+ Plus

Producttest 14 H4-lampen

Klein van stuk, maar met grootse prestaties. De kleinste ingreep aan je motor met het meest opvallende resultaat zit hem niet per definitie in het blok. Want met de juiste H4-lamp gooit je koplamp zonder dikke investeringen en uren sleutelwerk een schep kolen extra op het vuur, wat zorgt voor een beter zicht en een beter zichtbaarheid. En dat zien we graag.“Een lamp is een lamp, dus mijn keuze wordt bepaald door de prijs. De goedkoopste dus.” Mocht deze bewering überhaupt ooit waar zijn geweest, dan was dat ergens in een ver verleden toen nog maar weinig fabrikanten de destijds nog overzichtelijke markt bevolkten. Toen het nog over zes volt lampen ging.Tegenwoordig is de markt overspoeld met legio aanbieders, meestal uit het verre oosten. De in de motorwereld nog steeds alom gebruikte H4-lamp kan je al voor onder de vier euro krijgen. Maar of je daarvoor ook een acceptabele kwaliteit krijgt, wilden we nu wel eens een keer testen. En dus stuurden we veertien in de vrije handel verkrijgbare lampen richting het testlaboratorium.Alle lampen kochten we gewoon: via internet, bij diverse motorzaken, maar ook bij de automaterialenzaak. De genoemde prijzen betreffen het bedrag dat wij ervoor hebben betaald en die kunnen in de praktijk iets afwijken, al mag je aannemen dat dit verschil te verwaarlozen is.De veertien H4-testkandidaten werden aan de tand gevoeld in het applicatielaboratorium van Philips. Als testomgeving fungeerde een stikdonkere, torenhoge ruimte, waarin de licht-ingenieurs heel nauwkeurig kunnen meten hoeveel licht binnen welke afstand op het wegdek valt en of de lamp voldoet aan een de vastgestelde wettelijke bepalingen. Een goede lamp levert immers veel licht, zonder de tegenligger echter te verblinden.De oplettende lezer zal zich er wellicht over verbazen dat we deze test uitvoerden bij een fabrikant wiens producten ook meedraaien in de test. Niet bepaald objectief dus. Toch is daar is een simpele reden voor: de vereiste testapparatuur voor lampen vind je nu eenmaal niet op elke straathoek. Philips is marktleider op dit gebied en verricht vooral vanuit haar fabriek en laboratorium in Aken veel pionierswerk op dit gebied. Zij hebben dus ook als geen ander de kennis in huis. Daarbij zijn de metingen zijn allemaal uitgevoerd volgens een vast Europees testprotocol voor voertuiglampen, waarbij alles zorgvuldig is gedocumenteerd. Mogelijkheden om te manipuleren zouden, als daar al sprake van zou zijn, alleen kunnen hebben plaatsgevonden bij de proefmonsters, die echter door onszelf zijn aangeleverd. Bovendien hebben we de hele test uiteraard zelf van dichtbij meegemaakt.[Bildunterschrift Seite 100]Lampenwinkel? Nee, dit is het applicatielaboratorium waar de metingen met betrekking tot de hoeveelheid lichtopbrengst worden uitgevoerd. Het licht bovenin is de Yamaha koplamp.________________________________________[KASTEN SO TESTED MOTORRAD]ZO TESTEN WEWaar laten we ons licht schijnen? In het lab!Voor de belichtingstest werden alle te testen H4-lampen in de koplamp van een Yamaha Fazer gemonteerd. Die werd voor elke meting volgens de maximaal toegelaten verblindingswaarde verticaal afgesteld. De meetapparatuur (een goniophotometer) geeft vervolgens uitsluitsel over de lichtsterkte op 75 en 50 meter aan d erechterkant van de rijbaan (75R, 50R) en op 50 meter op het midden van de rijbaan (50V). Daaruit laat zich de gemiddelde waarde van de belichtingssterkte bepalen, wat een kwaliteitsfactor is. Bij de fotometrie (lichtsterkte) meting werd getest of de opgegeven totale lichtopbrengst aan de ECE-norm R37 voldoet en of de algemene prestatie klopt.Bij de geometriemeting (belangrijk voor een goede lichtverdeling) ging het er om of het licht op 19 meetpunten in orde is.[Bildunterschrift]Ons ondersteuningsteam: Petra aan de computer, Lukas aan de goniophotometer en Claudia aan het geometrie meetapparaat.