WK Superbike Phillip Island, Australi
Het WK Superbike-seizoen is begonnen met twee daverende verrassingen. Suzuki-nieuwkomer Leon Haslam won zijn allereerste WK Superbike-race en veteraan Carlos Checa blufte iedereen af in de afsluitende wedstrijd. Michel Fabrizio en Nori Haga hielden de schade beperkt, maar de titelpretendenten Max Biaggi en Jonathan Rea morsten punten. James Toseland’s WSB-comeback ging niet onopgemerkt voorbij. Leon Haslam had er 61 WSB-races voor nodig om eindelijk als winnaar te worden gehuldigd. De 26-jarige Brit veroverde op zaterdagmiddag zijn eerste pole, zette de snelste ronde in de openingsrace en bevestigde met een fraaie tweede plaats in de slotrace dat er in 2010 rekening met hem en de Suzuki moet worden gehouden. Haslam vertrok uit Australië als WK-leider, maar het traject naar die status was zeer doordacht geweest. In Phillip Island bleek dat de voormalige “Pocket Rocket” uitstekend geacclimatiseerd is in het Alstare/Suzuki Team. Al tijdens de wintertesten in Portimao was Haslam snel op de vernieuwde GSX-R1000 en bovendien plukte het team de vruchten van een ingelaste driedaagse test op Phillip Island. Een 200 km+-crash in de tweede kwalifificatietraining zorgde nauwelijks voor een deukje in Haslams zelfvertrouwen. Vanaf pole leek hij de eerste race te gaan domineren, maar in de slotfase kwam het Ducati-duo Fabrizio/Haga nog angstig dichtbij. Op de streep hield Haslam 0,004 over op Fabrizio, de kleinste winnaarsmarge ooit gemeten in het WK Superbike. “Dit was mijn allereerste WSB-overwinning en het was meteen een van de moeilijkste races uit m’n carrière”, hijgde Haslam na. “Toen ik uit de laatste bocht kwam, bleef de achterbant maar spinnen en in m’n helm schreeuwde ik ‘come on’.” De novembertest had hem beslist geholpen, beaamde Haslam. “We hebben vanaf het begin van de testperiode gepusht en toen we hier een week voor de race naar toekwamen (de coureurs werkten eerst een driedaagse testsessie af in Phillip Island, red) wist ik dat we snel genoeg waren voor de overwinning. Maar het blijft toch een beetje een shock, hoor. Rijders hebben er een handje van om te klagen over het een of ander, maar ik kan echt niks bedenken waarover ik klachten heb sinds ik bij dit team ben. De fabriek staat vol achter ons team en de nieuwe onderdelen blijven maar komen. Ik weet nu dat ik op een machine zit waarmee ik kan winnen, maar de fabrieks-Ducati’s, maar ook Biaggi en Aprilia blijven de grootste concurrenten voor de titel.” Haslam vergat veteraan Checa evenmin. “Zijn satelliet-Duc is erg goed en Carlos zelf ook. Ik had hem in die tweede race niet gezien en plotseling was hij er. En eerlijk gezegd denk ik dat we nog wel langer rekening met hem moeten houden. Hij is goed in Portimao en fenomenaal in Valencia.” De 2010-GSX-R staat na uitputtend testwerk van Haslam en Guintoli op Öhlins-vering, terwijl ook de verbeterde gewichtsverdeling (met net als bij Yamaha de benzinetank onder het zitje) bijdroeg tot een betere handelbaarheid. Bovendien zorgde het contracteren van twee nieuwe rijders voor vers bloed binnen het ervaren team onder leiding van crewchief Giacomo Guidotti, die eerder onder meer met Colin Edwards, Troy Corser en Max Biaggi werkte. “Leon maakte dit weekend het verschil”, was Guidotti’s stellige overtuiging. “Hij werkte enorm hard en straalde vertrouwen uit vanaf het begin. Na de warm up was hij niet blij, omdat we