+ Plus

GP Wegrace Silverstone, GB

Voor het eerst sinds 1986 was de GP van Groot-Brittannië terug op het gerenoveerde circuit van Silverstone. Afgezien van de vele hobbels op het oude deel waren de coureurs zonder uitzondering positief over de historische plek. Jorge Lorenzo was weer helemaal bij de les in Silverstone en dicteerde de MotoGP-race zoals hij wilde. Met slechts vijftien rijders begon op zondagmiddag een geweldige MotoGP-race. De pakkende duels en gewaagde inhaalmanoeuvres gingen echter om de tweede plaats. WK-leider Jorge Lorenzo had welgeteld één inhaalactie nodig om Dani Pedrosa de koppositie te ontfutselen. Daarna was duidelijk dat Lorenzo verreweg de snelste was, iets wat zich zaterdag al aftekende. Op de steeds sneller wordende baan bleef Lorenzo met zijn allersnelste ronde slechts 0,2 boven zijn poletijd. Eén rijder wist bij die beste tijd in de buurt te blijven. Casey Stoner reed op zondag een halve seconde harder dan in de kwalificatie en benaderde Lorenzo’s tijd tot op 0,320 seconde. Helaas kwam de Australiër dramatisch weg met een bokkende Ducati en kampte hij met een gebrek aan vertrouwen in de langzaam opwarmende Bridgestones. Pas drie ronden voor het eind klokte Stoner zijn beste tijd, toen hij bezig was aan een laat ingezette inhaalrace die hem minder dan een seconde achter tweede man Andrea Dovizioso als vijfde over de streep bracht. Naast Dovizioso speelden ook Randy de Puniet, Nicky Hayden, Ben Spies, aanvankelijk Dani Pedrosa en in de slotfase Stoner belangrijke rollen. De Puniet moest na een spectaculair begin inbinden door een minder wordende voorband, de gefrustreerd rakende Mugello-winnaar Pedrosa moest eveneens lossen. Negen ronden voor het einde nestelde Dovizioso zich op de tweede plaats, maar tot op de streep moest de Repsol/Honda-coureur vechten voor zijn twintig punten. De weer geïnspireerd rijdende Hayden leek op weg naar zijn eerste podium van 2010, maar werd vanwege een foutje in de laatste ronde nog gepasseerd door de tactisch ijzersterke Ben Spies. Na zijn derde seizoenszege liet Lorenzo zich geen rake uitspraken ontlokken. “Het was vandaag een race waarin je kon crashen, fouten kon maken of kon winnen zoals ik deed”, aldus de Yamaha-coureur. “In het begin was het moeilijk om hard te gaan en om geen fouten te maken, daarna begon ik me meer op mijn gemak te voelen. De achterband gleed wel, maar ik denk dat iedereen daar wel last van had. Ik voelde me hier eerlijk gezegd ook anders dan in Mugello, ik had er vertrouwen in dat ik het hier beter zou doen. In Mugello was ik ook een beetje bezorgd na de crash van Valentino. Ik wist niet of dat gevolgen zou hebben voor mijn manier van rijden. Hier heb ik me vooral op mezelf geconcentreerd.” Ondanks zijn duidelijke zege richtte Lorenzo later nog een duidelijk verzoek aan Yamaha. “We hebben meer vermogen nodig. De Ducati en Honda zijn sneller dan onze M1.” Pedrosa’s Honda werd tijdens de kwalificatie inderdaad met 6 kilometer meer topsnelheid geklokt; Lorenzo zat wel op de snelste Yamaha, als tiende in de topsnelheidslijst, net achter Suzuki-man Loris Capirossi. Met zijn beste resultaat van het jaar – en al weer zijn vierde podium van 2010 – klom Andrea Dovizioso naar de tweede plaats in het WK, 37 punten achter Lorenzo. “Mijn race vandaag was goed, maar we zijn duidelijk nog niet snel genoeg voor de overwinning”, bleef de Italiaan realistisch. Derde man Ben Spies ging evenmin uit zijn dak na zijn eerste MotoGP-podium. “Maar het is wel een persoonlijke voldoening”, gaf de regerende wereldkampioen Superbike toe. “Ik had niet verwacht dat ik nu al op het podium zou kunnen staan, zeker niet na de matige training van zaterdag. Maar mijn start was oké en ik kon mee met het groepje voor me. Het leek me toen het beste om mijn banden te sparen en te leren van wat