Mail Feedback MP 04-2010
Als proefabonnee heb ik weer genoten van MotoPlus-exemplaar nummer 3. Maar over de Toptest van de BMW S1000RR wou ik toch even reageren. Jullie suggereren hier dat nog geen enkele supersportieve 1000 cc motor meer dan 700 punten heeft kunnen vergaren, maar dat is helaas echt niet waar. Ik heb hier ook MotoPlus 2 uit 2006 voor me en dan zie ik dat jullie vol lof – en terecht – 702 punten geven aan de Suzuki GSX-R1000 K6. Een motor die zich ook al bewezen heeft in alle vormen van de motorsport en tal van overwinningen op z,n naam heeft geschreven. Laten we eerst maar zien of deze Duitse rakker net zo goed en net zo betrouwbaar zal zijn als de reus uit Hamamatsu!John VogelsangComplimenten voor je opmerkzaamheid, daar hebben we niet van terug! En we zijn het helemaal met je eens voor wat betreft de Suzuki en het feit dat de BMW zich nog moet gaan bewijzen.Maar wat de puntentelling betreft maak je – helaas – één klein foutje: begin 2007 is die puntenlijst namelijk flink op de schop genomen en zijn we begonnen met een nieuwe telling. Weliswaar is het maximum puntenaantal gelijk gebleven (1000), maar de waardering voor de diverse onderdelen is flink aangepast en er zijn enkele aspecten verdwenen en sommige andere – hedendaagse – items weer toegevoegd. In MotoPlus 3-2007 is die aanpassing in de puntentelling uitgebreid uitgelegd en is ook gezegd dat de oude en de nieuwe punten niet meer rechtstreeks met elkaar vergeleken kunnen worden. Misschien is een vast abonnement zo gek nog niet om op de hoogte te blijven…MOTOR OMGEVALLEN (2)Er kan nog meer schade ontstaan!In MotoPlus 2 las ik de brief van Anton van de Brink over diens omgevallen motor. Jullie antwoord is prima, maar één heel belangrijk item blijft toch ongenoemd. Als het een carburateurfiets betreft, dan doe je er verstandig aan om na een landing op één oor, eerst de bougie(s) te verwijderen en dan de motor even door te starten met de startmotor. Of desnoods de kickstarter. De kans is namelijk aanwezig dat er een vlotterkamer is leeggelopen in het inlaatkanaal en dat die benzine in een cilinder terecht is gekomen. Daarmee proberen te starten kan resulteren in een kromme drijfstang! Dat komt omdat de benzine niet samen te persen is en de zuiger dus blokkeert voordat hij helemaal bovenin staat. En dan moet er dus iets kapot als de krukas onder dwang door blijft draaien. In zo’n geval kan de drijfstang dus krom buigen! Ik heb dit zelf ooit eens zien gebeuren met een oude Matchless (ik draai al wat langer mee) en ik ken ook twee Honda zescilinder-rijders die dit hebben meegemaakt. De motor valt om, ligt even uit te rusten, wordt overeind gezet, gelukkig valt de schade mee en dus meteen even kijken of ‘ie nog wil starten. Kledder: binnen één krukasomwenteling is het gebeurd en heb je een kromme drijfstang!Tot slot wil ik nog even zeggen dat ik een voorstander ben van lezerstesten: hoe jullie profs een machine ervaren is altijd leuk om te weten, maar wat velen ook graag willen weten is hoe een bepaald model in alledaags gebruik door normale rijders het doet.Aart Kromhout Je hebt helemaal gelijk Aart. En dat terwijl onze hoofdredacteur enkele jaren geleden met de dieselmotor van zijn camper al eens zo’n motorschade had: het afwateringsgaatje van het luchtfilterhuis was verstopt geraakt, waardoor tijdens een heftige regenbui op de camping het luchtfilterhuis vol water was gelopen. Bij het starten zoog het motorblok zich dus ineens vol water, waarna de startmotor het blok niet meer rond kreeg. Na wat gedoe met startkabels lukte het opeens wel, maar het blok had wel een ‘waterslag’ opgelopen: hij liep nog op 3 cilinders en de vierde cilinder braakte alleen maar rook en onverbrande diesel uit omdat deze drijfstang helemaal kromgebogen was en de zuiger niet meer tot bovenin de cilinder kwam. En dat was inderdaad een dure reparatie, die hij zich nog maar al te goed herinnert![[mitgeliefert bild dazu]]BANDENSPANNING (2)Over het oppompen van een band. Bij deze wil ik graag reageren op de vraag van W. Meere in MotoPlus 2, over het op druk brengen van je motorbanden. Ik gebruik hier al jaren een doodgewone ouderwetse fietspomp voor. Daarmee kun je prima je motor- en autobanden op spanning brengen. En bijna iedereen heeft toch wel een fietspomp thuis! Het enige wat je nodig hebt is een verloopnippeltje, dat kun je bij elk tankstation of elke fietsenwinkel wel kopen. Plus zoals gezegd een goede bandenspanningsmeter. Wij gaan ook regelmatig met de motor op vakantie en dan neem ik zelfs altijd de kleine fietspomp van mijn fiets mee. Die montere ik met ene paar trekbandjes aan het frame en zo heb ik voor d enoodgevallen altijd mijn eigen pompje bij me. Het werkt perfect en kost bijna niks!Hans François, ZwijndrechtInderdaad, een goede tip: een verloopje van auto- naar fietsventiel koop je voor een paar duppies. Voordat de tubeless-banden hun intrede deden waren trouwens veel motoren uitgerust met een handpompje: een iets verzwaarde fietspomp met aansluiting voor een normaal motorventiel. Misschien iets om op een onderdelen- of oldtimerbeurs op de kop te tikken. [BU]Oudere motoren hadden af-fabriek vaak een ‘fietspomp’ aan boord.