een andere band hadden gebruikt. We kregen problemen met de ‘engine braking’, de mapping, het sturen en de vering. Het sparen van de banden was dit weekend heel belangrijk en dat is ons goed gelukt. Met Leon is goed te werken. Hij weet wat hij wil en hij is volledig gefocust op het rijden. Ik kende Leon nog niet goed, maar vorig jaar viel hij me al wel op met de Stiggy/Honda. Toen we hem contracteerden, bleek al heel snel hoe goed hij is. Hij heeft lef, is vriendelijk en ook nog jong, maar hij heeft al een schat aan ervaring. Onze manier van werken bevalt hem en het voelt een beetje als met Corser in 2005 en 2006.” Teammaat Sylvain Guintoli was wat bleekjes zesde in de eerste race, maar verraste in de tweede race toen hij zich plotseling aan de kop van het veld meldde. Acht keer kwam de Fransman als leider voorbij, maar in de een na laatste ronde liet hij zich door Michel Fabrizio van het podium duwen. “Dat was mijn eigen fout”, stak de ex-MotoGP-coureur de hand in eigen boezem. “Ik ben blijkbaar nog niet helemaal gewend aan de manier waarop in het WK wordt gereden. Toen Checa me voorbij kwam, raakte zijn voorwiel mijn arm. Zo gaat dat hier dus blijkbaar!” De 37-jarige Checa reed als herboren. Het van Honda op Ducati overgestapte Althea Team maakte tijdens de wintertesten vooral indruk met Shane Byrne. De Brit stapte in Australië echter twee keer van zijn machine en kon Checa bij lange niet meer bijhouden. De Spanjaard was de snelste in de tijdtrainingen en zijn vierde startplaats oogde veelbelovend. Zijn zevende plaats in de openingsrace was wat tegenvallend, maar met een zachtere band was de revanche later op de dag groots. “Toen ik bij de kopgroep van vier man aanhaakte, waren er negen ronden te rijden”, vertelde Checa. “Ik heb de rijders toen gekeken waar ik wie kon passeren. Ik reed toen zo vloeiend mogelijk, door vooral het verplaatsen van mijn gewicht om zo meer druk op de band te krijgen en ook minder aan het gas te moeten hangen. Ik paste ook de mapping en de traction control wat aan en zo bleef de band oké. In die laatste ronde zag ik dat Leon het moeilijk had, terwijl ik nog wat reserve had. Ik was erg gespannen, maar ik wilde toch die inhaalactie inzetten. Eerder had ik het niet moeten doen, want dan waren de anderen uit m’n slipstream gekomen. Het werkte perfect. Zo’n race overkomt je maar een paar keer in je leven.” Checa sloot zijn tweede seizoen op de Ten Kate/Honda af met een wat teleurstellende zevende plaats – net voor zijn nieuwe teamgenoot Byrne. De Spanjaard kwam niet verder dan vier podiumplekken en zijn enige twee WSB-overwinningen behaalde hij in 2008 op Miller Motorsports Park. Maar Checa toonde vanaf zijn eerste sessie op de Althea/Ducati snelheid zijn. “Toen ik in 2005 MotoGP reed op een Ducati voelde ik me ook goed op die motor en deze 1098 doet me daar wel aan denken. Ik houd er van om in het midden van de bocht veel snelheid te houden en deze Ducati geeft onder hellingshoek veel vertrouwen. De vermogensafgifte en het koppel onderin en in het middengebied zijn erg goed. De balans van de motor bij het remmen en het omgooien voelt heel natuurlijk voor me en ik denk dat dat de reden is waarom ik snel ben. We moeten nog wel wat dingetjes vinden, vooral op circuit met lange rechte stukken.” De fabrieks-Ducati’s werden in Phillip Island weliswaar geklopt, maar zowel Fabrizio – tweede en derde – als Haga – derde en vijfde