Tips & Tricks MP 01-2010
Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Nu worden we een beetje spiritueel. Het gevleugelde Honda logo zou namelijk staan voor ‘het symbool voor dromen dat door vleugels wordt gedragen’. Dat klinkt een beetje als een cleane en modern ingerichte ruimte waar overwegend jong personeel met pak en das werkt en waar boven de deur een bordje met als opschrift ‘marketingafdeling’ hangt. Dat is niet het geval. Ook al heeft geestelijk vader Soichiro Honda de waarheid over het exacte ontstaan van en het idee achter het logo mee in zijn graf genomen, er is toch – in ieder geval wat de oorsprong betreft – een plausibele verklaring. De geschiedenis van ’s werelds grootste motorfabrikant begint in 1947 met ‘Model A’, een luchtgekoelde tweetakt die aan het frame van een herenfiets is gemonteerd. Belangrijker in dit opzicht is de versiering op het voorspatbord van dit model, want daar is al de plastic vleugel te zien die Honda tegenwoordig in gestileerde 2D-vorm wereldwijd gebruikt. Het enige smetje is het ontbreken van een verdikking op het schakelgedeelte. GETEST: ALPINESTARS DURBAN GORE-TEXVOOR DE DOORRIJDERSDoor de drievoudige bucklesluiting heeft hij een beetje de uitstraling van een terreinlaars, maar deze Durban Gore-Tex van Alpinestars is een echte alleskunner. En niet in de laatste plaats door het Gore Tex membraan, dat hem absoluut wind- en waterdicht en ademend maakt. Gecombineerd met de aangename en warme binnenvoering maakt dat de Durban geschikt voor alle seizoenen en dus vooral voor de doorrijder. Door de gecombineerde buckle- en klittenbandsluiting is de instap lekker ruim en bovendien is het stelbereik van de sluiting vrij breed, waardoor je de laarzen strak kunt sluiten als je ze onder een broek draagt of juist wat losser als de broekspijpen in de laarzen gestoken moeten worden. Het draagcomfort van de laarzen is bijzonder prettig, al moet je in eerste instantie even wennen aan het forse formaat, wat de omgang met bijvoorbeeld het schakelpedaal in eerste instantie wat onwennig maakt. De grip op de voetsteunen is met name door het kleine hakje optimaal en ook het loopcomfort is nog heel acceptabel, zeker gezien het formaat van de laarzen. De laarzen zijn onder het leer uiteraard voorzien van de nodige protectie, die van plek tot plek in dikte varieert voor een optimale flexibiliteit. Het enige smetje op de verder erg gedetailleerd afgewerkte Durban is het ontbreken van een verdikking op het schakelgedeelte van de linkerlaars. Hierdoor ontstaat er al snel een lelijke schuurplek. PRIJS: € 319,95 INFO: www.alpinestars.com [In MotoPlus-logo]MOTOPLUS-oordeel: zeer goed[Opener]KLEDINGTIPS VOOR DE WINTERWARM DE WINTER DOORHet is hartje winter en veel motorfietsen staan onder een kleed in een behaaglijk warme schuur of garage het komende voorjaar af te wachten. Toch valt er op zonnige winterdag nog prima te rijden, als je kleding maar in orde is en de wegen normaal begaanbaar zijn uiteraard. Voor wat de kleding betreft moet je twee regels in je achterhoofd houden. Ten eerste: de beste isolatie verkrijg je door meerdere lagen kleding van het juiste soort over elkaar te dragen. Tussen die lagen moet dan wel plaats zijn voor een warme luchtbuffer. Ten tweede moet de kleding dusdanig wijd zijn dat een optimale bewegingsvrijheid gewaarborgd blijft, want je koelt sneller af als de bloedcirculatie verhinderd wordt. Belangrijk voor een trip op een koude winterdag is speciaal – technisch – ondergoed, dat doorgaans in veel motorzaken, maar ook in buitensportzaken te verkrijgen is. Zorg er in ieder geval voor dat je onderkleding hebt dat zweet van het lichaam naar buiten wegvoert, want opdrogend zweet kan tijdens langere trips voor sterke afkoeling zorgen. Voor de tweede laag hebben diverse fabrikanten ook technisch ondergoed, maar daarnaast is fleecekleding uitermate geschikt. Fleece bestaat aan de binnenzijde uit isolerende kunstvezels, waardoor lichaamsvocht naar buiten toe kan verdampen. Wij combineerden een setje Rukka Thermolite Air-X (shirt en broek € 44,99 per stuk) (1) met een set Rukka GWS N2S (shirt en broek € 