Meest sportieve Panigale ooit
Ducati verkleint het gat tussen straat- en WSBK-modellen met de 2023 Panigale V4 R. De motorfietsfabrikant stopt MotoGP en F1-techniek in het blok waarvoor Shell een speciale ‘snelle’ olie ontwikkelde.
Met de regelmaat van de klok presenteert motorfietsfabrikant Ducati deze zomer en herfst nieuwe modellen. Dit keer is het de beurt aan een ouderwets sportieve en snelle superbike. De Panigale V4 R is direct herkenbaar aan zijn carbon zijvleugels, de aluminium benzinetank en het op de MotoGP geïnspireerde kleurenschema. Vanzelfsprekend krijgt deze exoot zijn eigen unieke nummer op de werkelijk schitterend gemaakte kroonplaat.
Achter het nauwsluitende kuipwerk beukt het 998 cc Desmosedici Stradale R blok met maximaal 16.500 tpm. Het maximale vermogen van 218 pk rolt er bij 15.500 uit. Ducati geeft ruiterlijk toe dat het blok vanwege de Euro5-eisen iets minder vermogen levert. Vooral het uitlaatsysteem slokt de nodige pk’s op. Met een volledige race-uitlaatsysteem is de V4 daarentegen goed voor 237 pk en dat zijn er juist drie meer dan voorheen.
Oliefabrikant Shell ontpopt zich bij de V4 R tot tuner. Een nieuwe olie, specifiek ontwikkeld voor hoogtoerige motoren met een droge koppeling, verlaagt de interne frictie in het blok. Dat produceert daardoor maximaal 4,5 pk meer en dat zet 240,5 pk op de teller. Een mooi tovergoedje dus, alleen werkt het helaas niet bij motoren met een natte koppeling.
Inwendig ging het blok flink op de schop. Titanium drijfstangen hebben een intern (1,6 mm) oliekanaal om de zuigerpen te smeren. De vijf gram lichtere zuigers hebben net als F1 en MotoGP-motoren een Diamond Like Carbon (DLC) behandeling ondergaan. Dit verlaagt de frictie tussen zuiger en cilinderwand.
De inlaatnokkenas heeft 1 millimeter meer lift en de nokken zelf hebben een sportiever nokvorm gekregen. Alles is er op gericht om bij hoge toerentallen optimaal te presteren. De versnellingsbakverhoudingen zijn gelijk aan die van de WSBK-motoren. De elektronica deelt de V4 R dan weer met de andere straat Panigales. Al heeft Ducati ook hier weer alles in het werk gesteld om weer net even een fractie sneller te zijn door elektronica zoals rijmodi volledig af te stemmen op de R.
Heb je de luxe om de R alleen op het circuit te gebruiken dan heeft Ducati nog een Performance DTC Evo3 softwarepakket in de aanbieding. Dat is volledig ontwikkeld voor gebruik bij regenbanden of juist slicks. Ook leuk op het circuit: de pit-limiter.
Wie anders dan Öhlins is verantwoordelijk voor de vering. Vooraan met een massieve NPX25/30 upsidedown-vork en achter met de TTX36 monoschokdemper. Die laatste zet de kont 5 mm hoger dan op de vorige R om het stuurgemak verder te verhogen.
Nog steeds nieuwsgiering naar de Panigale V4 R? ga dan naar Ducati’s eigen website. Daar krijg je ook zwart op wit dat de nieuwe sportieveling liefst € 49.790,- moet kosten.
Misschien ook nieuwsgierig waar een ‘normale’ Panigale V4 S toe in staat is? Lees dan hier onze test.