Tips & Tricks MP 13-2010
Met het stijgen van de temperaturen, is het zaak om je lichaam koel te houden om zo de concentratie te bevorderen. Topcoureurs als bijvoorbeeld Colin Edwards maken daarvoor gebruik van een HyperKewl koelvest van het Amerikaanse TechNiche. Maar ook als circuithobbyist of toerrijder kun je op warme dagen veel aan dit vest hebben. Dit koelvest is slechts een van de vele HyperKewl-producten die TechNiche Europe (www.techniche-europe.com) in Europa op de markt brengt en die producten vinden gretig aftrek onder sporters. Zo heeft het Nederlands voetbalelftal heeft in Zuid-Afrika een doos vol met deze koelvesten bij zich! Net zoals een aantal grote wielerploegen in de Tour de France. En ook in de Formule 1 zijn mannen als Massa, Alonso, Hamilton en wereldkampioen Button inmiddels bekend met het koelvest. Op twee wielen rijden onder meer Colin Edwards in de MotoGP en Chris Vermeulen in het WK Superbike met een HyperKewl-koelvest onder de raceoverall en ook een flink aantal topcrossers dragen op hete dagen een koelvest.De truc van het koelvest is dat het van een speciaal materiaal is gemaakt, dat water opneemt in de poriën. Voor gebruik dus simpelweg een paar minuten onderdompelen of onder de kraan houden, waardoor het vest maximaal water absorbeert. Vervolgens heel licht uitknijpen en meteen dragen op de blote huid, of over een dun shirtje. Het vest voelt dan niet echt nat aan, aangezien het water helemaal is opgenomen in de vezels. Maar door de verdamping van het water voelt het vest koel aan, tot ongeveer 15 graden beneden de buitentemperatuur en dat tot wel een uurtje of zes. Het enige wat het koelvest dus nodig heeft om te koelen is dus af en toe onderdompelen in een emmer water en dat heb je altijd wel voorhanden. Het vest werk het best onder een goed geventileerd pak, want hoe beter de ventilatie, hoe beter het verdampingsprincipe op gang komt en hoe koeler het vest aanvoelt.Onze eigen ervaringen met het HyperKewl-koelvest zijn prima, het vest voelt altijd opmerkelijk fris aan. En zeker niet klam, als een natte vaatdoek. Ook als je hem na een half uurtje rijden en even rusten weer opnieuw aantrekt, blijft het lekker fris aanvoelen. Daarbij weegt het vest erg weinig en draagt het na een kleine gewenning heel prettig onder een leren pak; beter dan een oud t-shirt in elk geval. Het vest is na het rijden eenvoudig te reinigen met een handwasje en hoeft vervolgens alleen maar opnieuw ondergedompeld te worden om de verdamping en dus de koeling opnieuw te activeren.Inmiddels heeft HyperKewl naast het koelvest meer koelproducten op de markt gebracht, zoals een beanie (een helmmuts die onder de helm gedragen wordt en het hoofd koelt), een cap-insert, verkoelende polsbandjes en een camelbag met koeling, zodat je drinken lekker fris blijft. Daarnaast zijn er verschillende soorten vesten en truien met korte en lange mouwen en levert men onder meer veel verkoelende of juist verwarmde bedrijfskleding (denk aan wegenbouwers of juist heftruckchauffeurs in koelhuizen). Het geteste HyperKewl Ultra Sport Vest koelvest kost bij de betere dealer rond de € 57,-. PRIJS: +/- € 57,-INFO: www.techniche-europe.com[In Logo]MotoPlus-oordeel: ZEER GOED[BU’s][Eric-3839]Het HyperKewl-vest is snel gebruiksklaar. Even onderdompelen in een emmer water en licht uitknijpen. Goed voor uren verkoelende werking. [Afbeelding 017]Onder een leren pak kun