Warmdraaien

Warmdraaien – Pas op de plaats?

Er zijn weinig zekerheden in het leven, maar een van die zekerheden is dat we ons weer kunnen gaan opmaken voor een nieuw motorjaar met nieuwe modellen als de herfstbladeren van de bomen naar beneden beginnen te dwarrelen. Maar wat voor nieuws mogen we in deze toch wel bijzondere tijden verwachten?

De afgelopen jaren hebben ook de grote internationale motorbeurzen het zwaar gehad tijdens de corona-pandemie. Ze ging of helemaal niet meer door of in een aanmerkelijk kleinere opzet, waarbij met name tijdens de laatste editie van de EICMA in Milaan opviel dat grote motorfabrikanten als BMW en KTM de beurs links lieten liggen. Sterker nog, zelfs Ducati liet haar thuiswedstrijd afgelopen jaar schieten. Dat had echter niet zo zeer met corona te maken, maar onder andere met het feit dat deze fabrikanten voortaan hun eigen momenten wilden kiezen om hun nieuwe modellen (al dan niet online) aan het publiek te presenteren.

Aankomende week opent de Intermot in het Duitse Keulen voor het eerst sinds 2018 weer de deuren en ook daar is niet iedere grote motorfabrikant aanwezig, zo leert een blik op de voorlopige lijst met standhouders. Nu heeft deze beurs altijd al een beetje in de schaduw van zijn Italiaanse tegenhanger gestaan, maar door de bank genomen waren alle fabrikanten in het recente verleden wel in de Duitse domstad present om in ieder geval één nieuw model in de schijnwerpers te rollen, ook al werd het echte vuurwerk pas in Milaan ontstoken.
Maar door die recente koerswijzigingen van een aantal fabrikanten is het nog maar afwachten hoe spectaculair dat vuurwerk begin november in Milaan gaat zijn. Een definitieve deelnemerslijst was er op moment van schrijven nog niet, maar daar zal vrijwel zeker de naam BMW op ontbreken. Althans, als officiële ‘fabrieksstand’, zoals de Duitse fabrikant afgelopen jaar al had aangekondigd. Wellicht dat het Beierse merk door de Italiaanse importeur vertegenwoordigd gaat worden, maar de nieuwe modellen zullen dan waarschijnlijk al via de eigen (online) kanalen zijn onthuld.

Honda zal op beide beurzen in ieder geval nieuws presenteren en twee van die nieuwkomers – of beter: herintreders) zijn 99 procent zeker de Hornet en de Transalp. Beide worden, ook 99 procent zeker, voorzien van een nieuwe paralleltwin van de Japanners, toch wel de krachtbron van deze tijd voor de hardlopers op motormarkt en niet in de laatste plaats vanwege de lagere productiekosten vergeleken met bijvoorbeeld een V-twin. Ook van Suzuki worden nieuwe modellen met een paralleltwin, die de meeste andere fabrikanten ook al met succes gebruiken, verwacht.
Die populariteit van de paralleltwin onder fabrikanten roept tegelijkertijd de vraag op of we in de nabije toekomst überhaupt nog veel modellen met nieuw ontwikkelde ‘dikke’ motorblokken kunnen verwachten. Daar ben ik met name door de elektrificatie die boven de markt hangt eerlijk gezegd een beetje sceptisch over, al hoop ik dat ik ongelijk krijg. De ontwikkeling van zo’n nieuw motorblok kost bakken met geld en durven fabrikanten dergelijke investeringen met het oog op een ‘groene’ toekomst nog te maken? Ik verwacht dat we in die segmenten de komende periode dan ook vooral veel vernieuwde modellen gaan zien, waarbij het nieuws hoofdzakelijk zal bestaan uit extra elektronische gadgets en links en rechts een aangepaste jas en ruit.

Bijkomend probleem voor veel fabrikanten is dat er nog steeds een schreeuwend tekort aan bepaalde grondstoffen en onderdelen is. Met andere woorden: ze willen wel, maar worden door deze ongebruikelijke en onzekere omstandigheden gedwongen om een pas op de plaats te maken als het om het lanceren van de nieuwe modellen gaat. We gaan het allemaal beleven de komende weken!

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws