Occasion: Honda 550 Four K3
Poeh, een budget van € 1.500,-. Veel is het niet, zeker niet als je van plan bent een motor te zoeken die én een beetje praktisch is in dagelijks gebruik én bij voorkeur afwijkt van het doorsnee straatbeeld. Dat vond ik uiteindelijk in de vorm van een bijzondere Honda CB550 Four bij de Blauwplaat in Utrecht. “Nee, de special paint is bijna net zo oud als deze CB zelf”, lacht Marc Naaktgeboren van Blauweplaat Motoren, terwijl hij de CB550 Four K3 uit 1977 voor me de vrieskou in rolt. Zoals de naam al doet vermoeden is deze ouderwets gezellige Utrechtse zaak gespecialiseerd in motoren met een blauwe kentekenplaat, het betere oude spul dus, zolang er tenminste maar Honda en CB Four op staat. “Ik ben een paar jaar terug begonnen in een garagebox zonder water en licht, maar het is inmiddels aangenaam uit de klauwen gelopen. Het staat nu behoorlijk vol met de meest uiteenlopende CB’s, maar dit beestje hier heeft 22 jaar dezelfde eigenaar gehad. En hij heeft hem al met dit bijzondere spuitwerk gekocht. Hij was nogal gek met deze CB en zou ook erg graag willen weten wie de nieuwe eigenaar wordt.” Die betrokkenheid van de vorige eigenaar lijkt in ieder geval een indicatie dat het in technische zin wel aardig snor zit met deze opvallende CB550. “Ik zorg er hoe dan ook voor dat je er de eerste 3.000 kilometer geen omkijken naar hebt”, verklaart Marc zijn bijzondere garantiesysteem. En ter verduidelijking: “Eigenlijk durf ik elke Honda van dit type met een rammeltje of een geluidje in het blok wel blind te kopen. Dat valt altijd wel op te lossen. Waar je op moet letten is rook. Een beetje roken uit de pijpen na de start mag, maar daarna moet het voorbij zijn. Is dat niet zo, dan kun je er beter vanaf blijven.” Maar daar lijkt deze CB niet door geplaagd te worden en ook rond de koppakking, een gekend zwak punt van dit soort CB’s, is het mooi droog. Een ander puntje van aandacht zijn de bobines, waar nog wel eens vocht in wil gaan zitten. Jammer is dat deze CB550 zijn originele kwartet uitlaatdempers kwijt is, een castratie voor de echte purist zeg maar. Daar reken ik mezelf gemakshalve niet toe en met de 4-in-1 van Laser die er op zit, kan ik prima leven. Helemaal als Marc me verzekert dat de CB er boven de 9.000 toeren weergaloos door gaat gillen. Wil je perse de originele dempers, houd er dan rekening mee dat ze én moeilijk zijn te vinden én bovendien peperduur zijn. Die uitlaat en het spuitwerk zijn trouwens niet de enige dingen die niet meer standaard zijn. Ook het sportieve M-stuurtje is er later op gekomen. Maar dat past, net als het sportzadel trouwens, perfect in het plaatje van de café racer dat ik voor ogen had. Dat zadel heeft aan de zij- en voorkant scheuren in het overtrek en moet eigenlijk worden vervangen. Die operatie is dan inbegrepen bij de kosten voor het rijklaar maken, wat de totaalprijs van deze CB550 op precies € 1.500,- brengt. Daarvoor heb je dan ook nog twee nagenoeg frisse banden en een verse ketting/tandwielset. Verder ziet deze CB er gezien zijn leeftijd nog best appetijtelijk uit. De beide spatborden zitten nog opvallend in het chroom en ook het frame oogt nog heel netjes. Roest zit er wel, onderaan de schokbrekerbevestiging en bij het scharnierpunt van de duovoetsteunen bijvoorbeeld, maar dat is op zich nog wel netjes te krijgen. In het slimste geval valt er via bijvoorbeeld een sloperij nog wel vervangend spul te krijgen, want doordat de CB in vrij grote aantallen is verkocht, is er nog genoeg voor te vinden. Al blijven sommige onderdelen, zoals de genoemde originele uitlaten, erg prijzig. Deze 550 K3 kwam trouwens in 1976 als opvolger van de CB500 Four op de markt, maar wortelde qua techniek sterk in zijn voorganger. Een evolutie dus met een 2,5 millimeter grotere boring en een bijna te verwaarlozen duo extra paardenkrachten en een beetje meer koppel. Qua uiterlijk schurkte de K3 meer tegen de CB750 K7 aan en ook de grotere klokkenpartij doet aan die zwaardere broer denken. Heel erg lang is deze 550 niet op de markt geweest, want hij werd in 1978 alweer vervangen door de CB650 Four. In Nederland werd de CB550 tot en met 1979 verkocht en in behoorlijke aantallen ook. Een ultiem collectors item is deze Honda dus nog niet, alhoewel het dat op den duur best zou kunnen worden. Dat is mooi meegenomen, maar daar was het mij niet om te doen. Ik zocht voor € 1.500,- geen makkelijk inkoppertje, maar een fiets die anders dan andere was en bovendien nog enigszins praktisch in gebruik. Dat eerste is met het bijzondere spuitwerk en de café racer elementen eigenlijk boven verwachting gelukt. Dat kan ik ook zeggen van de CB zelf, die in feite als oerbetrouwbaar te boek staat. Starten, lopen dus, dat is meer mijn werk. Mocht er eens iets zijn, dan kan ik in ieder geval terugvallen op een behoorlijk arsenaal onderdelen. Bovendien is het verbruik van gemiddeld 1 op 16 zeer acceptabel voor de woon/werkkilometers die ik er mee zou willen gaan rijden. En ook niet onbelangrijk voor iemand met een commerciële inslag: het gemiddelde prijsniveau van de CB550 is de laatste twintig jaar behoorlijk gestegen. Voor de € 1.500 die ik voor deze, niet originele CB550 kwijt ben, had ik begin jaren negentig een machine in originele en perfecte staat kunnen kopen. Wordt het misschien toch een echt collectors item!PASPOORTMerk: Honda CB550 K3Type: CB550 K3 Bouwjaar: 1977KM-stand: 55.000Motor: 544 cc viercilinder lijnmotorVermogen: 50 pkPrijs: € 1.250,- Geschatte kosten rijklaar maken: €250,-Gevonden via: www.blauweplaat.nl [Beeld + BU’s][Opener: Blauwe_Plaat_01, geen bijschrift][aanzicht: Blauwe_Plaat_12]Het café racer uiterlijk geeft deze CB550 Four net even dat tikkeltje meer. [details: Blauwe_Plaat_14]Het sportzadel oogt stoer, maar moet opnieuw worden overtrokken.[Blauwe_Plaat_20]Het opvallende spuitwerk – dit zit op de tank – krijg je er gratis bij.[Blauwe_Plaat_19]Voor de purist een zonde, maar de Laser demper die de vier originele dempers heeft vervangen, klinkt wel lekker. [Blauwe_Plaat_16]Nostalgische klokken. Het sportieve M-stuurtje is trouwens niet standaard.