Tips & Tricks MP 04-2010
WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Voor Kawasaki was het trossen los toen het in 1878 in de scheepsbouw begon. De eerste motorfietsen rolden in 1961 van de band en vormen tot op de dag van vandaag slechts een klein onderdeel van het enorme concern. Maar de motorafdeling is wel van grote emotionele waarde voor het Japanse bedrijf en dat komt ook in het logo tot uiting. De ‘Flying K’ staat symbool voor de uitdaging om de toekomst naar de hand te stellen. Sinds 2003 wordt de ‘K’ vergezeld door de merknaam en soms ook de slogan ‘Let the good times roll’. De kleur is rood, waar dat in de jaren zestig en zeventig zwart of groen was. [Opener][MRD 2/2010 p. 110 / 111 mitte]GOEDKOOP OF DUURKOOP?De laatste maanden van de winter zijn een geliefd moment om een goedkope occasion op de kop te tikken. Maar extra kosten door langdurig stilstaan kunnen een goedkoop tweedehandsje toch nog verrassend duur maken. Waar moet je op letten om dat te voorkomen?UITLAATSYSTEEMWaar oppervlakteroest (vliegroest) op de uitlaatbochten in de regel alleen in optische zin stoort, duiden uitstulpingen in de uitlaatdemper op forse corrosie. Resulteert kloppen op de demper in een klapperend geluid, dan is de demper amper te redden. Een vervangende demper kost afhankelijk van het model tussen de 200 en 1.000 euro. ACCU EN ELEKTRONICA Als de accu tijdens de winterstop of tijdens een andere periode van lang stilstaan niet op een droge en koele plek (ideaal: aan de lader) heeft gestaan, is de kans groot dat deze moet worden vervangen. Een nieuwe accu van goede kwaliteit kost in de regel tussen de 40 en 120 euro. Broze bekabeling, geoxideerde stekkerverbindingen en poreus isolatiemateriaal zijn eveneens veel voorkomende problemen bij motoren die lang stil hebben gestaan. Het oplossen van deze problemen hoeft niet veel te kosten, maar de zoektocht naar een elektronicaprobleem kost vaak wel veel tijd. REMMENHier zit je niet op te wachten: compleet verroeste remschijven, vastzittende remzuigers, uitgeharde rubber delen of gecorrodeerde remschoenen. In deze gevallen zijn de remmen rijp voor de sloop. Soms kan een reparatie nog uitkomst bieden, maar goedkoop is dat niet. Reken op een dikke € 100,- per rem. Minder dramatisch is het verversen van de remvloeistof (tussen de € 50,- en € 75,- bij de dealer; een paar euro voor de vloeistof en een uurtje werk als je het zelf doet). Vervang de vloeistof in ieder geval iedere twee jaar. VERINGZelfs als de voorvork en de achterschokbreker(s) er op het oog netjes uit zien, kunnen verborgen gebreken een onverwachte bres in de financiën slaan. Bijvoorbeeld als de vorkkeerringen zijn uitgedroogd en lekken. Het vervangen van de keerringen is een uitdaging voor de hobbysleutelaar, maar het is te doen. Bij een dealer loopt de rekening al snel op tot boven de € 150,-. Schade aan niet demontabele originele achterschokbrekers betekent in de regel dat je op zoek moet naar nieuw materiaal. Afhankelijk van het type ben je dan een paar honderd euro kwijt. RUBBER EN KUNSTSTOFStaat een motor langere tijd in de buitenlucht stil, dan drogen rubber- en kunststofdelen onder invloed van UV-straling in recordtempo uit. Waar een verbleekt armatuur vaak als een – weliswaar ergerlijk – schoonheidsfoutje wordt gezien, dienen poreuze remleidingen en inlaatkanalen wel zo snel mogelijk te worden vervangen. Als de motor door scheuren in die kanalen extra lucht naar binnen zuigt en het mengsel daardoor verslechterd, kan het blok beschadigen.FRAME EN AANBOUWDELENAls de roest te diep zit, dan ben je met een oppervlaktebehandeling niet klaar. Kijk bij een bezichtiging dan ook altijd even of er op moeilijk toegankelijke plekken, zoals onder de tank, corrosie te vinden is. Waar een verroeste koplamphouder nog eenvoudig is te vervangen door een exemplaar van de sloop, is de ‘renovatie’ van een grotendeels verroest frame doorgaans een kostbaar project en alleen weggelegd voor echte liefhebbers. TANKLaat je niet te snel misleiden door een goede algemene toestand van een occasion. Ook bij motoren van slechts een