+ Plus

Occasion Honda ST1300 PE

Het is absoluut stoer als een nieuwe motor bij de presentatie in nevelen is gehuld, dat rookgordijn vervolgens voor de ogen van een in spanning wachtend publiek wordt opgetrokken en de nieuweling vol in de schijnwerpers komt te staan. Maar als dat allemaal figuurlijk gebeurt….Dan is het een heel ander verhaal. Het overkwam de ST1300 Pan European in 2002. In Duitsland kwam aan het licht dat de nieuwe hoop van Honda kon gaan pendelen op snelheden waar je in Nederland je Pan op een andere wijze kwijt zou raken…. De publieke ervaringen liepen echter uiteen van lichte slingerbewegingen tot wilder gedrag. Maar: paniek alom. Want de ene Pan had er wel last van, de andere niet. Nog gekker: de omstandigheden waaronder dat kon gebeuren konden niet eenduidig worden vastgesteld. De ene keer wel, de andere keer niet. Van officiële zijde (fabrikant en importeur) werd het probleem in het begin zoveel mogelijk onder een mantel der financiën bedekt, want terugroepacties kosten klauwen met geld. Van officieuze zijde (kopers en gebruikers) werd opheldering en verbetering geëist, was de mantel der liefde te dun en te klein om het probleem te bagatelliseren.Na lang aandringen van de Pan European rijders kwam Honda aarzelend onder het kleed vandaan en volgden er uiteindelijk terugroepacties waarbij sommige Pan´s wél en andere niet beter werden. En sommige Pan’s kwamen wél en andere niet in aanmerking voor een herziening. Het leidde niet tot unanieme tevredenheid. Geen tevredenheid over de verbeteringen, geen tevredenheid over het niet terugroepen van alle Pan Europeans. Er volgde nog een terugroepactie die meer zoden aan de dijk leek te zetten. Maar toen kwam er weer iemand achter dat die verbeteringen ook tot betere rijeigenschappen leiden bij ‘niet getroffen en niet betroffen’ Pan Europeans, waarna ook die andere eigenaren de tweede modificatie wilden. Hoe dan ook, één van de grootste motormysteries lijkt ondertussen op mysterieuze wijze opgelost. Want nu we dik zeven jaar verder zijn en er over het hoe, wat, waarom en bij welke wel en welke niet nog steeds geen duidelijkheid bestaat, kunnen we wel vaststellen dat je niemand meer hoort over datgene waar je in 2002/2003 veel over hoorde.En dat is maar goed ook. Achter dit raadsel schuilt namelijk een geweldige toermachine, die iedereen die er op rijdt doet verbazen. Het grote toverwoord daarbij is balans, een officieus Honda-patent, dat ervoor zorgt dat je met deze rijklaar maar liefst 326 kilo zware motor rijdt als op een kinderfiets. Kinderspel dus. Wendbaar, handelbaar, grote stuurprecisie. Daarnaast is de uitrusting van de oerbetrouwbare en comfortabele Pan enorm compleet met een elektronisch verstelbare ruit, een in hoogte verstelbaar zadel, standaard zijkoffers, ABS en D-CBS, het beste gekoppelde remsysteem. Er zit eigenlijk niets op of aan wat niet goed is. Of het zouden die 1300’s moeten zijn met zwaailichten, sirenes en die akelige bordjes met: ‘stop, politie, volgen’. Want ook bij de KLPD zijn ze overtuigd van de kwaliteiten van deze motor. En als het goed genoeg is voor de professionele gebruiker, dan is het voor de hobby gebruiker zeker goed.

Lees meer over

Honda ST1300 Pan European

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...