Premium

Lezerstest KTM Adventure-modellen

Er is binnen het Adventure-segment van KTM voor ieder wat wils. Of je nu een beginner bent, liefhebber van state-of-the-art reizen, en of je nu graag in het zand of op het asfalt speelt, voor iedere doelgroep is er wel een passend model. Zeven MotoPlus-lezers mochten onlangs op en rond KTM’s Nederlandse thuisbasis in Malden proeven aan de Oostenrijkse Adventure-armade.

“Wat een feest, KTM Adventures testen bij KTM Nederland in Malden.”, begint Sander Slot, één van de zeven MotoPlus-lezers die dit keer het testpanel vormen. “De dag begon met een uitleg over de hellingshoeksensor en hoe deze wordt gebruikt voor de speciale offroad-tractiecontrole en ABS-modi. Daarna volgde nog een korte uitleg bij de motoren en rond half elf stapten we op. De 1290 is groot, maar verassend handelbaar en heel comfortabel. Ik begon in rijmodus Street, maar ben redelijk snel overgegaan naar Sport, omdat ik in Street de gasreactie wat traag vond. Het dashboard is duidelijk en geeft de instellingen mooi weer. Er zijn twee programmeerbare menu-knoppen beschikbaar, die zou ik persoonlijk programmeren voor het snel kunnen wisselen tussen Offroad en Sport. We reden namelijk een route die af en toe overging van verhard naar gravel, dan bleek snel wisselen via het menu best lastig. Adaptive cruise-control werkt goed (de afstand naar de voorligger is ook instelbaar), maar ik vond het niet prettig in een groep, dus snel weer uitgezet. De quickshift werkt ook soepel. Op mijn eigen motor geeft deze soms een schokje bij omhoog schakelen, maar daar is op de 1290 weinig van te merken. Wel jammer dat er geen standaard navigatie is geïntegreerd in het verder zo mooie dashboard.”

Slot is dus positief over de 1290 Adventure, maar hoe beviel hem de 890? En wat zijn de meningen van de overige lezers? Dat lees je natuurlijk in MotoPlus 21/2022.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws