Compacttest Yamaha XT660Z T
Weinig motoren hebben zo’n legendarische magische klank als de al weer 35 jaar oude Yamaha XT500. Jaren daarna kwam de 660 Ténéré, een kleine twee jaar geleden nog eens fruitig opgefrist. En nu is er, alleen in Nederland, de XT660 Ténéré Limited Edition. Keurig gepolijst en toch appellerend aan het de avonturiersgeest van de eigenaar. Of: hoe gelimiteerd toch ook grenzeloos kan zijn. Met het nuchtere verstand onder de helm en de slaapzak en campingspullen provisorisch achterop geknoopt de Ténéré-woestijn induiken – of de geasfalteerde Nederlandse jungle in, wat je wilt – is niet meer nodig na de aanschaf van deze LE. In het oog springend zijn natuurlijk de koffers (de montagepunten waren er al), de handkappen én het Garmin Zumo 550-navigatiesysteem. Een wat nauwkeurigere blik levert nog veel meer extra’s op die je in het kader kunt vinden. Maar hoewel de XT er zonder twijfel een stuk stoerder op geworden is, is het minstens zo belangrijk om te weten of het stuur- en rijgedrag van de Yamaha door alle accessoires is beïnvloed. Zo’n dikke duizend pittige kilometers in het Spaanse Andalusië gaven daar antwoord op. “Hu, peerd!” Als vanzelf schieten die twee woorden me te binnen bij de beklimming van de XT. Je moet er namelijk echt even iets voor doen om het getrapte zadel van de 895 mm hoge Ténéré te bestijgen. Zeker als je maar een bescheiden 1.75 meter lang bent. De motor op de jiffy laten rusten, op de linkervoetsteun gaan staan en slingeren met dat been. Werkt gegarandeerd en altijd. De XT is een kwieke starter en manifesteert zich al snel als een onverstoorbare pruttelaar. Onder de 2300 tpm wil het allemaal wel wat bokken, maar de Ténéré blijft natuurlijk wel een dikke pot. De zitpositie is voor berijders van mijn lengte voortreffelijk, waarbij het randje van het ruitje wel in je gezichtsveld zit als je wat te veel doorzakt. Anderzijds bewijst het Dakar-achtige frontje goede diensten. Tot zo’n 140 per uur kun je met je vizier open rijden. Dat is overigens een snelheid die de Yamaha zonder problemen haalt; bij nog hogere snelheden klinkt hij weliswaar gewillig, maar rauw. Een top van 160 is te halen. Wel blijkt de XT wat gevoelig voor turbulentie wanneer je achter auto’s rijdt. Maar het gaat met de XT echter zeker niet om hoge snelheden. Door de hele aankleding is de Ténéré met z’n 218 kilo geen lichte jongen. Wil je hem op de – optionele – middenbok tillen, dan heb je daar handigheid en kracht voor nodig. Gelukkig geldt dat niet voor het stuurkarakter. Even voelt het grote 21 inch-voorwiel als een overijverige padvinder die spoor zoekt, maar dat blijkt een kwestie van gewenning. De fiets stuurt, mede door het extra controle gevende brede stuur, erg prettig en scherp. De Michelin Sirac-banden staan hele serieuze hellingshoeken toe en geven veel vertrouwen. De schier eindeloze opeenvolging van haarspeldbochten zorgt voor het grote genieten – met grenzen. De twee schijven in het voorwiel blijven ook na uren stevig sturen en remmen voortreffelijk en ook de achterrem springt gedienstig bij. Wel duikt de voorvork (veerweg 210 mm) nogal enthousiast. In hele snelle bochten deint het geheel wat, maar zoek met deze XT vooral het korte werk op en de Limited Edition zorgt voor grenzeloos plezier. Het is al weer bijna twee jaar geleden dat de vernieuwde XT660 Ténéré werd gepresenteerd in Marokko. Het vloeistofgekoelde blok draaide toen al een tijdje langer mee. De van injectie voorziene bewezen betrouwbare krachtbron kent een keurige egale afgifte van het vermogen van 2.000 tot 6.000 toeren. Daar schuilt echter ook het nadeel van deze XT in. Een wat krachtiger middengebied was welkom geweest en nergens wordt het echt