Warmdraaien MotoPlus 01-2010
Hoewel de start van het nieuwe jaar erg winters was, hopen we natuurlijk allemaal op veel mooie motordagen dit seizoen. Ook de motorbranche zit te snakken naar een goed jaar. In Nederland liepen de verkopen met dik 15% terug, in België bleef de schade beperkt. In Newsflash lees je dat met name de lichte motorscooters het in België erg goed doen en ook een hele wezenlijke bijdrage leveren aan de bijna 25.000 nieuwe machines die er in 2009 verkocht werden. Dat zijn er 10.000 meer dan bij ons en die 10.000 extra komen vooral uit het ‘A1-rijbewijs’, waarmee je dus als automobilist ook een 125 cc motorfiets of scooter mag besturen. Met name in de grote steden kiest de Belg makkelijker voor een lichte motor of scooter als ‘tweede auto’, het blijft jammer dat de motorlobby richting de Nederlandse regering blijkbaar te zwak is om deze Europese wet ook hier toegepast te laten worden. Het zou in elk geval een mooie stimulans voor de branche zijn.MotoPlus begint het jaar goed met een heel gevarieerd nummer, met onder meer een uitgebreide toertest van de BMW GT, Kawa GTR en Yamaha FJR op Corsica en drie eerste testen van de 2010 Ducati Hypermotard Evo, de MV Agusta Brutale en de Yamaha Ténéré Limited Edition. Daarnaast lanceren we de nieuwe rubriek ‘Mijn Trots’: in elk nummer mag een MotoPlus-lezer zijn of haar trots tonen aan het lezerspubliek. Dat kan een geheel verbouwde streetfighter zijn, maar ook een mooie klassieker, bijzondere custom of stoere all-road. Op pag. 76 lees je waarom Patrick Koppers trots is op zijn Yamaha TRX850.We toeren in dit nummer door de Duitse Harz, waarbij Henk en Wilma Veldhuis van Hotel Niedersachsen meteen een leuke lezersaanbieding maakten voor MotoPlus-lezers: voor twee overnachtingen met ontbijt en avondeten, diverse toerroutes en een klein aandenken betaal je slechts € 99,00 per persoon op basis van een tweepersoonskamer (excl. toeristenbelasting à 2 euro p.p.p.n.).Ook besteden we uiteraard aandacht aan de Dakar-rally, maar we waren ook in Denemarken bij de allereerste Eco-Enduro met elektrische motorfietsen. En we volgen MotoPlus-medewerker Tonny van der Spoel in de Heroes Legend Rally: Tonny volbracht zijn missie en leverde de BMW F650GS na de rally ongeschonden af bij een ziekenhuis in Gambia, waar die nu dienst doet als doktersmotor.Tot slot aandacht voor de eerste helmentest van 2010: we scharrelden zeven goedkope integraalhelmen tussen € 49,95 t/m € 83,95 bij elkaar en testen deze in de praktijk. Voor helmen van topmerken als bijvoorbeeld Arai, Schubert en Shoei betaal je soms wel 10 keer(!) zoveel, dus wat mag je nu verwachten van deze hele goedkope helmen? Ook deze goedkope helmen hebben een ECE-R22.05-keurmerk, maar dat is feite niets anders dan een minimumeis waaraan elke helm moet voldoen. En verwacht ook vooral op het gebied van de afwerking, after-sales (zijn er ooit nog wel losse onderdelen leverbaar?) en het draagcomfort geen wonderen. De bescherming lijkt nog het minste probleem (ook gezien het ECE-keurmerk), maar daarbij is de pasvorm een heel belangrijk aspect. Maar dat geldt voor elke helm, hoe duur of goedkoop dan ook. Zelfs de allerduurste helm is namelijk waardeloos als hij veel te ruim is en niet goed aanligt rondom je hoofd.Voor alle helmen, dus ook voor deze goedkopere, geldt: laat je goed voorlichten in de motorzaak en koop niet de helm met de mooiste kleurtjes, maar kies voor de helm met de beste pasvorm.Eric BulsinkHoofdredacteur MotoPlus2 abbildungen, vespa-scooter & Helm-detail seite 74 mitte 2. ReiheBUDe Belgische motormarkt profiteert volop van het feit dat je met een autorijbewijs op een lichte motor of scooter mag rijden. Deze Vespa is in België de best verkochte machine.Een test van zeven goedkope helmen wijst uit dat je vooral goed moet kijken naar de pasvorm, de afwerking en details als de vizierbevestiging.[[streamer]]Ook de goedkope helmen hebben een ECE-R22.05-keurmerk, maar dat is feite niets anders dan een minimumeis waaraan elke helm moet voldoen.