scoorden wel degelijk veel punten. Vice-wereldkampioen Haga zat bont en blauw op zijn machine. De Japanner werd in de warm up met 260 (!) kilometer per uur voor de eerste bocht van zijn machine getorpedeerd door Ruben Xaus die zijn rempunt miste. Het was Xaus’ vierde crash van het weekend en voor BMW Motorsport-baas Berti Hauser (en de teamdokter) het sein om de Spanjaard aan de kant te houden. Hauser zocht vervolgens het Xerox/Ducati Team op en bood zijn verontschuldigingen aan. “Ik schakelde van zes terug naar vier en toen blokkeerde de achterkant en vloog ik met een highsider van de motor”, haalde Haga het incident terug. “Ik dacht eerst dat de bak vast was gelopen, maar toen ik eindelijk uitgerold was, zag ik Ruben. Toen wist ik wat er was gebeurd.” Zijn team moest de machine tussen de warm up en de eerste race compleet opnieuw opbouwen en Haga had zelf ook wat oplapwerkzaamheden nodig. “Het voelt alsof er iemand met een hamer op m’n arm heeft staan slaan. Ik heb pijnstillende injecties gehad en die hebben wel geholpen, maar ik raakte ook wat gevoel kwijt. Dat was lastig met het remmen. Toen de race begon, kreeg ik ook veel last van mijn rug. De eerste race heb ik geprobeerd zo vloeiend mogelijk te rijden en viel het uiteindelijk nog mee.” Tussen de eerste en tweede race kreeg Haga opnieuw injecties toegediend. “Omdat ik de kracht miste in m’n arm moest ik m’n benen veel meer gebruiken om de motor om te gooien. Halverwege de race deed alles zeer. Als ik niet gecrasht was, had ik zeker beter kunnen scoren.” Haga’s prestaties waren echter nog altijd beter dan die van Jonathan Rea en Max Biaggi. Biaggi trainde slechts als elfde en kwam in race 1 nog tot een vijfde positie. In de tweede race verremde hij zich – net als teamgenoot Leon Camier – en kwam terug van plek zeventien naar acht. “We hebben nog veel werk te doen”, concludeerde Biaggi. Jonathan Rea kampte het hele weekend met bandenproblemen, een euvel waarvan Ronald ten Kate juist meende dat het opgelost was. Rea vertrok van een zevende startplaats en nestelde zich in de eerste race al snel rond de vierde plaats. De kopgroep was echter te snel voor hem. In de tweede race bracht de Noord-Ier zichzelf in de problemen toen hij zich flink verremde. Na een tijdrovend uitje kwam hij als 22e (en laatste) weer op de baan en vocht zich bewonderenswaardig terug naar de zesde positie. Na een desastreuze test voorafgaand aan het raceweekend vielen bij Yamaha harde woorden en werd op de valreep besloten om 2009-onderdelen in te laten vliegen. James Toseland crashte – mogelijk door een slecht functionerende traction control – in de eerste tijdtraining en werd ernstig geremd door een pittige handblessure. Zowel de oud-wereldkampioen als zijn teamgenoot Cal Crutchlow hadden grote problemen met de elektronica, chatter en de levensduur van de banden. De twee Yamaha-mannen waren de enige twee rijders die de brede 200 mm-band gebruikten, omdat de smallere 190-optie het geweld niet aan kon. “Dat komt niet door onze rijstijlen, maar het is een karaktertrekje van de R1”, oordeelde Crutchlow. “We moeten het zover krijgen dat ook wij met de 190 kunnen rijden.” Crutchlow en Toseland crashten beiden in de eerste race. In de tweede race finishte Crutchlow als bescheiden negende, 0,3 voor teamgenoot Toseland. Hoewel Joan Lascorz de pole veroverde, liet de vanaf plek vier gestarte Eugene Laverty er geen twijfel over bestaan