Warmdraaien MotoPlus 02-2010
De winter had Nederland in zijn greep en dat betekent komkommertijd in de motorwereld. En daarin werden we voor de zoveelste keer opgeschrikt door berichten over de motorfiets-APK. Minimaal één keer per jaar gooien clubs als de ACEM (de Europese club van motorfabrikanten) en de RAI (de club van importeurs) de knuppel in het hoenderhok en proberen ze een Europese wet ingevoerd te krijgen die de motor-APK verplicht moet stellen.De vorige keer dat er een motor-APK-proefballonnetje werd opgelaten (ruim een jaar geleden), gebruikten RAI en ACEM de verkeersveiligheid als argument. Maar binnen de kortste keren werden ze met diverse onderzoeken om de oren geslagen: aan de veiligheid van motorfietsen mankeert namelijk bitter weinig en in minder dan één procent van de motorongevallen speelde de technische staat van de motor een rol. Daarmee verviel dus in feite die reden voor zo’n APK en ook de Europarlementariërs van het CDA en de VVD zagen afgelopen voorjaar in dat dit een zinloze regelgeving zou zijn.Dus moesten RAI en ACEM een ander omzetverhogend plannetje bedenken en dat nadenken leidde tot een persbericht dat op 7 januari de wereld in werd geslingerd. Nu blijkt de zorg voor het milieu de kapstok die wordt gebruikt om een wettelijke motor-APK-regeling in het leven te roepen. Eugene Daams, secretaris van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI, pleitte in het persbericht voor een versnelde invoering van strenge milieueisen voor gemotoriseerde tweewielers (vergelijkbaar met Euro5 en Euro6 bij de auto’s) en die strengere eisen maken een APK als controlemiddel feitelijk onmisbaar. Tja, als het met de verkeersveiligheid niet lukt, moet je toch iets anders verzinnen, nietwaar?Let wel: het is prima om als branche een vinger aan de pols te houden en zelfregulering is beter dan afwachten tot de overheden voor ons beslissen. Maar RAI en ACEM zijn Greenpeace niet: zij hebben enkel een commercieel belang en willen gewoon nieuwe motorfietsen en nieuwe onderdelen daarvoor verkopen. Daarbij zou het hen aardig helpen als de in hun ogen ‘oude meuk’ van de weg verdwijnt. Het is op zijn minst twijfelachtig als je onder het mom van de zorg voor het milieu eigen belang voorop stelt. En logisch dat ook de MAG en de KNMV andermaal getergd ageerden tegen deze APK-pleidooi.Commotie was er ook over de Dakar-rally en dan met name over de etappeoverwinning die Frans Verhoeven werd afgepakt. Omdat een buitenstaander met pylonen een weg had afgesloten reden alle deelnemers verkeerd in de elfde etappe. Verhoeven ontdekte dat als eerste, draaide snel om en wist vlot alsnog het juiste spoor te vinden, met de etappewinst als gevolg. Maar de organisatie honoreerde de protesten van de toprijders en die kregen plotseling tien minuten tijdvergoeding, zodat Frans niet langer winnaar was. Waarom tien minuten vergoeding en geen acht of vijf of drie of één kon de organisatie niet uitleggen.Onbegrijpelijk was in mijn ogen ook de commotie op internet op de Dakar-verslaggeving van RTL7. De tv kampte in de rally elke dag opnieuw met het tijdsnadeel: ten tijde van de uitzending was nog niet iedereen gefinisht, laat staan dat ze dus actuele reportages konden maken. Met dat in het achterhoofd vond ik de verslagen verre van slecht, ook al omdat ik me ervan bewust was dat RTL een commerciële zender is en dat iedereen die (veel) betaald, dus ook (veel) in beeld komt. Zo werkt dat namelijk in die wereld. Het alternatief is dat er helemaal niets van de Dakar-rally op tv komt. Ben je dan blij?Eric BulsinkHoofdredacteur MotoPlus[[streamer]]RAI EN ACEM ZIJN GREENPEACE NIET: ZIJ HEBBEN ENKEL EEN COMMERCIEEL BELANG[[BU]]Niets bleef Frans Verhoeven bespaard in de Dakar-rally. Zelfs zijn etappewinst raakte hij kwijt aan de jurytafel.