Nieuws

BMW S1000RR wordt ietsje sterker

In het superbike-segment is vier jaar een eeuwigheid. In het verleden werden deze sportieve en technologische vlaggenschepen immers niet voor niets iedere twee jaar vernieuwd. Maar door een afnemende vraag in dit segment worden de update-intervallen ook langer. De huidige BMW S1000RR werd eind 2018 voor modeljaar 2019 gepresenteerd. In 2021 volgde de M1000RR als topmodel, maar de basis-RR bleef ongewijzigd. Maar inmiddels mogen we het 2023-model van het Duitse kanon verwelkomen.

En die gaat een stukje sterker worden. Niet veel, maar toch noemenswaardig. In de homologatiegegevens wordt namelijk gerept over een gewijzigd topvermogen: 209,4 in plaats van 206,7 pk. Exact 2,7 pk winst dus. Dat betekent ook dat de S1000RR iets meer toeren mag gaan draaien. Voorheen werd het topvermogen bij 13.500 tpm aangetikt, dat wordt straks 13.750 tpm. 

Het extra stukje paardenkrachten levert trouwens niet meer topsnelheid op, want in de wandelgangen wordt een top van 3 km/uur lager genoemd. Daarmee loopt de dubbel-R nog steeds met gemak boven de 300 km/uur. De iets lagere topsnelheid is het gevolg van een kortere eindoverbrenging met een 46- in plaats van 45-tandwiel. Inderdaad identiek aan de M1000RR. Hierdoor is ook een iets langere ketting nodig, wat op zijn beurt de wielbasis weer een beetje verlengd. En dat zorgt weer voor een beetje extra stabiliteit op hoge snelheid. Daar moeten ook de winglets, die de S1000RR zeer waarschijnlijk ook krijgt en die we al kennen van de M1000RR, voor zorgen. 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws