Remmen doe je zo!
Een schrikreactie of een noodstop, sportief vertragen voor de volgende bocht of een kleine aanpassing van de snelheid: de rechterhand regelt alles met een gedoseerde kneep in het remhendel. Om er voor te zorgen dat een snelle stop in geval van nood ook daadwerkelijk slaagt, zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Welke rol zwaartepunt, remblokken, wrijving, banden en de factor mens daarbij spelen, gaan we eens nader bekijken.
Maar wat is nou eigenlijk belangrijk bij zo’n snelle stop? Banden, remblokken of toch het gewicht? Onder de streep heeft bijna alles met het zwaartepunt te maken. Hoe we deze test dan aanvliegen? Voor deze test maken we gebruik van een vijftal motoren: een BMW S1000RR, Aprilia Tuono 660, KTM 890 Adventure, Honda Goldwing en Triumph Rocket 3. Alle motoren komen met een snelheid van iets boven de 100 km/uur op een foto-meetpunt af. Kort daarvoor gaat onze testrijder vol in de ankers, zodat het meetpunt in het beste geval een snelheid van 100 km/uur registreert. Die waarde geldt als maatstaf voor alle metingen. Op de plek waar de motor tot stilstand komt meten we de remweg op, en uit de waarden van de meetsnelheid en remweg wordt vervolgens de vertraging in m/s² berekend.
Daarnaast testen we bijvoorbeeld ook met andere remblokken en zand op de weg. Wat de resultaten van deze testen zijn? Dat lees je natuurlijk in MotoPlus 21/2022. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier