Tips & Tricks MP 24-2009
WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Er is geen tweede logo waar zo’n cult omheen zweeft als om de ‘Bar & Shield’ van Harley-Davidson. Dat verklaart meteen waarom de Amerikanen er zo streng op toezien dat niemand anders zo maar hun beroemde logo gebruikt. En als het al wordt toegestaan, dan alleen onder speciale voorwaarden en daar kun je je maar beter goed aan houden. Harley-Davidson hoorde in 2008 niet voor niets als enige motorfabrikant tot de honderd meest waardevolle merken ter wereld. Hoe is die cult ontstaan? In 1908 dook de ‘Bar & Shield’ (balk en schild) voor het eerst op de gereedschapskisten van de motoren op. De eerste motoren waren nog voorzien van een handgeschreven logo, dat door Bill Harley’s tante Janet was ontworpen. Vanaf 1910 wordt het logo regelmatig gebruikt. Wie het heeft bedacht, is niet bekend, maar vanwege de gelijkenis met de spoorweglogo’s uit die tijd, is het niet ondenkbaar dat het op Walter Davidson’s vroegere werk bij de spoorwegen is geïnspireerd. Sinds 1922 is het logo oranje/zwart. [Bild: IMG_1304]KOPJE KOFFIE GLAZENWASSER?Je kunt natuurlijk gewoon met je linkerhand af en toe een keer over het vizier van je helm vegen, maar het Taiwanese HaiHao Technology ziet liever dat we beide handen aan het stuur houden tijdens een regenbui. Niet zo verwonderlijk, want de Taiwanezen produceren de gepatenteerde Wiper Helmet, een 150 gram wegende module met vizierwisser die je bovenop je helm kunt monteren. Niet het meest charmantst om te zien, maar met een simpele druk op de knop van de afstandbediening kun je het kleine wissertje dan wel in drie standen op ooghoogte laten wissen. Waar je die afstandsbediening dan onder handbereik moet bewaren, is een tweede. En er zullen vast nog wel meer ‘tweedes’ zijn, maar dat is voor later zorg. Overigens is producent HaiHao Technology nog op zoek naar distributeurs. Info: www.haihao.com.tw[Bild yamaha_yzf-r1, nur ausschnitt Leuchte]ZONDER LICHT RIJDEN KOST GELDIn steeds meer Europese landen geldt de verplichting om overdag dimlicht op een voertuig te voeren. Voor rijders van nieuwere motoren niet iets om rekening mee te houden, omdat het dimlicht al automatisch wordt ingeschakeld bij het starten van de motor. Heb je echter een oudere motor waarbij dat niet het geval is, dan doe je er goed aan om steeds het dimlicht in te schakelen. De boetes voor rijden zonder licht kunnen in bepaalde gevallen namelijk behoorlijk oplopen, zoals je in bijgaand overzicht kunt zien. [Excell file mit Bussgeld platzieren][Fahne so wie in promobil machen][Opener]MOTORKLEDING WASSENKIND KAN DE WAS DOENTijdens de motorwinterstop verdwijnt niet alleen de motor zelf glanzend gepoetst in de garage, ook de kleding gaat voor een tijdje terug in de kast, bij voorkeur fris gewassen. Er heerst echter nogal wat onduidelijkheid omtrent het wassen van textielen motorkleding met een membraan. De heersende gedachte is nog vaak dat waterdichte kleding met de hand gewassen moet worden, maar gelukkig is dat niet het geval. Nagenoeg alle textielen kleding kun je tegenwoordig gewoon in de wasmachine stoppen, al vermelden veel fabrikanten, waarschijnlijk uit zelfbescherming, nog altijd dat je kleding met een membraan met de hand moet wassen. Niet nodig, want er zijn vandaag de dag speciale reinigingsmiddelen verkrijgbaar (bijvoorbeeld Rev’it Textile Wash, € 9,95; goed voor 5 à 6 wasbeurten) die vriendelijk zijn voor het membraan. Belangrijk, want bij intensief gebruik van je motorkleding kunnen de poriën van het membraan verstopt raken hetgeen de ademende werking ervan natuurlijk niet ten goede komt. Naast het speciale wasmiddel (geen wasverzachter gebruiken) zijn er nog een aantal andere praktische zaken waar je rekening mee moet houden.Allereerst zijn protectoren niet bestand tegen de wasmachine, die moet je daarom eerst verwijderen voor je het pak in de machine stopt. Voor een goed wasresultaat is het ook raadzaam om de binnenvoering te verwijderen, al is dat niet strikt noodzakelijk. Wanneer je de kleding ‘gestript’ hebt, eerst de hardnekkige vlekken voorbehandelen met wasmiddel, dan alle ventilatieopeningen los zetten en aansluitend kan het pak de machine in. Zorg dat het zeepbakje