Nieuws

Occasion Ducati Scrambler

Met zijn ontspannen handling, cool design en meer dan een dozijn varianten spreken Scramblers zelfs mensen aan die voorheen totaal geen interesse in Ducati hadden.

Het voorkomen van een Scrambler raakt een gevoelige snaar. Het maakt niet uit of het model wordt weggezet als ‘retro’, ‘klassiek’, ‘erfgoed’ of in het geval van Ducati zelfs als ‘post-erfgoed’. Het ‘gewone’ erfgoed ontbreekt namelijk zeker niet bij de motorfietsenfabrikant in Bologna. Bij de Scrambler keken de Italiaanse ontwikkelaars niet naar hun thuisland, maar de Verenigde Staten. In het bijzonder naar de mega-populaire eencilinder scramblers uit de jaren ’60 en ’70. Destijds waren die een van de weinige opties voor gemengd gebruik op en naast de weg.

In 2015 presenteerde Ducati een stijlvolle nieuwe interpretatie van dit concept. Een motorfiets die je vertrouwt alle veelbelovende, maar tegelijk ook afgezaagde, beloften van vrijheid en rijplezier waar te maken. Ducati liet het niet bij dit eerbetoon, maar kwam direct met vier varianten. Er zouden er nog veel meer volgen, Bij de Scramblers is variatie aan de orde van de dag. Bijna alle onderdelen zijn onderling verwisselbaar en dat maakt individualiseren mogelijk zonder uitgebreid te knutselen. Wat hebben de Scramblers gemeen? Een ronde koplamp, traanvormige tank en slank vakwerkframe zorgen voor een geheel eigen nonchalante look. Een thematisch passende, luchtgekoelde V-twin met 75 pk, moderne remmen (standaard ABS) en een gewicht van ongeveer 190 kilo maken zorgeloos en lichtvoetig rijplezier mogelijk.

Waarin verschillen de diverse varianten van elkaar? Dat varieert van sturen, spatborden, zadels, talloze tankbekledingen en vele opties voor de uitlaat. Het vakmanschap en het ontwerp van veel details zijn dan wel weer van constante hoge kwaliteit. De belangrijkste onderscheidende kenmerken voor de Icon, Desert Sled, Café Racer en Urban Motard – ook omdat ze de grootste invloed hebben op het rijgedrag – zijn het rijwielgedeelte en de wielen. Vooral de voorwielen met verschillende afmetingen (17, 18 en 19”) hebben grote gevolgen voor de offroad- en onroadkwaliteiten van de Scramblers.

Het Scrambler-concept werd goed ontvangen en doet dat nog steeds. De Ducati doet het opvallend goed bij vrouwelijke motorrijders en bij iedereen die op zoek is naar iets lichts en ongecompliceerds. Met mooie verkoopaantallen schaarde de Scrambler zich direct bij de meest succesvolle Ducati’s ooit. Aan dat succes droegen later de sterke Scrambler 1100 en de Scrambler Sixty2 met een 400cc V-twin ook een steentje bij.
Tweedehands 800cc Scramblers zijn zelden een koopje. Wel biedt de tweedehandsmarkt een kleurrijke selectie van alle modelvarianten. Welke past het best bij u?

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...