Tips & Tricks MP 03-2010
WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Met Hyosung is het hetzelfde liedje als met zoveel Aziatische ondernemingen: naar de ware slagkracht kan men in Europa slechts gissen. Die kracht is in ieder geval vele malen groter dan de bescheiden aantallen die jaarlijks naar Nederland worden verscheept. Sinds 2007 hoort Hyosung bij het concern S&T, waar ook Daewoo onder valt. Hierdoor is ook het logo veranderd. Daarin staat nu een gestileerde vleugel, die snelheid en comfort moet symboliseren en tegelijkertijd een dynamisch imago moet uitdragen. Blauw is altijd al de huiskleur van Hyosung geweest en is dat dus nog steeds. Deze kleur staat voor toekomstgericht denken. EEN HORSE IS GEEN PAARDWaarom hebben Amerikanen het stervenskoud bij een temperatuur van 32 graden Fahrenheit? En waarom is een motor die twee gallon benzine per honderd kilometer verbruikt geen wonder van spaarzaamheid? Andere landen, andere eenheden. En zo reken je ze om:LENGTEMATEN1 mile (m) = 1,60934 kilometer(Let op: 1 zeemijl = 1,852 kilometer)1 inch (in) = 25,4 millimeter1 foot (ft) = 30,48 centimeter (= 12 inches)1 yard (yd) = 0,91 meter (= 3 feet)1 kilometer (km) = 0,62137 mijlSNELHEID1 mijl per uur (mph) = 1,60934 km/uur1 km/uur = 0,62137 mijl per uurGEWICHT1 Ounce (oz) = 28,35 gram1 Pound (lb) = 0,454 kilogram (= 16 OuncesVOLUME1 cubic inch (in³) = 16,4 vierkante centimeter1 gallon (gal) = 4,546 liter (GB); 3,785 liter (USA)1 pint (pt) = 0,568 liter (Engelse inhoudsmaat voor een glas bier)1 barrel petroleum = 158,99 liter (= 42 US-gal) (maateenheid voor ruwe olie)DRUK1 psi = 0,0689 bar1 bar = 14,5037 psi1 atm = 0,9807 barVERMOGEN1 kilowatt (kW) = 1,35962 pk1 pk = 735,499 watt (= 0,735499 kW)1 British Horspower (bhp) = 1,0139 pk (= 0,74570 kW)KOPPEL1 kilopondmeter (kpm) = 9,81 Newtonmeter (Nm)1 footpound-force (ft lbf) = 1,36 NmTEMPERATUUR0° Celsius (C) = 32° Fahrenheit (F)0° F = -17,78° CCelsius in Fahrenheit: °F = (1,8 x °C) + 32Fahrenheit in Celsius: °C = (°F -32)/1,8[BU]Het klinkt machtig en het is ook machtig: 96 cubic inches staat gelijk aan 1574 cc. [Beeld: uit MotoPlus 1/2009 p. 46 onderaan] IN CASE OF EMERGENCYEen ongeluk is al vervelend genoeg, maar voor hulpverleners is het wel zo prettig als een eventuele partner, ouder of ander familielid van het gebeurde op de hoogte kan worden gesteld. Nu heeft bijna iedereen tegenwoordig wel een mobiele telefoon op zak, maar het is voor hulpverlenende instanties vaak een haast ondoenlijke klus om daarin het juiste nummer te vinden. Daarom is door de ambulancedienst een initiatief opgestart om mensen te bewegen zogeheten ICE-nummers (In Case of Emergency) in hun mobiele telefoon te programmeren, waardoor hulpverleners in het geval van een ongeluk snel contact kunnen opnemen met het thuisfront van het slachtoffer. Wil je meerdere contactpersonen in je telefoon opslaan, doe dat dan onder de codes ICE1, ICE2, ICE3, etc. ICE is inmiddels een internationaal erkende afkorting, wat betekent dat ook buitenlandse hulpverleners het thuisfront van een slachtoffer kunnen contacteren. Kleine moeite dus…. [Opener]KLEDINGNIEUWSWAT IS ER ‘HOT’ ANNO 2010?Nieuw jaar, nieuwe trends. Wat kunnen we in 2010 voor ontwikkelingen verwachten op kledinggebied?