________________________________________[KASTEN INTERVIEW MIT DEN LICHT-PROFI]INTERVIEW MET DE LICHT EXPERTGESJOEMEL MET H4-LAMPEN? Sommige fabrikanten spreken van 80% meer lichtopbrengst van hun premiumlamp ten opzichte van een standaard-H4. Is dat reclametaal, of klopt dat? En hoe is dat dan te realiseren met een H4-lamp?! “Het is geen loze praat en klopt. Ik probeer het te verklaren aan de hand van de Philips XP Moto. Philips gebruikt hier een compactere en daardoor ook fellere gloeispiraal. Het meer op één punt gerichte licht (spotlight) in deze gloeispiraal kan door de reflector beter verwerkt worden, het licht komt precies daar op de weg waar het nodig is.”? Dat lijkt eenvoudig, maar waarom slagen andere lampenfabrikanten daar dan niet in?! “Een hetere en dus fellere gloeispiraal heeft als nadeel een verkorte levensduur. Om dit te compenseren is een speciaal gasmengsel nodig en een veel hogere gasdruk. Philips gebruikt daarom uitsluitend kwartsglas dat bijzonder temperatuur- en drukbestendig is en daardoor een langere levensduur garandeert.”? Wat stoort u als expert en voorvechter van kwaliteit het meest met betrekking tot de lampenindustrie?! “Dat veel aanbieders van goedkopere producten de productomschrijvingen van premium merken kopiëren, terwijl ze op het gebied van kwaliteit nog niet in de verste verte aan die producten kunnen tippen. Sterker nog, deze nepaanbiedingen hebben vaak zelfs minder te bieden dan een standaard lamp!” ? Over die nepaanbiedingen: wat heeft de omschrijving ‘met Xenongas’ bij sommige H4 en H7 lampen te maken met echt Xenonlicht?! “Helemaal niets. In tegenstelling tot halogeenlampen wordt het licht bij Xenon gasontladingslampen gemaakt door een elektrische stroom door geïoniseerd gas te sturen. Halogeenlampen kunnen ook wel een kleine hoeveelheid Xenon bevatten, maar dit heeft geen invloed op de temperatuur (kleur) van het licht. Het Xenon-effect wordt hoogstens nagebootst door een blauwachtige coating op de glaskolom aan te brengen. Wat betreft lichtopbrengst en -kleur kunnen de halogeenlampen niet aan de uitstekende eigenschappen van echte gasontladingslampen tippen.”? En heavy duty lampen?! “Heavy duty lampen zijn meestal erg robuust, ze worden aan een speciale vibratietest onderworpen. Voor gebruik in de stad met vele drempels en natuurlijk ook voor regelmatige ritten door het terrein met een all-road of off-road zijn deze lampen bijzonder geschikt.”[BILDUNTERSCHRIFT]Jurgen Melzer is gediplomeerd ingenieur en consultant op het gebied van voertuig-lichttechniek.________________________________________[KASTEN LABOR-ERGEBNISSE SICHTBAR GEMACHT]HET LICHT IN BEELD GEBRACHTDe afbeeldingen hieronder zijn een grafische omzetting van de in het laboratorium bepaalde lichtopbrengstwaarden. Te zien is de lichtbundel van boven af gezien met helemaal links de lichtbron (de koplamp dus) die naar rechts schijnt. De 0,0 meter markering op de verticale schaal betreft het midden van de eigen rijbaanhelft. De verschillende kleuren in het diagram geven aan met hoeveel lux (de eenheid voor lichtsterkte, symbool lx) de koplamp de rijbaan verlicht. Hoe verder de blauwe lichtvinger naar rechts reikt, hoe groter de afstand waarover de rijbaan wordt verlicht. Een te hoge luxwaarde vlak voor de koplamp brengt je niets extra’s. In tegendeel, op bijvoorbeeld een natte rijbaan zou je jezelf verblinden. Tussen beste en slechtste belichting liggen meer dan 20 meter verschil in zicht. De lengte alleen is overigens ook niet heilig, ook de manier van belichten is erg belangrijk. Zo mag de lichtbundel tegenliggers niet verblinden, maar moet de linkerrijbaan wel enigszins verlicht worden. Dat geldt ook voor de berm rechts van je, waar de lichtbundel verder naar voren moet reiken.