die anders denken en dat jij dat misschien ook kunt.” En dan die film over jouw leven: hoe gaat die er uit zien? “Nee….. Daar is het veel te vroeg voor. Ik heb een boek geschreven over mezelf, maar dat is ook geen biografie. Het is mijn verhaal tot nu toe. Het gaat over de weg die ik heb bewandeld, hoe ik twee keer wereldkampioen ben geworden, wat er in mijn hoofd speelt en wat ik voel. Ik wilde dat schrijven, omdat ik dacht dat er mensen zouden kunnen zijn die dat zouden willen weten. Daar voor diende het boek. Voor een film moet je meer hebben gepresteerd dan ik nu heb bereikt. Dan moet je een echte ster zijn, of een legende. Dat probeer ik, maar zover ben ik nog niet.”[kader 2]TWEE GELUKKIGE WINNAARSNaar aanleiding van de prijsvraag in MotoPlus werden Carrol Tjon uit Amsterdam en Stefan van Vugt uit Rijen als winnaars uit de vele honderden inzenders geloot. Zij wisten beide dat X-lite als zelfstandig helmenmerk is begonnen in 1998 en zo zaten zij donderdag na de trainingen aan een tafeltje tegenover Jorge Lorenzo. Die overhandigde het dolblije duo elk een bijzondere X-lite Moon-helm en signeerde posters en meegebrachte T-shirts.[foto mit X-lite helm dazu]

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...