Tips & Tricks MP 06-2010
WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Wat heeft een adelaar met een merk als Moto Guzzi te maken? Een verleden als vliegtuigfabrikant heeft Guzzi niet. Maar indirect heeft het wel met vliegtuigen te maken. Medeoprichter Giovanni Ravelli was namelijk ook piloot en kwam bij een vliegtuigongeluk om het leven. Om hem te eren en als teken van kameraadschap besloten de andere oprichters, Giorgio Parodi, ook piloot, en Carlo Guzzi, de adelaar in het logo te verwerken. Dat was in 1921. Tegenwoordig overvleugelt de adelaar de hele merknaam, die op een rood en ovaal vlak met gouden rand staat afgebeeld. Sinds 2005 is het logo driedimensionaal. 3XL HELMENKOPZORGENNiet iedereen heeft het geluk gezegend te zijn met een hoofd waar een standaard helmmaat op past. Wat te doen als zelfs maatje XXL te klein is? Een goede helm is immers onontbeerlijk om de mooiste hobby ter wereld uit te oefenen. Gelukkig is er een aantal helmfabrikanten dat zich dit probleem heeft aangetrokken.SHOEIBij de Japanners kom je automatisch uit bij de XR1100 als je op zoek bent naar een buitenmaatje. Deze sportieve helm is de enige in het Shoei-gamma die in de maat 3XL (65/66) leverbaar is en dan ook uitsluitend in de kleur zwart. Er hoeft overigens geen meerprijs te worden betaald voor deze ‘supersize’ XR1100.Prijs: € 399,-Info: www.shoei.com HJCDe Koreaanse helmspecialist doet zijn naam als grootste helmfabrikant ter wereld alle eer aan en levert ook helmen in extra grote maten. Zo is de fiberglas FG-15 integraalhelm in een grote maat leverbaar en in de herfst van dit jaar moet er zelfs een 4XL volgen. Prijs: € Info: www.splash-design.com SCHUBERTHDe populaire systeemhelm C3 van Schuberth, maar ook de sportieve integraal R1 en de S1 Pro zijn in alle kleuren en decors in grote maten en leverbaar en zonder meerprijs. Prijs: vanaf €Info: www.splash-desing.com [Beeld SZ-F_Black + VIper Pearl Black L (special sizes)] ARAIArai heeft eigenlijk al jaren helmen in een buitenmaat in het programma: de SZ-M jethelm en de Viper integraal. Beide zijn uitsluitend in het zwart leverbaar en in de maat XXXL. Prijs SZ-M: € 499,-Prijs Viper: € 629,-Info: www.hocoparts.com [Diverse etiketten in waaier gebruiken]HET KLEDINGETIKETMotorkleding, we kunnen niet zonder. Maar wat dragen we nu eigenlijk? Tijd voor een alfabetische rondleiding over het rijkelijk met tropisch klinkende aanduidingen bedeelde kledingetiket. NylonMerknaam van een kunstvezelweefsel dat wordt gesponnen en geweven van polyamidedraad of –vezels. Wordt in de motorkledingindustrie doorgaans afgedekt door een ander materiaal.OutlastTemperatuurnivellerend materiaal met kleine wasachtige kogeltjes, die afhankelijk van de buitentemperatuur warmte-energie kunnen opnemen – koel in de zomer, warm in de winter. Ook als Schoeller-PCM op de markt. Oxford-nylonNylon uit 100% polyamide; gemaakt middels speciaal weefproces; laag gewicht en zeer sterk. In combinatie met een membraan erg geschikt voor regen- en thermokleding. PAAfkorting voor polyamide; kunstvezel, neemt 4% van het eigen gewicht aan vocht op; slijt- en scheurvast. PESAfkorting voor polyester; neemt slechts 1% van het eigen gewicht aan vocht op; sterk; wordt gebruikt als buitenmateriaal, voering en ritssluiting. CAMPINGS OP JE MOBIELDe lente is net in het land, maar voor een vooruitblik op de komende zomervakantie is het nooit te vroeg. Ben je van plan om deze zomer op de bonnefooi met een tentje achterop Europa in te trekken en ben je in het bezit van een mobiele telefoon met internet, dan heeft ACSI een interessante en speciaal voor de mobiele telefoon ontwikkelde campingzoekmachine voor je. Via https://m.eurocampings.eu kun je snel en eenvoudig naar campings zoeken. Door het gebruik van GPS-coördinaten kun je binnen een paar tellen zien welke campings er op dat moment bij je in de buurt liggen. Door vervolgens met de ‘click-to-call’ functie op het telefoonnummer van de camping te klikken, kun je meteen contact met de betreffende camping