[KASTEN SEITE 105 RECHTSUNTEN]De lampenmarkt voor de voertuigindustrie wordt gedomineerd door drie grote fabrikanten: Philips, Osram en General Electric. Wie eens goed rond kijkt in de fabrieken van deze drie begrijpt meteen waarom deze premium-merken meer kosten dan de lampjes uit de grabbelton van de plaatselijke bouwmarkt. De fabricage van een lamp vereist met betrekking tot een hoge kwaliteit en daarmee ook een hoge lichtopbrengst en lange levensduur absolute precisie en bijna klinisch steriele werkomstandigheden. En dat bereik je nu eenmaal alleen met dure machines en kostbare kwaliteitscontroles. [Bildunterschrift]Marktleider Philips produceert met name vanuit de fabriek in het Duitse Aken vele miljoenen H4-lampen per jaar (foto A). Een H4-lamp is opgebouwd uit negentien verschillende componenten plus een vulgas. Specifiek kenmerk van Philips lampen: het extreem stevige kwartsglas (B) dat het gebruik van bijzonder hete gloeispiralen toestaat. Bij elke lamp wordt via een monitor gecontroleerd of de hoofd- en nevenspiraal, evenals de lampvoet goed zitten (C).________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]BERU AutolichtPrijs: €4,95Fotometrie meting: goedGeometrie meting: alle waarden binnen tolerantieLichtsterkte: 14, 18, 8 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 53 luxCONCLUSIEKorte reikwijdte, weinig licht en maar matige meetwaarden. Geen grootse prestatie, al zijn alle normwaarden in orde.[Logo MotoPlus]-oordeel: matig________________________________________BERU Powerlight AutolichtPrijs: € 8,95 Fotometrie meting: goedGeometrie meting: alle waarden binnen de tolerantieLichtsterkte: 14, 20, 8 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 57 luxCONCLUSIEOnderscheidt zich, buiten een fractie hogere gemiddelde lichtsterkte, nauwelijks van het Beru standaardmodel. Hoezo powerlight?[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________BLUE Hammer H4Prijs: € 13,99Fotometrie meting: goedGeometrie meting: alle waarden binnen de tolerantieLichtsterkte: 15, 24, 9 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 63 luxCONCLUSIESolide, maar geen geweldige (reikwijdte) prestatie. Wel een redelijke prijs, maar het beloofde ‘Xenon-effect’ is niets meer dan een loze reclamekreet.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________CARTREND Halogeen H4Prijs: € 4,19 Fotometrie meting: goedGeometrie meting: twee van de 19 waarden vallen buiten de tolerantieLichtsterkte: 7, 19, 1 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 35 luxCONCLUSIEErg smalle lichtbundel met een minimale reikwijdte op het midden van de rijbaan. Geometrie en gemiddelde lichtsterkte gewoon slecht.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht________________________________________NARVA Range Power Blue +Prijs: € 8,99Fotometrie meting: goedGeometrie meting: alle waarden binnen de tolerantieLichtsterkte: 19, 26, 10 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 74 luxCONCLUSIEGoede reikwijdte (meer dan 70 meter), evenals een goede belichting van beide rijbaanhelften. Ook de gemiddelde lichtsterkte is prima.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________CARLEXAutobulbPrijs: € 3,79Fotometrie meting: goedGeometrie meting: twee van de 19 waarden vallen buiten de tolerantieLichtsterkte: 7, 21, 5 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 38 luxCONCLUSIESmalle lichtbundel en een nog net acceptabele reikwijdte. Achilleshiel is de geometriemeting en de lage gemiddelde lichtsterkte.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht________________________________________EUFAB LampenboxPrijs: € 6,95 per setFotometrie meting: goedGeometrie meting: één van de 19 waarden valt buiten de tolerantieLichtsterkte: 5, 15, 6 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 31 luxCONCLUSIESmalle lichtbundel, waarbij de linkerkant van de rijbaan nauwelijks wordt verlicht. Een geometriefout en de laagste gemiddelde lichtsterkte uit de test.