+ Plus

Occasion: Suzuki VL1500 Intruder

Conservatief, klassiek en voorzien van cardan – de imposante Intruder 1500 kan een flinke rit aan. Maar bij slecht onderhoud kan de glans van deze XXL-beauty echter wat verblekenVoor veel diehard Intruder-fans was de komst van de VL1500 Intruder in 1998 de klapper waar lang op was gewacht. Het waren beslist niet de extra 104 cc’s longinhoud (1462 cc) en vier extra pk’s (68) die het ultieme verschil maakten met de voorganger, de VS1400. Dat zat hem eerder in de onder een imposant spatbord verstopte vette 150-voorband en in het kingsize zadel. Maar misschien ook in de enorme wielbasis van 1.700 millimeter. Wat het verschil ook maakte, de Intruder 1500 hoorde in ieder geval bij de zwaargewicht cruisers. En hij sloeg een dusdanig goed figuur in deze populaire klasse dat fietsen als de Harley-Davidson Fat Boy, de Kawasaki VN1500 Classic en de Yamaha Wild Star er flink last van hadden. In de eerste drie modeljaren verkocht de Intruder 1500 enorm goed, maar daarna kwam de klad er een beetje in. Ook de transformatie van VL1500LC naar C1500 en de overstap van carburateurs naar injectie brachten de in technisch opzicht wat verouderde cruisers niet het gehoopte resultaat. In 2007 rolden de laatste exemplaren van de VL1500 Intruder van de band. Het jaar daarop verschenen de nieuwe en beduidend sterkere C en M1800 (125 pk) op de markt en in 2009 kwam daar de 80 pk sterke M1500 bij. Daarmee vergeleken zien de VL-modellen er inderdaad wat gedateerd uit, maar zijn als occasion niet te duur en nog veelgevraagd. AANKOOPTIPSCitaat van een handelaar: ‘’Geel en rood met wit doen het slecht. VL-kopers willen geen kermiskleuren.’’ Smaken verschillen, maar wat voor een kleur een VL1500 ook heeft, de lak moet glanzen en absoluut krasvrij zijn. Dat geldt ook voor de chromen onderdelen. Daarnaast moet een Intruder bij voorkeur zijn volhangen met accessoires. Valbeugels, extra verlichting, een ruit en glimmende onderdelen zijn veel gevraagd. Maar pas op: chromen onderdelen uit China en de Verenigde Staten die ooit tegen dumpprijzen op internet zijn aangeboden zijn vaak van inferieure kwaliteit en willen uiteindelijk gaan roesten. Ziet de machine er uiterlijk prima uit, dan kun je je richten op de weinige technische probleemgebieden. Blok en cardan mogen uiteraard niet lekken. Oliesporen duiden vaak op gebrekkig onderhoud. Vanwege een zwak rubberen ophangpunt van de benzinetank, waardoor er spanning op de tank kwam te staan, riep Suzuki de modellen van 1998 tot 2006 terug. Check dus in ieder geval voor een eventuele aankoop op deze modificatie is uitgevoerd. Verder staat de Intruder 1500 als uiterst betrouwbaar te boek. MODELGESCHIEDENIS1998Officiële introductie van het AL-model, maar de eerste exemplaren werden al in december 1997 uitgeleverd.2001Het nieuwe model WVAL met ongeregelde katalysator en secundair luchtsysteem voldoet aan de Euro1-norm. Nog 67 in plaats van 68 pk. 2002Nieuwe dubbele schijfrem met grotere schijfdiameter en zwevend gelagerde dubbelzuiger remklauwen. 2005De nieuwe typeaanduiding luidt C1500 (model VL1500) en heeft benzine-injectie (om te voldoen aan de Euro2-norm) en nieuwe uitlaatdempers. Het drooggewicht is gestegen van 317 naar 320 kilo. Het stuur is 55 millimeter breder en het benzinelampje is komen te vervallen in de cockpit. 2007Ander design voor armaturen en rem- en koppelingshendel. [Bei detailbilder v.l.n.r.]Hart en ziel: de hoogglans V-twin en de stijlvolle uitlaten ogen esthetisch verantwoord. 68 pk is voldoende voor lui cruisen. Mooi door chroom omlijst en lekker overzichtelijk dashboard.Het imposante zadel voldoet ook tijdens langere ritten. Door de onderhoudsvrije cardan hoef je niet te knoeien met kettingvet.Vanaf bouwjaar wordt er aan de voorzijde geremd met dubbele remschijven en dubbelzuiger remklauwen. Daarvoor werd de matige remweg vaak bekritiseerd. Nieuw model, bekende ingrediënten en zoals altijd een behoudend design. De C1500 was twee jaar op de markt, maar bracht niet het gehoopte succes. [actiebild, zonder bijschrift]TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, drie kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateurs, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan.Boring x slag 96,0 x 101, 0 mmCilinderinhoud 1.462 ccMax. vermogen 50 kW (68 pk) bij 4.800 tpmMax. koppel 114 Nm bij 2.300 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, monoschokbreker met hevelsysteem, schijfrem voor en achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 16; 5.00 x 15Banden 150/80H16; 180/70H15MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.700 mm, balhoofdhoek 58°, naloop 138 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 315 kg, max. belading* 220 kg, tankinhoud 15,5 liter. METINGENTopsnelheid 168 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 5,7 secDoortrekken60 – 120 km/uur 12,4 secVerbruikSecundair 1 op 15,2Bij 150 km/uur 1 op 12,2* MotoPlus-metingINTERNETwww.ioch.comwww.intruderfreak.nl https://intruder-club.clubs.nl www.welcome.to/iocb www.suzuki-owners-club.nl

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...