paar jaar oud is schade aan de tank door stilstaan geen zeldzaamheid. Sterke temperatuurschommelingen leiden tot condensvorming, waardoor een stalen tank van binnenuit door roest wordt opgevreten. Die roest binnen in de tank (goed te checken met een zaklamp) ziet er niet alleen vreselijk uit, roestdeeltjes kunnen bijvoorbeeld ook de benzinetoevoer bemoeilijken. Een professioneel uitgevoerde reparatie is niet goedkoop, maar een nieuwe tank is – zelfs gebruikt – vaak nog veel duurder. CARBURATEURS Carburateurs kunnen al tijdens korte perioden van stilstand, zoals de winterstop, beschadigd raken. Als de (vorige) eigenaar de vlotterkamers niet heeft geleegd voor de motor op stal ging (kleine moeite: benzinekraan dichtdraaien en leeg rijden), blijft er benzinebezinksel achter en dat kan schadelijk zijn. Demonteer je de carburateurs zelf, dan kost een ultrasoon bad om de onderdelen te reinigen rond de dertig euro. Voor een complete service inclusief afstellen ben je bij benadering tussen de 70 en 150 euro kwijt. De prijzen voor vervangende onderdelen verschillen al naar gelang het model sterk. [bu’s][linksonder]Typische gevolgen van lang stilstaan: bezinksel in de carburateurs (foto midden). Gevalletje uitbouwen en grondig reinigen. Het verversen van motor- en cardanolie is gelukkig een stuk eenvoudiger. [beeld midden]Alarmfase rood: scheuren in het aanzuigtraject.[boven]Spinnenwebben en stof weg en rijden maar? Dat is na een periode van lang stilstaan vaak niet mogelijk. [mrd 26/2009 S. 113 links boven]NUMMERINFORMATIEHelmen, verlichting, uitlaten en talloze motor- en kledingonderdelen hebben een ECE-keur. ECE staat voor ‘Economic Commission for Europe’, een van de vijf economische commissies van de Europese Unie. ECE-regelingen zijn aanbevelingen voor de kwaliteit van bepaalde zaken en zijn in die hoedanigheid ook vaak onderdeel van de wetgeving. Het cijfer in het cirkeltje achter de E verraadt in welk land de goedkeuring is verleend. [Met Excell bestand][Diverse etiketten in waaier gebruiken]HET KLEDINGETIKETMotorkleding, we kunnen niet zonder. Maar wat dragen we nu eigenlijk? Tijd voor een alfabetische rondleiding over het rijkelijk met tropisch klinkende aanduidingen bedeelde kledingetiket. DuPontChemieconcern en textielfabrikant uit de Verenigde Staten. Onder andere producent van CoolMax en Cordura. DynatecWeefsel van Schoeller bestaand uit meerdere lagen. Mix van Cordura en andere kunstvezels, slijt- en scheurvast en ademend. Minder hittebestendig dan Keprotec, smeltpunt bij 290° Celsius.DynaxGaren van zeer nauw en stevig verweven polyamide-vezels. Gore-TexEerste en meest bekende membraan met microporiën uit honderd procent polytetrafluorethylen (PTFE, ‘Teflon’), wind- en waterdicht en ademend. Die piepkleine poriën (20.000 keer kleiner dan een druppel water) ontstaan doordat het ‘Teflon-folie’ als het ware wordt opgerekt. HiporaHonderd procent polyurethaan (PU), ademend en waterdicht membraan. [MRD 11/2009 s. 108 unten]KETTINGONDERHOUDTEGEN SCHAKELPIJNDe aandrijfketting is één van de zwaarst belaste onderdelen van een motor. Niet zo gek dus dat een ketting aan slijtage onderhevig is. Goed onderhoud kan de levensduur aanzienlijk verlengen. Heel belangrijk daarbij is de juiste kettingspanning. Een te slap of juist te strak gespannen ketting gaat ten koste van de levensduur. Al naar gelang het type motor en de beschikbare veerweg moet de spanning exact voldoen aan de opgave van de fabrikant (staat vaak vermeld in de handleiding of op een sticker op de swingarm). Vooral bij veelvuldig off-roadgebruik is het verstandig om de ketting ook regelmatig te reinigen. Gebruik daarbij geen hogedrukreiniger, omdat je dan de smeerfilm tussen de schakelbussen wegspuit. Smeer de ketting als schakels droog aan beginnen te voelen, maar doe het bij voorkeur al wat eerder. Ook daarvoor gelden een paar regels: breng de kettingspray aan de binnenzijde rijkelijk aan en aan de buitenzijde met mate. Smeer de ketting liever wat vaker, waarbij je dan wat spaarzamer kunt zijn met het kettingvet, dan te weinig en te dik zoals op de foto.