dat hij verreweg de snelste Supersporter was. “De poletijd van Lascorz was knap, maar ik wist dat wij een goede racepace hadden”, aldus de fraai vloeiend rijdende Laverty. “Het ging er om dat je de banden heel zou houden en ik zag dat Lascorz dat niet zou lukken. Sofuoglu rijdt zo agressief dat hij zijn banden ook kapot rijdt. Wij hebben onze elektronica ook goed voor elkaar.” Joan Lascorz en Kenan Sofuoglu streden zo’n vier seconden achter Laverty voor de tweede plaats. Sofuoglu leek aanvankelijk kansloos, maar de Turkse Ten Kate/Honda-kopman vocht zich terug naar Lascorz’ achterwiel en zelfs even voorbij de Spanjaard. Die trok echter toch aan het langste eind. Ook Katsuaki Fujiwara maakte lang kans op een podiumplek, maar de Japanner legde zijn Kawasaki op één kant. De Supersport-race startte twee keer. De eerste race werd gestaakt toen de Triumph van Chaz Davies olie lekte en er een spoor op de baan terechtkwam. De beide Ten Kate-mannen Michele Pirro en Sofuoglu (na de rode vlag) gingen onderuit. Pirro haalde na de tweede start het einde niet door een langzaam leeglopende band. Ex-wereldkampioen Sebastien Charpentier sloot zijn race-come back af op een anonieme dertiende plaats van slechts vijftien finishers in een zeer mager Supersport-veld. Na afloop liet de Fransman al weten dat hij zich zou beraden over zijn racetoekomst. Kort WSB• Chris Vermeulen beleefde weinig plezier van zijn WSB-terugkeer. De voormalige Supersport-wereldkampioen kwalificeerde zich als veertiende, twee plekken achter zijn Kawasaki-teamgenoot Tom Sykes. In de eerste race startte Vermeulen uitstekend, maar ging vervolgens in de vierde ronde al onderuit. Ook de tweede race liep fout af voor de Australiër. Vermeulen ging weer hard onderuit en belandde in het medisch centrum. Daar constateerde men een zwaar gekneusd been en een gekneusde vinger nadat hij bij het uitkomen van de beruchte Hayshed in de bandenmuur was geknald.• Het Ten Kate/Honda Team zou binnenkort weleens duidelijkere steun kunnen krijgen van HRC. Shuhei Nakamoto, HRC-vice president, liep op zondag rond in een Hannspree-jas en liet weten dat Honda het Nederlandse team verder te willen helpen. “Er is geen budget om een volledig fabrieksteam te onderhouden, maar we willen kijken wat we kunnen doen voor Ten Kate”, aldus Nakamoto. “Misschien kunnen een nieuw blok sturen, chassisonderdelen of elektronica. Misschien wordt de ontwikkeling dan versneld.” In Phillip Island bemoeiden twee HRC-mensen zich al met nieuwe elektronica van Max Neukirchners machine. De Duitser had het moeilijk in Australië. Neukirchner, vorig jaar nog tweede in de openingsrace in Phillip Island, trainde slechts als zeventiende en scoorde alleen in de eerste race met een twaalfde plek. In de tweede race verremde hij zich al vroeg en strandde op de zestiende positie. • Jonathan Rea is welkom in de MotoGP, zo vertelde HRC-vice president Nakamoto. Rea tekende een driejarig contract bij Ten Kate en is net begonnen aan zijn tweede jaar. Hij zou nog tot en met 2011 aan het team verbonden zijn, maar de kans is groot dat zijn contract ontbonden wordt als Honda dat wenst. “Jonathan zou welkom zijn in de MotoGP”, zei Nakamoto. “De deur staat altijd open voor jonge snelle coureurs.” • Andrew Pitt scoorde op de Reitwagen/BMW twee vijftiende plaatsen. Hoewel de tweevoudig Supersportkampioen onderweg was met een grotendeels standaard S1000RR kon Pitt de