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht________________________________________OSRAM OriginalPrijs: € 9,50 Fotometrie meting: voldoendeGeometrie meting: alle waarden binnen de tolerantieLichtsterkte: 17, 22, 11 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 67 luxCONCLUSIEMinimaal kortere reikwijdte dan de Range Power Blue + van Narva, maar verder hetzelfde kwaliteitsniveau.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________OSRAM [[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]]Night RacerPrijs: € 11,98Fotometrie meting: voldoendeGeometrie meting: alle waarden binnen de tolerantieLichtsterkte: 18, 31, 11 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 79 luxCONCLUSIEErg goede reikwijdte, maar de belichting van de linker rijbaan is daarentegen maar gemiddeld. Wel schittert de Night Racer met een hoge gemiddelde lichtsterkte.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________PHILIPS MotovisionPrijs: € 14,95 Fotometrie meting: goedGeometrie meting: alle waarden binnen de tolerantieLichtsterkte: 20, 26, 13 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 79 luxCONCLUSIETe vergelijken met de Osram Night Racer, maar iets duurder. De lamp kenmerkt zich door een oranjekleurige reflectie voor betere zichtbaarheid.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________PHILIPS [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]XP MotoPrijs: € 18,00 Fotometrie meting: goedGeometrie meting: alle waarden binnen de tolerantieLichtsterkte: 26, 33, 14 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 98 luxCONCLUSIEUitstekende reikwijdte van meer dan 80 meter en een brede, uitstekende gerichte lichtbundel. Bovendien een sublieme gemiddelde lichtsterkte.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedPROFI-LICHTH4 LampPrijs: € 3,79Fotometrie meting: voldoendeGeometrie meting: vier van de 19 waarden vallen buiten de tolerantieLichtsterkte: 11, 19, 8 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 50 luxCONCLUSIEVerbazingwekkend goede reikwijdte en lichtbundelverdeling vlak voor de motor. De geometriewaarden laten echter veel te wensen over.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht________________________________________RING IcebluePrijs: € 6,50Fotometrie meting: voldoende, maar minimumwaarden maar net behaaldGeometrie meting: twee van de 19 waarden vallen buiten de tolerantieLichtsterkte: 6, 15, 8 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 35 luxCONCLUSIEKorte reikwijdte, weinig licht en de lichtbundelverdeling vlak voor de motor is verre van homogeen. Bovendien slechte geometriewaarden en gemiddelde lichtsterkte.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht________________________________________UNITEC H4 HalogeenPrijs: € 9,97Fotometrie meting: voldoende, maar minimumwaarden maar net behaaldGeometrie meting: twee van de 19 waarden vallen buiten de tolerantieLichtsterkte: 6, 16, 9 lux (75R, 50R, 50V)Gemiddelde lichtsterkte: 38 luxCONCLUSIEKorte reikwijdte, weinig licht en een zeer geringe breedte van de lichtbundel. Ook wat betreft geometrie en gemiddelde lichtsterkte slechts duisternis.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht________________________________________[Bildunterschrift Seite 102]Geen blad met naaipatronen uit de Knip, maar een lichtbundel meetspectrum uit het applicatielab (afbeelding A). Het getrainde oog herkent hierin onder andere een schematische rijbaan, de gewenste licht/donkergrens en de zichtlijn van het tegemoetkomende verkeer (in verband met verblinding). Aan het eind van de fictieve rijbaan bevindt zich een klep (die tijdens de metingen geopend wordt) met daarachter op 25 meter een fotocel voor het meten van de lichtsterkte. Afbeelding B laat een perfecte rijbaanbelichting zien (Philips XP Moto), afbeelding C een erg slechte (Cartrend), waarbij het midden van de rijbaan nauwelijks zichtbaar is.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...