[Beeld: MotoPlus 18/2009 p. 78 links boven]RITSSLUITINGENEen noviteit komend seizoen is de nieuwe waterdichte ritssluiting van Gore-Tex, die Rukka al standaard op het Athos jack levert. Ook bij Stadler en IXS wordt er inmiddels gewerkt aan motorkleding met deze ‘tandenloze’ ritssluiting. PROTECTORENSteeds meer rugprotectoren gaan op korte termijn voldoen aan de strengere grenswaarde van klasse 2 tot maximaal 9 kilonewton (kN) van de EN1621-2-norm. Tryonic (www.tryonic.com) schemert al met een ronduit sensationele restkrachtwaarde van 3,7 kN. Ook borstprotectie wordt belangrijker in 2010. Merken als Spidi, Dainese en Alpinestars bieden ze al in diverse prijsklassen aan. COMMUNICATIEHet afgelopen jaar was een betrekkelijk rustig jaar als het ging om helmen met een ingebouwde Bluetooth-headset. Maar daar moet dit jaar verandering in komen. HJC komt met een systeem dat maximaal drie rijders binnen een straal van 500 meter met elkaar kan verbinden. Verder heeft Nolan een upgrade van het N-Com systeem aangekondigd. [Beeld: MotoPlus 20/2009 p. 48 links onder]AIRBAGDainese gaat de inmiddels in de MotoGP beproefde ‘fullsize’ airbag ook aanbieden aan hobby-coureurs. De meerprijs voor een raceoverall met deze airbag zal zo’n dertig procent gaan bedragen. Aan een straatversie van het volledig elektronisch gestuurde veiligheidssysteem wordt inmiddels hard gewerkt en de eerste praktijktesten zijn inmiddels uitgevoerd. Maar voordat die bij de dealer hangt, is het vermoedelijk wel 2011. [mrd 26/2009 S. 113 links boven]NUMMERINFORMATIEHelmen, verlichting, uitlaten en talloze motor- en kledingonderdelen hebben een ECE-keur. ECE staat voor ‘Economic Commission for Europe’, een van de vijf economische commissies van de Europese Unie. ECE-regelingen zijn aanbevelingen voor de kwaliteit van bepaalde zaken en zijn in die hoedanigheid ook vaak onderdeel van de wetgeving. Het cijfer in het cirkeltje achter de E verraadt in welk land de goedkeuring is verleend. [Met Excell bestand][Diverse etiketten in waaier gebruiken]HET KLEDINGETIKETMotorkleding, we kunnen niet zonder. Maar wat dragen we nu eigenlijk? Tijd voor een alfabetische rondleiding over het rijkelijk met tropisch klinkende aanduidingen bedeelde kledingetiket. AirduraHonderd procent polyamide (PA); luchtpolsters in de vezels zorgen voor temperatuurregulering (koelen in de zomer en verwarmen in de winter); vormvast, ook na meerdere keren wassen. ArmacorMateriaalmix van Kevlar en Cordura.CoolMaxLichaamsvocht absorberend voeringmateriaal van polyester (PES) van DuPont.CorduraZeer stevig nylongaren van honderd procent polyamide; hoge slijt- en scheurvastheid; licht ruw oppervlak, nagenoeg waterdicht; neemt slechts vier procent van het eigengewicht van water op; beter ademend dan nylon; eveneens van DuPont. ‘D’Maateenheid Dernier; gewicht van een textielvezel, gemeten in gram per 9.000 meter; meest gebruikt in de sterkte 300 of 500, op kwetsbare plekken ook 1000D. [Prijs volgt][MRD 20/2009 s. 109 rechtsonder]GETEST: OXFORD AEROPACK XPERTMet een gewicht van precies een kilo is de Oxford Aeropack Xpert een behoorlijk lichte rugzak, die daarnaast met dertig liter een meer dan gemiddelde inhoud heeft. Het gros van die liters gaat voornamelijk in het hoofdvak, waarvan het volume met een ritssluiting is aan te passen. Die ritsen zijn ook met handschoenen aan goed te bedienen en makkelijk te borgen tegen openen tijdens het rijden. De buitenvakjes zijn ook goed toegankelijk en hebben waterdichte ritsen. Minder te spreken zijn we over de schouderbanden die bij volle bepakking en bij hoge snelheid losser gaan zitten. Andere minpunten zijn het ontbreken van een heupgordel en een regenhoes en de niet helemaal waterdichte ritssluiting van het hoofdvak. Maar aan de andere kant is rugzak van Oxford wel gunstig geprijsd. PRIJS: € INFO: www.motana.nl [Im MotoPlus-logo]MotoPlus-oordeel: VOLDOENDE