Compacttest Honda XRE300
Tijdens ons bezoek aan de Honda fabriek in het Braziliaanse Manaus konden we ook even op pad met de XRE300. Deze in Zuid-Amerika erg populaire lichte all-road is niet in Europa leverbaar, maar zou met zijn behendige stuureigenschappen en vriendelijke vermogen zomaar tot een aantrekkelijke stadse machine kunnen uitgroeien. Hij voldoet standaard al aan de Euro3-norm en is naar wens leverbaar met Honda’s C-ABS, dus laat maar komen zouden we zeggen!De temperatuur is moordend, de luchtvochtigheid al net zo en zelfs met alle ventilatiegaten wijd geopend, blijft het in het motorpak aanvoelen als een sauna op volle bedrijfstemperatuur. Maar dat mag de pret niet drukken, want bijzonder is deze testrit absoluut. We zitten namelijk midden in de dichte Braziliaanse jungle, waar Honda een enorm park met testfaciliteiten heeft en waar we de XRE300 op zowel asfalt als gravel de sporen kunnen geven.Het asfaltparcours kent veel hoogteverschillen, telt de meest uiteenlopende bochten en is op sommige stukken verraderlijk smal. Maar het lijkt haast op het ranke hemd van de Honda XRE300 geschreven. Een hemd trouwens met een geheel eigen design, want de XRE met zijn opvallende snavelvormige voorspatbord is geen simpele miniatuurafgeleide van de Transalp of de Varadero. De luchtgekoelde 292 cc metende eenpitter stampt er in ieder geval vrolijk op los en is niet hinderlijk aanwezig in de vorm van irriterende trillingen. Van onderuit is het 29 pk sterke blok al lekker bij de pinken, terwijl de gasrespons opvalt door de soepele werking. Hard doorlopen doet de eencilinder natuurlijk niet, maar het vermogen en ook de afgifte daarvan zouden in het Nederlandse verkeersbeeld helemaal niet misstaan. De top ligt op een dikke 140 km/uur, waardoor je ook op de snelweg in principe heel behoorlijk mee kunt komen. Maar mocht de XRE ooit voet op Europese bodem zetten, dan zal het voornaamste gebruiksgebied toch de stad zijn, waar je als forens een prettige partner aan de Honda kunt hebben. Het blok zal korte stoplichtsprintjes niet schuwen, maar de grootste winst zit uiteraard in het uiterst handelbare karakter van de XRE300. Nu is er in de Braziliaanse ‘broccoli’ rond Honda’s testcircuit precies nul komma nul stedelijke bebouwing te vinden, maar met name in het extreem krappe bochtenwerk op het parcours wordt wel duidelijk dat deze Braziliaanse Honda ook prima zou kunnen overleven in de Randstedelijke jungle. Met zijn rijklaar krap 165 kilo is de XRE met speels gemak door het krappere werk van de testbaan te mikken, terwijl de eenpitter in de langere doorlopers ook mooi stabiel te sturen is, waarbij de vrij basic veerelementen lekker comfortabel aanvoelen. En alhoewel het natuurlijk geen echte zandhapper is, hoef je een gravelpad zeker niet uit de weg te gaan. Net zo volwassen als het uiterlijk is de zit op de XRE300. Die is met 860 millimeter best hoog en biedt ook een rijder met een lengte van 1.93 meter een meer dan behoorlijke plek met voldoende beenruimte. De remmen stoppen de Honda naar behoren af, zijn goed te doseren en kunnen zelfs met Honda’s bekende gecombineerde C-ABS worden geleverd. Dat en het feit dat deze kleine avonturier aan de Euro3-norm voldoet, maakt een verscheping richting Europa nog niet eens zo’n gekke gedachte. En dan hebben we het nog niet eens over de aantrekkelijke prijs van 4.000 euro die er, omgerekend, in Brazilië voor de XRE300 moet worden betaald, al zal daar bij transport naar Europa logischerwijs nog wel wat bijkomen. Desalniettemin zeggen wij: laat maar komen! TECHNISCHE GEGEVENSLuchtgekoelde eencilinder, vier kleppen per cilinder, cilinderinhoud 292 cc, max. vermogen 19,1 kW (26 pk) bij 7.500 tpm, max. koppel 27,5 Nm bij 6.000 tpm, ketting, aluminium dubbel wiegframe, bandenmaten 90/90-21 en 120/80-18, zithoogte 860 mm, drooggewicht 151 kg, tankinhoud 12,4 liter. [Bijschriften details][dashboard]Modern digitaal instrumentarium, al is het wel wat druk.[achterzijde]De C-ABS unit zit op een opvallende plek linksachter.