opnemen om te kijken of er nog een plek vrij is. Ook kun je foto’s van de camping en de voorzieningen bekijken en beoordelingen lezen. Omdat mobiel verkeer kostbaar is in het buitenland, biedt ACSI de keuze uit een complete site met foto’s en een site met alleen tekst, wat de kosten voor gebruiker uiteraard drukt. De site is geschikt voor alle mobiele telefoons met internet. [Beeld: Screenshot]In een oogwenk op campinginfo op je mobiel. Handig voor onderweg. [MRD 6/2010 s. 127]MOTOR HUREN ONDER DE ZONIn Nederland is het nog steeds nat en koud, op de Alpenpassen ligt nog sneeuw; dus hoogste tijd om richting zon te vluchten. Als tijd en geld geen rol spelen, start je het motorseizoen natuurlijk bij voorbaat op een plek waar de zon (bijna) altijd schijnt. Hieronder een aantal zonnige tips met goede motorverhuuradresjes. Nu snel nog even een last minute scoren…. SARDINIЁEen Honda Transalp heb je hier vanaf € 60,- per dag. Dit extreem veelzijdige eiland kent prachtige bochtige kust- en bergwegen en aansprekende toermogelijkheden in het Gennargentu gebergte. Info: www.cicloexpress.com SICILIЁRondom de Etna met een Benelli TreK 1130 of met een Honda Hornet 600 over het oude bergcircuit Targa Florio, dat klinkt hoe dan ook verleidelijk. In Palermo en Catania kun je motoren huren. Reken op € 350,- per week. Info: www.2wheeltravel.com TURKIJEVeel prijsvechters vliegen op Antalya. Nog mooier dan vliegen, is de omgeving van deze Turkse badplaats verkennen in het zadel van een Suzuki V-Strom 1000, een Yamaha XT600 of een Honda VT750C Shadow. Kros verhuurt deze motorfietsen voor iets meer dan € 40,- per dag. Info: www.krosrental.com PORTUGALCultuur tanken in Lissabon of een zomerbries opsnuiven aan de Atlantische kust in de Algarve; Portugal is een perfect reisdoel voor de start van het motorseizoen. Voor een Honda Deauville betaal je hier ongeveer € 250,- per week, een Harley Fat Boy is natuurlijk een stukje exclusiever, maar uiteraard ook duurder: € 650,- per week. Info: www.rental-motorcycle.com KRETAHet grootste Griekse eiland ligt ter hoogte van Noord-Afrika en heeft in het voorjaar uitstekend weer. Er zijn hier legio mogelijkheden voor offroad-trips. Een offroad huur je hier voor ongeveer € 40,- per dag bij een meerdaagse trip. Info: www.motortours-crete.com VIETNAMEen exotische seizoensstart in een land als Vietnam vergeet je nooit meer. Een lichte ééncilinder offroad kost je hier ongeveer € 15,- per dag en veel verhuurbedrijven bieden ook begeleide rondritten aan. Een fantastisch reisdoel voor de spontane avonturier. Info: www.offroadvietnam.comOOIT GEWETEN DAT… [Beeld: WP logo]…de letters ‘WP’ in WP Suspension niet voor ‘White Power’ staan, maar de initialen zijn van oprichter Wim Peters? Peters liet zijn veringproducten aanvankelijk (1977) coaten bij een in ziekenhuisbedden gespecialiseerd bedrijf, vandaar de kleur: wit. …de eerste Schuberth helm een helm voor bergarbeiders was (1949)? Tegenwoordig produceert het Duitse bedrijf 1,2 miljoen helmen voor op de werkvloer en ongeveer 200.000 motorhelmen. [Beeld CVO Softail]…de laagste motor van alle 2010-modellen de Harley-Davidson CVO Softail is (650 millimeter zithoogte)? Op de tweede plek staat de Honda Shadow 750 Black Spirit met 652 millimeter zithoogte. [Opener auf 1 Seite, beeld: MRD 4/2010 s. 111 boven]FOUTEN IN HET INJECTIESYSTEEM (1)Wat te doen als de motor hikt en proest en in het dashboard alle waarschuwingslampjes overuren maken? Dan is er in de regel iets mis met het injectiesysteem. In twee delen gaan we dieper in op deze storingen en hoe je ze, zonder diagnoseapparaat, kunt oplossen. In dit eerste deel lopen we alle sensoren langs, die van invloed zijn op de samenstelling van het benzinemengsel en de verbranding er van. Fouten in het injectiesysteem. Dit soort problemen is bij moderne motorfietsen zonder gebruik van geavanceerde diagnoseapparatuur nauwelijks nog te lokaliseren, want de boordelektronica is verbonden met een enorm netwerk van sensoren, die op hun beurt van invloed