fabrieks-BMW’s van Corser (met Brembo-remmen) en Xaus (met Nissins!) aardig bijhouden. In de tweede race klokte Pitt een top van 307 km/u, sneller dan de fabrieksmachines van Leon Haslam (Suzuki), Nori Haga (Yamaha) en Tom Sykes (Kawasaki). • Eugene Laverty’s teammanager Simon Buckmaster liet zich in een officieel bericht uit over het Ten Kate/Honda Team. “Ik heb veel respect voor wat zij bereikt hebben, maar sinds wij beter scoren, zijn sommige teamleden opvallend afstandelijk”, meende Buckmaster te hebben gemerkt. Het Ten Kate Team onthield zich vooralsnog van commentaar. WK SUPERBIKE PHILLIP ISLAND, AUSTRALIËRace 11. Leon Haslam (GB), Suzuki; 2. Michel Fabrizio (I), Ducati; 3. Noriyuki Haga (J), Ducati; 4. Jonathan Rea (GB), Honda; 5. Max Biaggi (I), Aprilia; 6. Sylvain Guintoli (F), Suzuki; 7. Carlos Checa (E), Ducati; 8. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 9. Troy Corser (AUS), BMW; 10. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 11. Leon Camier (GB), Aprilia; 12. Max Neukirchner (D), Honda; 13. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 14. Shane Byrne (GB), Ducati; 15. Andrew Pitt (AUS), BMW.Race 21. Checa; 2. Haslam; 3. Fabrizio; 4. Guintoli; 5. Haga; 6. Rea; 7. Corser; 8. Biaggi; 9. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 10. James Toseland (GB), Yamaha; 11. Camier; 12. Byrne; 13. Lanzi; 14. Joshua Brookes (AUS), Honda; 15. Pitt. WK Tussenstand: Leon Haslam, 45 punten; 2. Michel Fabrizio, 36; 3. Carlos Checa, 34.WK SUPERSPORT1. Eugene Laverty (IRL), Honda; 2. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 3. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 4. David Salom (E), Triumph; 5. Fabien Foret (F), Kawasaki; 6. Massimo Roccoli (I), Honda; 7. Robbin Harms (DK), Honda; 8. Jason Disalvo (USA), Triumph; 9. Miguel Praia (POR), Honda; 10. Gino Rea (GB), Honda; 11. Katsuaki Fujiwara (J), Kawasaki; 12. Chaz Davies (GB), Triumph; 13. Sébastien Charpentier (F), Triumph; 14. Paola Cazzola (I), Honda; 15. Danilo Dell’Omo (I), Honda. WK Tussenstand: 1. Eugene Laverty, 25 punten; 2. Joan Lascorz, 20; 3. Kenan Sofuoglu, 16.BijschriftenOpenerLeon Haslam (91), Carlos Checa (7) en Michel Fabrizio (84) waren in Phillip Island de sterkste rijders. Haslam en Checa wonnen elk een race, Fabrizio stond twee keer op het podium. PodiumEn dit kostte de mannen geld… Voordat ter ere van de Suzuki-overwinning het Japanse volkslied werd gespeeld, ontkurkte Fabrizio – te vroeg – de champagne. Haga en Haslam deden mee. StartStar van de eerste race, met Fabrizio (84), Haga (41), Haslam (91), Vermeulen (77), Checa (7) en Crutchlow (35) aardig voorin. VermeulenMax Biaggi (3) zit eerste rang als Chris Vermeulen crasht in de eerste race. Ook in de tweede wedstrijd ging het mis met de Australiër. ReaJonathan Rea is net Shane Byrne gepasseerd en jaagt nu op Cal Crutchlow en James Toseland. Rea verloor veel tijd door een uitstapje in de tweede race. Checa_HaslamCarlos Checa verraste in de laatste ronde Leon Haslam en won zeer verrassend op zijn Althea/Ducati. CrutchlowCal Crutchlow haalde het einde van de eerste race niet. Ook teammaat Toseland crashte. Reserve_DucatiDe Ducati-monteurs moesten Nori Haga’s machine weer opbouwen nadat de Japanner in de warm up getorpedeerd was door Ruben Xaus. Supersport LavertyEugene Laverty bleef ogenschijnlijk eenvoudig Joan Lascorz en Kenan Sofuoglu voor in de Supersport-race.