er gebeurde. Ik was sterk met remmen, maar ik had moeite om met genoeg snelheid de bochten uit te komen. In de laatste ronde lukte me dat wel en zo kon ik Nicky nog pakken. Het zal moeilijk worden om dit dit jaar nog vaker te doen, maar ik zal er vannacht wel goed door slapen.”BijschriftenOpenerJorge Lorenzo stuurt eenzaam door Copse Corner. De Spanjaard won zijn derde Gp van het jaar met 6,7 seconden voorsprong op Andrea Dovizioso. Bij_openerDovizioso op weg naar de tweede plaats in de race en in het WK. Ben Spies (11) passeerde in de laatste ronde nog Nicky Hayden (69). Casey Stoner (27) werd vijfde. Moto2: Cluzel blijft zittenMet Jules Cluzel (rijnummer 16) kreeg de Moto2-klasse haar vierde winnaar in vijf races. In een zeer enerverende wedstrijd profiteerde de 21-jarige Fransman van een foutje van kopman Tom Lüthi (van plaats 17 in de eerste ronde gekomen). Cluzel hield daarna alle gaatjes dicht en gaf de achtervolgende Lüthi, Julian Simon en thuisrijder Scott Redding geen kans meer. Twee ronden voor het einde was Claudio Corti uit de vijf man sterke kopgroep verdwenen na een crash. Corti, in de vier voorgaande races slechts goed voor één WK-puntje, verraste op zaterdag met een prachtige pole voor zijn Forward-teammaat Cluzel. Cluzel won zo voor het voormalige Hayate MotoGP-team zijn eerste GP, nadat hij in Qatar al als derde op het podium stond, maar ook in Le Mans en Mugello gecrasht was. WK-leider Toni Elias kende een moeizaam weekend met een slechts een achttiende startplaats na de kwalificatie. In de laatste drie raceronden klom Elias nog van de vijftiende naar de tiende positie, nipt voor veteraan Fonsi Nieto (die zelfs even de race leidde) en Mugello-winnaar Andrea Iannone. Elias’grootste concurrent Shoya Tomizawa finishte als zesde in het groepje achter de koplopers. UITSLAGEN Moto2: 1. Jules Cluzel (F), Suter; 2. Thomas Luthi (CH), Moriwaki; 3. Julian Simon (E), RSV; 4. Scott Redding (GB), Suter; 5. Alex Debon (E), FTR; 6. Shoya Tomizawa (J), Suter; 7. Mike di Meglio (F), RSV; 8. Xavier Simeon (B), Moriwaki; 9. Dominique Aegerter (CH), Suter; 10. Toni Elias (E), Moriwaki; 11. Fonsi Nieto (E), Moriwaki; 12. Andrea Iannone (I), Speed Up; 13. Ratthapark Wilairot (THA), Bimota; 14. Arne Tode (D), Suter; 15. Sergio Gadea (E), Pons Kalex. WK Tussenstand: 1. Toni Elias, 80 punten; 2. Shoya Tomizawa, 65; 3. Thomas Lüthi, 58.125 cc: Marquez wint spektakelstukVoor de vijftiende keer op rij werd de 125 cc-race gewonnen door een Spaanse rijder. Marc Marquez bleek net als in Mugello de snelste, maar moest in een waanzinnig spectaculaire slotfase wel afrekenen met zijn landgenoot Pol Espargaro. Het duo raakte elkaar in de laatste twee ronden minimaal drie maal en in de laatste ronde heroverde Espargaro de leiding, maar gleed vervolgens bijna onderuit. Op miraculeuze wijze wist hij met een “elleboogsave” op de been te blijven. Zo werd het bikkelharde duel beslist, met voor de verre van blije Espargaro de WK-leiding als troostprijs. Nico Terol kon in de laatste ronde teamgenoot Bradley Smith niet achter zich houden, nadat hij eerst het achterwiel van de voor hem rijdende Efren Vasquez had aangetikt. Vasquez viel hard, Terol moest uitwijken en Smith sloeg toe. De Brit was dit jaar de eerste niet-Spanjaard op een 125 cc-podium. Jasper Iwema was de kopman van een vier mansgroep. Iwema’s strijdlust werd beloond met de dertiende plaats, een plek hoger dan zijn startplaats. Michael van der Mark crashte twee keer tijdens de trainingen, maar reed vervolgens een solide wedstrijd. Helaas verloor de Lambretta-coureur in de laatste ronde nog twee plekken waardoor hij als 22e over de streep kwam. UITSLAGEN 125 CC: 1. Marc Marquez (E), Derbi; 2. Pol Espargaro (E), Derbi; 3. Bradley Smith (GB), Aprilia; 4. Nicolas Terol (E), Aprilia; 5. Tomoyoshi Koyama (J), Aprilia; 6. Sandro Cortese (D), Derbi; 7. Randy Krummenacher (CH), Aprilia; 8. Johann Zarco (F), Aprilia; 9. Esteve Rabat (E), Aprilia; 10. Danny Webb (GB), Aprilia; 11. Efren Vazquez (E), Derbi; 12. