Vergelijkingstest retrobikes
Niemand is perfect, ook deze Yamaha XSR900, Triumph Speed Twin 1200, Kawasaki Z900RS SE, Ducati Scrambler 1100 Tribute Pro en BMW R NineT niet. Maar geen van hen wil dat ook zijn, dat geeft een zekere rust.
We beginnen achteraan het alfabet bij de Yamaha XSR900. In MotoPlus 14 van dit jaar konden we al vaststellen dat de Japanner een opmerkelijk sportief karakter heeft, met dank aan zijn 890cc-driecilinderblok, lichtvoetige stuureigenschappen en zijn stevig gedempte, op de ingaande demping achter na volledig instelbare vering. Wat bij de overstap op de Speed Twin 1200 meteen opvalt is dat ‘ie één cilinder is afgevallen, maar een grotere cilinderinhoud heeft dan voorheen. Dat merk je niet alleen in het koppel en vermogen, maar ook qua karakter. De Kawasaki Z900RS SE onderscheidt zich behalve door de fraaie kleurstelling ook van de ‘gewone’ RS door de Brembo M4.32-Monobloc-remklauwen, goudkleurige vorkpoten en een Öhlins S46-schokdemper met een handstelwiel voor de veervoorspanning. Ondanks het feit dat de Scrambler 1100 Sport Pro misschien beter in dit gezelschap had gepast, voelt het met de Tribute Pro niet alsof je met een mes in een vuurgevecht bent beland. Op de eerste meters voelt de Duc wat traagsturend aan, maar dat went al na een paar bochten. De vijfde motor, de R NineT van BMW, heeft op de hoge aanschafprijs na weinig minpunten. De lol van deze extravagante Duitser zit hem voornamelijk in zijn boxerblok, dat al achttien jaar wordt doorontwikkeld en fijngeslepen.
Alles leuk en aardig, maar welke van de vijf rijdt nou het beste? Je leest de waarnemingen en uitgebreide puntentelling natuurlijk in MotoPlus 20/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…