83,- per stuk) (2). Niet goedkoop, maar in combinatie met elkaar wel zeer comfortabel effectief om kou buiten de deur te houden en zweet af te voeren. Trek je daar overheen een motorpak net Gore-Tex membraan aan, dan rijd je ook op de koudste dagen nog behoorlijk behaaglijk rond, omdat zweet door het ademende materiaal naar de buitenlucht wordt getransporteerd. Daarnaast is dit soort pakken waterdicht en bieden ze door hun protectoren een zekere mate van veiligheid. Het nadeel: een echt goed pak voor de winter loopt behoorlijk in de papieren. Het klassieke alternatief voor zo’n pak is de doorgaans veel goedkopere eendelige winteroverall, die zich eenvoudig en probleemloos is aan te trekken, zelfs over een leren pak. Door de ruime pasvorm van zo’n eendelig pak is het comfort groot en kun je er gemakkelijk fleecekleding onder dragen. Dit soort pakken kost meestal tussen de € 150,- en € 250,-. Wij probeerden de € 179,- kostende Calgary van Grand Canyon (www.igm-trading.com) (3). Een goed zittende overall met een ruime pasvorm en lange ritssluitingen om het instappen te vergemakkelijken. Bovendien is het pak rondom in ruimte mate van reflecterende kleuren voorzien, waardoor je in deze donkere dagen goed te zien bent. Overigens zijn deze gedeelten wel erg bevattelijk voor vuil. Verder heeft het pak een paar ruime zakken, zijn de meeste ritsen waterdicht en is het verder ook wind- en waterdicht. Mooi meegenomen is ook dat het pak CE-gekeurde protectoren op de kwetsbare plekken heeft en dat is niet altijd vanzelfsprekend bij deze kleding. Een nadeel van dit soort pakken is dat bijvoorbeeld zweet in het pak blijft, waardoor je op den duur kunt afkoelen. Kun je een potje breken, dan kun je ook voor elektrisch verwarmde onderkleding gaan van bijvoorbeeld Gerbing (www.gerbing.eu) en hoef je je over de kou helemaal geen zorgen meer te maken. Tenzij je afziet van elektrisch verwarmde handschoenen en inlegzolen voor in je laarzen. Voeten en handen zijn kritieke plekken tijdens winterritten. Ze koelen het snelste af en wekken daardoor de subjectieve indruk dat het hele lichaam steenkoud is geworden. Dat dit ten kost van de concentratie gaat, spreekt voor zich. Met een stel goede sokken, bijvoorbeeld skisokken of deze speciale motorsokken van X-Socks (www.x-socks.com) (4), is het in Gore-Tex laarzen tot temperaturen rond het vriespunt nog aardig vol te houden. Tip: verlaag je tempo bij koude voeten en laat de benen een poosje bungelen. Hierdoor ontstaat een luchtpolster rond de voeten, die daardoor weer een beetje opwarmen. Dikke winterhandschoenen moeten niet alleen de handen warm houden, maar gelijktijdig beschermen en een zo groot mogelijke bewegingvrijheid garanderen. Een combinatie van stuurmoffen en goede handschoenen houdt de vingers weliswaar warm, maar eigenlijk moet je de moffen alleen monteren als er geen andere mogelijkheden meer zijn. De vast aan het stuur gemonteerde moffen beperken namelijk niet alleen de bewegingsvrijheid, maar verhinderen tevens dat je in het geval van een schuiver de motor niet tijdig los kunt laten. Handiger is een combinatie van handkappen (bijvoorbeeld deze van Barkbusters, € 89,95, www.tech-line.nl) en handvatverwarming. Een andere optie is de drievingerige winterhandschoen (5), waarin twee vingers tegelijkertijd warm worden gehouden. Bediening van rem- en koppelingshendel is met deze handschoenen een kwestie van wennen, terwijl ook de bewegingsvrijheid een stukje wordt ingeperkt. Draag je ‘gewone’ handschoenen met vijf vingers en heb je niet de luxe van handvatverwarming, dan kun je onder de handschoenen nog een setje dunne onderhandschoenen (6) dragen. Verwacht er geen absolute wonderen van, maar alle kleine beetjes helpen. Een andere kwetsbare plek in de winter is de hals. Het dragen van een sjaal om de hals warm te houden heeft weinig nut, omdat een sjaal de toevoer van frisse lucht beperkt en ook de bewegingsvrijheid beperkt. Een stuk effectiever is een ademende stormcol (7) met een lang halsgedeelte. Deze zijn er in vele soorten en maten en in verschillende prijsklassen. Bijzonder handig zijn cols met kin- en