Premium

Eerste test Zero DSR/X

De Zero DSR/X – ’s werelds eerste elektrische allroad – is zoals een allroad hoort te zijn: toeristisch georiënteerd, schuwt een beetje onverhard niet, extreem rijk uitgerust en indien gewenst kun je een beroep doen op een bijna onuitputtelijke bron aan accessoires. Dat ondervonden we op Sicilië, waar we kennis maakten met de nieuwste Zero.

Al in 2018 begon Zero met de ontwikkeling van de DSR/X, parallel aan de ontwikkeling van een nieuw aandrijfplatform met 17,3 kWh Z-Force Lithium-ion accupakket, het grootste pakket ooit bij Zero. En dat is in het allroad-segment natuurlijk geen overbodige luxe. Daarnaast kreeg de Zero ook een nieuwe luchtgekoelde permanent magneet elektromotor aangemeten, die 100 pk en een massieve 225 newtonmeter koppel uit de mouwen schudt. Dat is serieuze koek, net als de verdere aankleding en uitrusting. Onder andere meervoudige tractiecontrole en ABS, vijf rijmodi, cruise-control en handvatverwarming behoren tot de opties van deze elektrische allroad. Op de planning staat een route van 70 kilometer, inclusief offroad-gedeelte. Op de eerste, geasfalteerde kilometers blijkt de Zero over een passende toeristische ergonomie te beschikken: hoog en breed stuur, ontspannen rechtop zit, en een comfortabele kniehoek. De zithoogte van 828 mm goed te doen, ondanks de 190 mm veerelementen van Showa.

Een comfortabele machine kortom, dat geldt ook voor de rijeigenschappen op het asfalt. Hoe de DSR/X het daar én op het onverharde doet lees je natuurlijk in MotoPlus 19/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws