+ Plus

Occasion: Kawasaki ZRX1200

Je hoeft niet altijd in een dwangmatig voorover gebogen positie onderweg te zijn als je in het zadel van een met Japanse betrouwbaarheid gezegende beresterke viercilinder met super remmen zit. Er is altijd nog de ZRX1200. Nee, de grote foto bij dit artikel is bij hoge uitzondering geen knalgroene Kawasaki ZRX1200R. En ook Eddie Lawson’s knappe overwinningen in het AMA Superbike kampioenschap van 1981 en 1982 tekenen we op deze pagina’s niet voor de zoveelste keer op. Het gaat hier namelijk om alle ZRX1200’s en niet alleen om die met het weliswaar verleidelijke, maar volkomen nutteloze bikinischermpje als ode aan de wilde jaren ’80. Drie versies van de ZRX1200 zagen de fans van de hees schreeuwende viercilinder sinds 2001 verschijnen: een compleet naakte, de al genoemde R en de van een tophalf voorziene S. De techniek achter deze drie zusters is praktisch identiek: ze hebben alle drie een prachtige en heerlijk klinkende Big Four in het vooronder. Dat blok loopt pittig, lust wel een slokje en heeft een vermogenscurve waar een werktuigbouwkundige tot in het diepst van zijn ziel ontroerd van raakt. Al vanaf een lage 2.000 toeren komt er al meer dan 80 Nm vrij en tussen 3.000 toeren en het toerental van maximum koppel heb je continu meer dan 100 Nm ter beschikking. Iemand nog vragen over tussensprintjes? Dit alles wordt gecompleteerd door fameuze remmen en een wendbaar sturend rijwielgedeelte dat domweg gelukkig maakt. En boven dit alles zit je als rijder meer dan comfortabel – en speciaal op de S-versie, de ultieme ZRX-tip. AANKOOPTIPSEen ZRX1200 in originele staat en van de eerste eigenaar is een graag geziene gast bij motordealers. De reden? De mechaniek geldt als onverwoestbaar en verborgen gebreken hoef je bij deze Kawasaki in de regel ook niet te vrezen. Maar let wel: de nadruk ligt op ‘in originele staat en van de eerste eigenaar’. Is de ZRX een veredelde wisselbokaal voor de plaatselijke jeugd geweest, dan het in rap tempo bergafwaarts met dat imago van onverwoestbare betrouwbaarheid. Met name het onderhoud schiet er dan vaak bij in. Dat is niet specifiek een iets voor Kawasaki’s, maar komt er wel een zwaar wegend argument bij: deze Big Bike stond bekend als ‘koning ombouw’ en dat komt de betrouwbaarheid niet altijd ten goede. In tegendeel zelfs, als er in een advertentie wordt gesproken van ‘ander kontje’ en ‘sportuitlaat’ en ook nog eens van ‘special paint’, kun je er beter ver uit de buurt blijven. Duidelijk verhaal dus: standaard = kopen; omgebouwd = liever niet. MODELGESCHIEDENIS2001Modelwisseling van ZRX1100 naar ZRX1200.2003Automatisch ingeschakeld dimlicht2004Extra katalysator; luchtfilter, carburateurs en ontsteking aangepast.2005De naakte ZRX en de S-versie komen te vervallen. De ‘R’ krijgt gepolijste uitlaatbochten, andere voorvorkveren en achterschokbrekers en een andere remschijf achter. 2007Laatste jaar van de ZRX1200R. TECHNISCHE GEGEVENS (ZRX1200S bouwjaar 2001)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, balans, twee ketting-aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateurs Ø 36 mm, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, ketting.Boring x slag 79,0 x 59,4 mmCilinderinhoud 1.165 ccMax. vermogen 90 kW (122 pk) bij 8.500 tpmMax. koppel 112 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met stereo schokbrekers, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met zeszuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 250 mm met dubbelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.465 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 106 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 123 mm, zithoogte* 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 250 kg, max. belading* 180 kg, tankinhoud 19 liter.METINGENTopsnelheid 239 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,1 secDoortrekken60 – 140 km/uur 7,9 secVerbruikSecundair 1 : 14,9* MotoPlus metingenDE OCCASION VAN…[Bij detailfoto’s onder van links naar rechts] Pittig spul: de zeszuiger remklauwen happen venijnig, maar zeer doseerbaar toe. Deze remmen golden lange tijd als de referentie in Big-Bike-land. Overzichtelijke zaak: klassieke, ronde instrumenten. Opvallend is de omlijsting bij de S (foto links) en de afwezigheid van digitale speeltjes op de R en de naakte ZRX. Compleet aanbod: de voorvork en de beide schokbrekers achter zijn volledig instelbaar. Elegante oplossing: de kettingspanning kan worden versteld met een excenter, die mooi past bij de prachtige aluminium swingarm met onderbouw.Glimmende verschijning: als laatst overlevende ZRX1200 kreeg de R-versie in 2005 een stel gepolijste uitlaatbochten aangemeten. Zeldzaam exemplaar: van de naakte ZRX1200 werden er verhoudingsgewijs niet heel veel verkocht in Nederland. Gewild schatje: de ZRX1200R was in zijn tijd ontzettend populair en is ook als occasion de meest gezochte ZRX.

Lees meer over

Kawasaki ZRX 1200R

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...