zijn op de samenstelling van het benzinemengsel en de verbranding er van. Hieronder een overzicht van de sensoren en hun functie. Sensoren* De gasklep-potentiometer zit direct op de gasklephuizen gemonteerd. Het registreert de positie van het gashendel en daarmee ook de positie van de gaskleppen. Des te verder deze zijn geopend, des te meer brandstof er wordt gevraagd. Ook het ontstekingstijdstip wordt er door beïnvloedt. * De koelvloeistofsensor is ingebouwd in de koelkringloop en meet de actuele temperatuur van de koelvloeistof. Hoe kouder de motor is, hoe meer brandstof er nodig is. Bij de koude start wordt het mengsel sowieso al wat verrijkt. * De omgevingslucht-sensor zit vaak in het kontje van een motor en meet de actuele omgevingsluchtdruk. De in de ECU geprogrammeerde basisluchtdruk is gebaseerd op het zeeniveau. In hoger gelegen gebieden daalt de luchtdruk en daarmee ook de behoefte aan brandstof. En dat is uiteraard ook van invloed op het vermogen van de motor, dat eveneens minder wordt. * De inlaatluchttemperatuur-sensor zit in de luchtfilterkast. Basisregel: hoe kouder de inlaatlucht, hoe groter de vraag naar brandstof; hoe warmer de inlaatlucht, hoe minder brandstof er nodig is. * De krukaspositie-sensor controleert de stand van de krukas en zorgt er voor dat bij een bepaalde positie van de krukas het mengsel wordt ontstoken. Tegelijkertijd meet deze sensor het toerental van de motor. * De nokkenaspositie-sensor checkt de positie van de nokkenassen en werkt samen met de krukaspositie-sensor. Deze combinatie bepaalt in welke cilinder er brandstof wordt ingespoten en in welke het mengsel wordt ontstoken. * De snelheidssensor zit of direct op een wiel of bij het voorste kettingtandwiel op de uitgaande as van de versnellingsbak. Het is een toerentalsensor, waarvan de data wordt gebruikt om de actuele snelheid uit te rekenen. Die gegevens worden niet alleen naar de snelheidsmeter in het dashboard getransporteerd, maar staan ook in verbinding met de positie van het gashendel, de ingeschakelde versnelling, de hoeveelheid ingespoten brandstof en het ontstekingstijdstip. * De lambdasensor meet het restzuurstofgehalte in de uitlaatgassen en corrigeert indien nodig de mengselsamenstelling. MotormanagementsysteemDe door de sensoren verzamelde informatie wordt naar het motormanagementsysteem gestuurd. Hierin zijn bepaalde waarden en correctiefuncties opgeslagen. Uit alle datastromen worden individueel afgestemde waarden gedestilleerd voor de ingespoten hoeveelheid brandstof en het ontstekingstijdstip per arbeidsslag per cilinder. En verder… Andere functies van de motorelektronica zijn in de regel eigendiagnose en het controleren van het onberispelijk functioneren van injectie en ontsteking. Het systeem controleert zichzelf in feite dus doorlopend. Storingen worden doorgaans in het dashboard weergegeven middels een oplichtend controlelampje of, in het geval van een LCD-cockpit, met de weergave van een storingscode. Dat betekent in de praktijk een ritje naar de dealer, want die beschikt over de juiste diagnoseapparatuur om fouten uit te lezen en een defect onderdeel te lokaliseren. Toch kun je in acute noodsituaties bepaalde storingen zelf opspeuren. Daar komen we in een tweede deel op terug. [Bij beeld][Bu]Controlfreak: zonder sensoren werkt er bij een moderne motor niets. Hier een blik op het sensorennetwerk van een BMW F650GS. [Sensoren Linkerseite von oben nach unten]BobineRegelklep voor stationair toerentalDouche-injector GasklepsensorMotormanagement BrandstofpompLambdasonde[Sensoren Rechterseite von oben nach unten]ContactslotInlaatluchttemperatuur-sensorVentilatorWaarschuwingslampje koelvloeistoftemperatuurKoelvloeistoftemperatuur-sensorKrukaspositie-sensor[beeld p. 110 eerste 2 foto’s links. Andere twee foto’s de volgende keer gebruiken]Koelvloeistof-sensor: zorgt bij een koude start voor een wat rijker mengsel.Lambdasonde: meet het restzuurstofgehalte in de uitlaatgassen en corrigeert waar nodig de samenstelling van het mengsel.