spannend. Sprinten betekent schakelen – iets wat de vijfbak overigens uitstekend doet – en grote stappen zet de 48 pk sterke XT niet snel. Anderzijds was er met deze beperking in de Spaanse bergen goed te leven. Het pittige tempo leidde daar wel tot een gemiddeld verbruik van 1 op 17,6. Omdat de XT beschikt over een enorme 23 liter tank kun je ook dan toch nog zo’n 400 kilometer ver komen. Enkele kleine dingetjes vallen overigens nog wel op bij de LE. De rubbers op de offroad voetsteunen ontbreken. Logisch voor de man/vrouw die regelmatig het terrein op zoekt, voor de straatrijder zijn de trillingen absorberende rubbers handig. Overmatig trillen doet de XT echter niet. Je voelt vibraties in het stuur en de voetsteunen, maar het zicht in de goed geplaatste spiegels blijft te allen tijde acceptabel. En over zicht gesproken: de twee naast de koplamp geplaatste Touareg-mistlampen zijn een absolute aanwinst. Net overigens als het Garmin-navigatiesysteem. Druist het in tegen je gevoel van avontuur? Kan zijn; voor mij was het – na wat wennen – beslist een uitkomst. Een standaard-Ténéré heeft Yamaha voor 8.499 euro in de dealerlijsten staan. Deze flink aangeklede Limited Edition kost 2.000 euro meer. De XT660 is een goed sturende en ijzersterk remmende motor met een bescheiden doch betrouwbaar blok. In de LE-uitvoering groeit hij echter letterlijk en figuurlijk. Heb je al die accessoires echt nodig? Tuurlijk niet. Maar met name de zijkoffers, de beschermende handkappen, de middenbok, de uitstekende mistlampen, de altijd handige carterbeschermer en zeker ook de Garmin-navigatie geven deze Ténéré meer dan “iets” extra’s. Er zijn er nog zo’n vijftien te koop. Prima, die luxe.Technische gegevens Yamaha XT660 Ténéré LEVloeistofgekoelde eencilinder viertakt, bovenliggende ketting aangedreven nokkenas, benzine-injectie, vijfversnellingsbak, kettingaandrijving, cilinderinhoud 660 cc, compressie 10,0:1, max. vermogen 48 pk (35,6 kW) bij 6.000 tpm, max. koppel 57,5 Nm bij 5.500 tp,m, stalen wiegframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoshock, bandenmaten 90/90-21; 130/80-17, wielbasis 1.477 mm, balhoofdhoek 62º, zithoogte 895 mm, gewicht 218 kg, tankinhoud 23 liter.PRIJS € 10.499 (uitsluitend in Nederland leverbaar)INFO Yamaha Motor Nederland BV, tel. 020 – 654 60 00, www.yamaha-motor.nl (Kasten)Wat maakt deze Ténéré “limited”?Yamaha Genuine parts:* van boven te openen afsluitbare zijkoffers * beugels voor zijkofferset * handkappen * hand deflectors * middenbokTouratech parts:* carterplaat * toolbox * mistlichten * koplamp beschermer * flyscreen * LED richtingaanwijzers voor- en achter * Off-road voetsteunen (voor) * rempedaal met aluminium drukpunt * schakelpedaal met (inklapbare) aluminium voorkant * aluminium kettingbeschermer * diverse aluminium beschermingsdelen voor frame en motorblok * aluminium zijstandaardverbreder * aluminium bagagerek Navigatie:* Garmin Zumo 550 navigatie systeem inclusief houder en adapterUnterschrifteOpenerDe Limited Edition van de Ténéré oogt aangekleed heel wat stoerder en completer. Zeer zichtbaar zijn hier de mistlampen, de “toolbox” en carterplaat, het flyscreen (allemaal van Touratech) en de koffers van Yamaha. ActieDe flinke koffers beïnvloeden het stuurgedrag van de Ténéré nauwelijks. Overigens, hier ook zichtbaar de alu kettingbeschermer, het bagagerek en de middenbok. Klein1Het Garmin Zumo 550-navigatiesysteem vergt enige gewenning, maar is zeer gebruikersvriendelijk. Klein2 (reserve)De Yamaha-handkappen zijn op deze LE standaard, maar zitten ook in Yamaha’s accessoireaanbod. Klein3 De Touarech-mistlampen geven veel licht in de duisternis. Zeer welkom, want standaard is de lichtopbrengst van de XT niet briljant.