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 13. Jasper Iwema (NL, Aprilia; 14. Simone Grotzkyj (I), Aprilia; 15. Jonas Folger (D), Aprilia; 22. Michael van der Mark (NL), Lambretta. WK Tussenstand: Pol Espargaro, 99 punten; 2. Nicolas Terol, 98; 3. Marc Marquez, 82; 14. Jasper Iwema, 17.MotoGP uitslag20 ronden = 118,04 km, snelste ronde Jorge Lorenzo 2.03.526 (gem. 172,005 km/u)1. Jorge Lorenzo (E) Yamaha Op zaterdag eindelijk zijn eerste pole. Lorenzo was daar terecht blij mee. Op zondag totaal niet te houden.2. Andrea Dovizioso (I), Honda Crashte op zaterdag, maar klokte wel vierde trainingstijd. Sterke race, maar niet bij machte om Lorenzo bij te houden. Klom naar tweede plaats in WK. 3. Ben Spies (USA), Yamaha Crashte op zaterdagochtend en met pijnlijke enkel naar zevende tijd. Zijn race was een bewijs van zijn groei als GP-coureur. 4. Nicky Hayden (USA), Ducati Vijfde startplaats. Voor de vierde keer vierde. Vond dat hij bij afwezigheid van Rossi, een slechte dag van Pedrosa en een belabberde start van Stoner op het podium had moeten staan.5. Casey Stoner (AUS), Ducati Vanaf zesde startplaats door koppelingsprobleem als laatste de eerste bocht in. Lang nodig om banden op temperatuur te krijgen, maar sterk sterk slot.6. Randy de Puniet (F), Honda Leek op weg naar een sensationale pole – tot crash. Weer met leeuwenmoed de race in. Lang tweede, toen afgezakt. Had voorafgaand aan de GP een circuitdagje geboekt….7. Marco Simoncelli (I), Honda Bleef in training goed in spoor van teammaat Melandri. Reed een goede race en verklaarde na afloop “weer een stap te hebben gezet”.8. Dani Pedrosa (I), Honda Zware crash in kwalificatie en nog eens een val in warm up. Met gekneusde knieën de race in vanaf de derde startplaats. Vlammend begin, geen gevoel voor en grip achter.9. Colin Edwards (USA), Yamaha Kon geen prettige machinesetting vinden. Frustratie lag op de loer, gaf Edwards toe. Negende plaats in de race was desondanks redelijk tevredenstellend. 10. Aleix Espargaro (E), Ducati Dertiende startplaats viel hem tegen. Verloor een paar plekken bij start, maar won die ook weer terug. Reed daarna “beetje saaie race” in zijn eentje. 11. Hector Barbera (E), Ducati Was een van de talrijke crashers op zaterdagochtend. Ging als elfde de race in en kwam er ook zo uit. Won gevecht met Bautista en Kallio. 12. Alvaro Bautista (E), Suzuki Kon na de kwalificatie naast teammaat Capirossi plaatsnemen op de laatste startrij. Kende ook diens problemen, maar reed wel uit. 13. Mika Kallio (SF), Ducati Nog steeds geen vertrouwen in voorkant. Langzaamste in kwalificatie. Race was iets beter, maar verkeert duidelijk in vorm- en geloofscrisis. DNF. Marco Melandri (I), Honda Goed getraind als achtste, maar vergooide zijn kansen al in de eerste ronde door een crash. Was te ongeduldig. Domme fout voor zo’n ervaren man. DNF. Loris Capirossi (I), Suzuki Hele weekend zwaar teleurstellend in de achterhoede. Kon banden niet op temperatuur krijgen. Crash in race was een “passend” slot van een lijdensweg. DNS. Hiroshi Aoyama (J), Honda Was twaalfde in de tijdtraining, maar moest na crash in warm up afzeggen. Zou wel eens langere tijd afwezig kunnen zijn door rugblessure. WK TUSSENSTAND1. Jorge Lorenzo, 115 punten; 2. Andrea Dovizioso, 78; 3. Dani Pedrosa, 73; 4. Valentino Rossi, 61; 5. Nicky Hayden, 52; 6. Randy de Puniet, 46; 7. Ben Spies, 36; 8. Casey Stoner, 35; 9. Marco Melandri, 32; 10. Marco Simoncelli, 32; 11. Colin Edwards, 26; 12. Hector Barbera, 24; 13. Aleix Espargaro, 22; 14. Hiroshi Aoyama, 18; 15. Mika Kallio, 15.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...