je het vest het best direct op de huid dragen of over een dun shirtje. [Eric-3836]Het assortiment van HyperKewl begint inmiddels aardig te groeien en omvat onder andere koelvesten, beanies en gekoelde camelbags. [GG_151609]Ook MotoGP-topper Colin Edwards rijdt op hete racedagen met een HyperKewl koelvest onder zijn pak. VAKANTIEHULPVoor velen staat de vakantie weer voor de deur en wordt de motor binnenkort richting meer exotische oorden gedirigeerd. Lekker natuurlijk, maar wanneer je onverwacht met kleine pech wordt geconfronteerd ben je dan wel op jezelf aangewezen. Een kort telefoontje om snel de pechhulpservice te mobiliseren is er op de Furkapas immers niet bij. Een beetje voorbereid op weg kan daarom bij pech het verschil betekenen tussen snel weer op pad of een dag wachten langs de kant van de weg wachtend op hulp. Controleer allereerst even of het boordgereedschap nog compleet is en vul dit zo nodig aan met wat extra sleutels en tangen voor wat basic sleutelwerk. Wat niet mag ontbreken is een degelijke (verstelbare) haaksleutel (hier getoonde exemplaar kost € 9,95 / www.splashdesign.eu) voor het aanpassen van de veervoorspanning. Een klusje dat je voor en tijdens de vakantie nu immers wat vaker doet dan normaal. Altijd handig om bij je te hebben zijn trekbandjes in verschillende maten, stevig tape en extra spanbanden. Vergeet ook, indien nodig natuurlijk, de kettingspray niet. Er zijn handige kleinverpakkingen op de markt van 75 of 100 milliliter, mooi compact en dus makkelijk mee te nemen. Iets dat je veel ellende kan besparen is een bandenreparatieset, bijvoorbeeld deze van DLX (€ 29,95 / www.splashdesign.eu). De set bevat onder meer vier sealpluggen, twee T-sleutels, lijm en drie luchtpatronen, waarmee je de band weer (tijdelijk) kunt oplappen zodat je in alle rust een bandenboer kunt opzoeken. Je hebt twee tot drie luchtpatronen nodig om de band weer op spanning te brengen, dus een aantal reservepatronen meenemen is niet onverstandig. Niet direct nodig maar wel bijzonder praktisch is een set sleutelhandschoenen (Mechanix € 29,99 / www.hocoparts.com). Neemt bijna geen ruimte in beslag, beschermt de handen bij het sleutelen in krappe ruimtes en voorkomt dat je met smerige, vette vingers in je schone motorhandschoenen moet. Allemaal nog steeds geen garantie voor een zorgeloze vakantie natuurlijk, maar je zit tenminste niet meteen bij de eerste de beste kleine tegenslag met de handen in het haar. Een goede voorbereiding is niet voor niets het halve werk.[Bilder Vakantiehulp 1, 2, 3][MRD 13/2010 s. 114 links onder]REACTIES OP TEST TEXTIELEN ALLWEATHERPAKKENEERSTE VERBETERINGENIn MotoPlus 11 van dit jaar brachten we een uitgebreide praktijktest van 12 textielen allweatherpakken. Met name bij de natte test ging een aantal van deze pakken letterlijk nat. Büse en Vanucci hebben naar aanleiding van deze test verbeteringen voor hun pakken aangekondigd. Vijf minuten moesten de pakken de waterdruk van een professionele hogedrukspuit weerstaan en bij deze natte test werd het kaf duidelijk van het koren gescheiden. Toch waren het niet de waterdichte membranen die door de knieën gingen, maar in de meeste gevallen de ritssluitingen. Büse en Vanucci zijn snel op de testuitslag ingesprongen en hebben een aantal aanpassingen aan hun pakken bekend gemaakt. De verbeterde STR Pro van Büse moet nog deze zomer in de winkel hangen en heeft een