[[Bild mitgeliefert von die luftpumpe]MET DE MOTOR OP DE BOOTHoe zet je de motor goed vast?Ik lees regelmatig de reisverslagen in MotoPlus en ben van plan om nu zelf een keer met de motor naar Schotland te gaan. Maar wat mij bezighoud is de vraag hoe je nu met de motor op de boot gaat. Een beetje ‘googelen’ levert wel wat info op, maar ik blijf toch wel met wat vragen zitten. Hoe zet je de motor bijvoorbeeld vast? Of komen ze in een bok te staan? En hoe bevestig je spanbanden het beste en moet je die zelf meenemen? Ik lees wel eens iets over voor de vering induwen, maar hoe werkt dat precies en waar moet je op letten? Word je op zo’n veerboot trouwens geholpen, of moet je het zelf maar uitzoeken? En moet je van tevoren aparte afspraken maken met de rederij?Guido Cools, UdenhoutIn Motoplus 10 van 2008 hebben we een heel uitgebreid verhaal gehad over motortransport. Dat ging met name over het vervoer op de aanhanger of in een busje, maar de tips voor het vastzetten van een motor zijn ook goed bruikbaar als basis voor het vastzetten op een ferry. Als MotoPlus-abonnee kun je dat artikel kosteloos nalezen op de computer in ons digimagazine-archief.In het hoogseizoen gaan er vele honderden motorrijders over met de boot naar Engeland, je bent dus niet de eerste en ook zeker niet de enige. In principe moet je je motor zelf vastzetten tegen de kant op het autodek, met spanbanden die je krijgt aangereikt. Onze ervaring is dat het best zinvol kan zijn om zelf een paar extra bandjes mee te nemen. En eventueel een oude handdoek voor wat bescherming. Normaal gesproken zet je de motor zelf vast, maar lopen de mensen van de veerbootmaatschappij het nog wel even na. Zeker bij populaire overtochten als die van DFDS Seaways (IJmuiden-Newcastle) zul je merken dat de motorrijders graag geziene gasten zijn. Vanwege de drukte is het wel aan te raden om op tijd te reserveren en ook een hut te boeken, zodat je je motorkleding en bagage achter slot en grendel kwijt kunt. Plus nog lekker kunt slapen bij een nachtovertocht. Bij DFDS krijg je in 2010 via MotoPlus trouwens weer een leuke korting op de overtocht naar Engeland. Kijk daarvoor op: www.dfds.nl/motoplusQUAD-RIJBEWIJSWelk rijbewijs heb je precies nodig?Zouden jullie eens een keer een quad willen testen? Het lijkt mij namelijk een prima alternatief voor de motor, zeker in de winter met slecht weer zoals de laatste weken. Ik ben me er nu op aan het oriënteren en vraag me onder meer af hoe het zit met de rijbewijzen.Lesly LagcherIn MotoPlus 17 van 2008 hebben we al eens een quad getest en zijn we ook dieper ingegaan op de rijbewijzen. Dat is één van de pijnpunten: voor quads heb je altijd autorijbewijs nodig! Daarbij heb je ‘lichte quads’: maximaal 15 kW vemogen en maximaal 400 kilo gewicht en helmdraagplicht, die weer vervalt als er goedgekeurde gordels op zitten. De lichte quad heeft gewoon een autokenteken en je moet er autorijbewijs op hebben, maar er is geen APK-plicht.De zogenaamde ‘zware quad’ is een vierwielig motorrijtuig met een vermogen van meer dan 15 kW. Deze komen ook te boek te staan als personenauto en ook hiervoor geldt het autorijbewijs. En ook hierop geldt de helmplicht, tenzij er gordels aanwezig zijn. Voor een zware quad zijn de kentekeneisen echter beduidend strenger en is er ook de verplichte APK. Maar met name wat het rijbewijs betreft, blijft het echter bijzonder dat je zowel op een lichte als zware quad een autorijbewijs moet hebben, terwijl het eigenlijk in alles een motorfiets is. Soms zijn wettelijke regels niet te doorgronden, maar er is ook één voordeel: er is geen agent die het precies snapt![[Bild dazu aus MP17-2008 seite 46 rechtsoben]]V4-VERGELIJK (2)Over de ontstekingsvolgordesMet heel veel belangstelling heb ik de prachtige V4-vergelijking in MotoPlus 24 gelezen en bestudeerd. Een prachtig artikel, al denk ik dat er op pagina 50 bij de ontstekingsintervallen iets mis is gegaan. Volgens mijn bescheiden mening zijn de bijschriften bij deze schematische vonkintervallen omgewisseld: waar staat Aprilia RSV4 zou Honda RC30 moeten staan. Maar waar nu staat Honda VFR750R olgens mij ook niet 100% het interval van een RSV4. De Honda loopt in elk geval ‘onregelmatig’, met twee verbrandingen achtereen en dan weer een langere pauze.Als Honda-kenner heb ik schematisch de arbeidsdiagrammen en ontstekingsvolgorde van een viercilinder-lijnmotor, een VF750F (deze is gelijk aan vele Honda V4 motoren met een blokhoek van 90º en een 360º krukas, zoals dus de RC30), een specifieke VFR750F met zijn 90º en 180º krukas.In het artikel wordt ook met nadruk genoemd dat de RSV4 twee oliepompen heeft, maar de RC30 had dat ook al. Alleen zaten die 2 pompen in één huis weggewerkte. Trouwens ook de VFR750F van 1986 had dat al.Eddy Tromp[[Das Excel-sheet dazu plazieren]]