schouderondersteuning, die tocht doorgaans compleet uitsluiten. Eigenlijk staat niets een winters toerdagje nu nog in de weg. [Beelden][Bei (1) + (2); een bijschrift][Studio_2958 + Studio_2962 + Studio-2963]Met twee passende setjes onderkleding, in dit geval Rukka Thermolite Air-X en GWS N2S, blijft de kou buiten en wordt zweet netjes afgevoerd. [Bei (3)][Studio-2977]De eendelige winteroverall kunnen we als een echte winterklassieker bestempelen. [Bei (4)][Studio_2969]Goede sokken schelen een slok op een borrel om toch nog een beetje warmte in de voeten te houden. [Bei (5)][Studio-2981]Het is even wennen, maar drievingerige handschoenen hebben zo hun voordelen in de winter. [Bei (6)][Studio-2979]Onder het motto ‘alle beetjes helpen’ zijn onderhandschoenen het overwegen zeker waard. [Bei (7)][Studio-2973]Een goede col is onmisbaar om winterse tocht van hals en nek te weren. [Uit MRD 26/2009 p. 112 rechts boven]GETEST: VANUCCI RACING RUGZAKHARDE JONGENDe Vanucci Racing rugzak weegt 1,5 kilo, heeft een inhoud van twintig liter en is in diverse kleuren leverbaar vanaf € 89,95. Tot zover de harde theorie. In de nog hardere praktijk overtuigt dit ‘schaaldier’ met een aangenaam gepolsterde gordels en ‘wappervrij’ draagcomfort, ook boven de 200 km/uur. Het volume is voldoende voor dagtrips, het ruime dekselvak is praktisch en het hoofdvak is slim ingedeeld. Jammer alleen dat de scheidingswand van het laptopvak niet uitneembaar is. Met het meegeleverde net kun je aan de buitenzijde van de rugzak ook nog wat kleine spullen kwijt. Een geïntegreerde regenhoes moet regenwater buiten houden. Klein nadeel: bij het wegzetten wil de Racing graag omvallen. PRIJS: € 89,95INFO: www.motozoom.nl [In MotoPlus-logo]MotoPlus-oordeel: goed [Beeld uit MotoPlus 3/2007 pagina 70 bovenaan]NIEUWE RICHTLIJN MOTORRIJBEWIJS16-JARIGE IN 2013 OP 125 CC?Het duurt nog even, maar in 2013 wordt een nieuwe Europese motorrijbewijs richtlijn van kracht. Een van de opvallendste bepalingen daarin is dat het voor een 16-jarige mogelijk wordt om een 125 cc motor met een maximum vermogen van 11 kW te rijden, het zogeheten A1-rijbewijs (zie tabel). Voor de meeste Europese landen is deze categorie niet nieuw, maar voor Nederland en ook Denemarken is het dat wel. In Nederland is de minimum leeftijd voor het motorrijbewijs, dus ook voor een 125 cc, immers altijd 18 jaar geweest. Maar voor er nu massaal bromscooters te koop worden gezet: de afzonderlijke landen krijgen de vrijheid om de minimumleeftijd voor dit A1-rijbewijs te verhogen naar 17 of 18 jaar. Is dat het geval, dan heeft dat ook gevolgen voor de minimum leeftijd voor de twee overige motorrijbewijs categorieën, A2 en A, die dan eveneens omhoog gaat (zie tabel). Indien de Nederlandse regering 18 jaar als ondergrens voor A1 handhaaft, kan het A2-rijbewijs (max. vermogen 35 kW) pas op 20-jarige leeftijd worden behaald en het ongelimiteerde A-rijbewijs op 24-jarige leeftijd. Heb je al een A1- of A2-rijbewijs, dan kun je op je 22e de onbeperkte A-versie krijgen. Kiest de regering voor de variant waarop op 16-jarige leeftijd A1 kan worden gehaald, dan wordt de minimum leeftijd voor A2 18 jaar en voor het ‘zware’ rijbewijs 22 jaar als je al een A1- of A2-rijbewijs hebt. Is dat niet het geval, dan geldt ook dan een ondergrens van 24 jaar. Welke variant gekozen gaat worden, is nog onbekend. Verschillende verkeersveiligheidsinstanties schermen al met onderzoeken die logischerwijs wijzen op een fors groeiend aantal verkeersslachtoffers in de groep 16- en 17-jarigen als de minimum leeftijd voor het A1-rijbewijs wordt verlaagd. Aan de andere kant wordt er in dezelfde onderzoeken op gewezen dat de ervaring die deze leeftijdsgroep opdoet, de kans op ongevallen op latere leeftijd waarschijnlijk juist vermindert. Overigens hebben overheden met de nieuwe richtlijn net als nu ook de volledige vrijheid om te beslissen of iemand die al een x aantal jaar in het bezit is van een autorijbewijs zonder apart motorrijbewijs een 125 cc motorfiets mag besturen. We wachten af of Nederland eindelijk ‘om’ gaat als het om het motorrijbewijs gaat. [+ EXCELL SHEET ‘RIJBEWIJS’]