verbeterde afdekking van de voorste ritssluiting. Volgens Büse moet het jack daarmee absoluut waterdicht zijn. In de herfst krijgt het jack ook nog een extra ventilatierits. Verder maakte de STR Pro in de test een goede indruk. Ook de ritsen van de met ‘goed’ gewaardeerde Vanucci HiRider worden in de nabije toekomst beter afgedekt. [BU]Verbeterde bescherming tegen nattigheid: Büse STR Pro (links) en Vanucci HiRider. [MRD 13 /2010 s. 115 midden onder]PACSAFE TRAVELSAFE 100 MOBIELE KLUISHandig in de strijd tegen het dievengilde is deze Pacsafe Travelsafe 100, een handig opbergtasje dat heel compact kan worden opgerold. Het tasje is gemaakt van een met staaldraad versterkt weefsel, terwijl een tweede staaldraad dient om het tasje aan een motor vast te maken. Met een volume van ongeveer 2,5 liter is het een ideale mobiele kluis voor kleine dingen als een portemonnee, digitale camera of reispapieren. Voor laptops en grotere camera’s zijn er ook tassen met een inhoud tot 20 liter. De tassen van Pacsafe zijn onder andere te koop bij Zwerfkei (www.zwerfkei.nl) en Bever Zwerfsport (www.bever.nl). Deze Travelsafe 100 kost € 39,95. [Uit MRD 13/2010 s. 114 boven]GETEST: RUKKA ERIS HANDSCHOENENTijdens de test van sportieve straatbanden (zie MotoPlus 12/2010) stelden we niet alleen het rubber 4.500 kilometer lang op de proef, ook deze Rukka Eris allround handschoenen doorstonden hetzelfde aantal kilometers in regen en zonneschijn. Licht, soepel en veel grip, de Eris ligt werkelijk goed in de hand, maar vraagt voor dat erg comfortabele gevoel wel een relatief lange ‘indraagtijd’. Dankzij het stevig verlijmde Gore-Tex membraan zijn het stuur en de armaturen heel precies beet te pakken en te bedienen. Wat functionaliteit betreft, valt er niets te klagen. Zelfs tijdens zeer langdurige regenbuien en hageldouches bleven de handen keurig droog. De handschoenen zijn niet geïsoleerd, wat bijvoorbeeld tijdens een koud ritje bergop merkbaar is. De schacht is wat aan de korte kant, maar sluit wel mooi strak aan, waardoor de handschoenen perfect onder de mouwen van de jas passen. De bescherming tegen ‘afstropen’ is goed. Een setje Eris handschoenen kost € 129,- en ze zijn leverbaar in de maten 7 tot 13. Info: www.hocoparts.com [Met logo]MotoPlus-oordeel: GOED ASC NU OOK VOOR BMW’S MET INTEGRAL ABS IIBMW’s voorzien van het Integral ABS II remsysteem kunnen nu ook achteraf worden voorzien van ASC (Automatic Stability Control), BMW-jargon voor tractiecontrole. Dit stukje actieve veiligheid registreert continu de wrijving met het wegdek en stelt waar nodig het motorvermogen naar beneden bij, waardoor het doorslippen van het achterwiel wordt voorkomen. Indien gewenst kan dit systeem met een knop op het stuur worden uitgeschakeld en voor de GS-modellen is er een speciale instelling voor gebruik in het terrein. Hieronder een lijstje van BMW’s met Integral ABS II waarvoor ASC nu ook beschikbaar is. * R1200GS vanaf framenummer ZS98694* R1200GS Adventure vanaf framenummer ZN98790* R1200R vanaf framenummer ZS14531* R1200RT vanaf framenummer ZR60266* R1200ST vanaf framenummer ZL85554* K1200S vanaf framenummer ZR895526* K1300S alle framenummers* K1200R vanaf framenummer ZN21739* K1300R alle framenummers* K1200GT vanaf framenummer ZN71575* K1300GT alle framenummers[Beeld P0021258]BMW’s ASC kan nu ook achteraf worden gemonteerd op machines met Integral ABS II, zoals deze K1200GT.