vrij is van zeepresten en/of achtergebleven wasverzachter. Kies een wasprogramma met een lage temperatuur (30º, maximaal 40º), zonder te centrifugeren. Wanneer de machine klaar is het pak nog een keer naspoelen met een speciaal spoelprogramma zodat echt alle wasmiddel uit het pak is verdwenen.Het pak is schoon en moet nu enkel nog drogen. Dit mag gewoon in de droger, mits je deze niet te heet zet. Beter is het echter om het pak gewoon te laten drogen aan de lijn, dit kan één of twee dagen duren. Niet noodzakelijk, maar wel raadzaam is om het pak daarna te behandelen met een speciale textielspray (Rev’it textiel spray € 14,95), dit komt de waterdichtheid en de vuil- en waterafstotende werking ten goede. Vervolgens de protectoren en binnenvoering er weer in en je bent weer helemaal het mannetje.Natuurlijk is het ook aan te raden de binnenvoering eerst te wassen. Betreft het een thermovoering dan kun je deze zo met de bonte was mee wassen. Bij veel waterdichte combi’s zit het membraan echter verwerkt in de binnenvoering, in dat geval moet je hetzelfde te werk gaan als hierboven beschreven. [Foto’s en bijschriften][S8000795]Verwijder als eerste de protectoren. Deze zijn niet bestand tegen een wasbeurt.[S8000792]De binnenvoering kun je apart wassen, al is dit niet strikt noodzakelijk. [S8000803]Hardnekkige vlekken kun je het best even voorbehandelen met wasmiddel. [S8000799]Vergeet niet alle ventilatieopeningen van het pak open te ritsen voor de wasbeurt. [S8000804]Zorg dat het zeepbakje vrij is van zeepresten en van achtergebleven wasverzachter. [S8000806]Het pak mag in de droger, maar je kunt het beter een tot twee dagen ophangen. [IMG_1357]Niet noodzakelijk, maar wel aan te raden is een nabehandeling met textielspray. [Bild: redir]OPVOLGER VOOR CONTIROADATTACK ContiRoadAttack 2. Ook bij Continental vinden ze de naam voor de opvolger van de ContiRoadAttack weinig spectaculair, maar de prestaties zijn dat volgens de fabrikant wel degelijk. Deze nieuwe sportief toeristische radiaalband moet door de nieuwste compoundtechnologie meer grip op zowel droge als natte wegen garanderen dan zijn voorganger en ook de handelbaarheid en de levensduur liggen volgens Continental op een hoger niveau. Helemaal nieuw is het zogeheten Traction Skin, een coating voor in de vulcanisatiemal, waardoor er geen losmiddelen meer nodig zijn om de band uit de mal te halen. Voordeel voor de consument is dat de inrijperiode na montage enorm wordt verkort. De ContiRoadAttack 2 wordt begin 2010 leverbaar in nagenoeg alle gangbare maten. Info: www.conti.nl[BU]Door een verbetering in het productieproces is de inrijperiode van de nieuwe ContiRoadAttack 2 extreem kort. [Beeld: HennyB-2263][Beeld: Hennyb-2265]Het enige smetje is het ontbreken van een verdikking op het schakelgedeelte. GETEST: ALPINESTARS DURBAN GORE-TEXVOOR DE DOORRIJDERSDoor de drievoudige bucklesluiting heeft hij een beetje de uitstraling van een terreinlaars, maar deze Durban Gore-Tex van Alpinestars is een echte alleskunner. En niet in de laatste plaats door het Gore Tex membraan, dat hem absoluut wind- en waterdicht en ademend maakt. Gecombineerd met de aangename en warme binnenvoering maakt dat de Durban geschikt voor alle seizoenen en dus vooral voor de doorrijder. Door de gecombineerde buckle- en klittenbandsluiting is de instap lekker ruim en bovendien is het stelbereik van de sluiting vrij breed, waardoor je de laarzen strak kunt sluiten als je ze onder een broek draagt of juist wat losser als de broekspijpen in de laarzen gestoken moeten worden. Het draagcomfort van de laarzen is bijzonder prettig, al moet je in eerste instantie even wennen aan het forse formaat, wat de omgang met bijvoorbeeld het schakelpedaal in eerste instantie wat onwennig maakt. De grip op de voetsteunen is met name door het kleine hakje optimaal en ook het loopcomfort is nog heel acceptabel, zeker gezien het formaat van de laarzen. De laarzen zijn onder het leer uiteraard voorzien van de nodige protectie, die van plek tot plek in dikte varieert voor een optimale flexibiliteit. Het enige smetje op de verder erg gedetailleerd afgewerkte Durban is het ontbreken van een verdikking op het schakelgedeelte van de linkerlaars. Hierdoor ontstaat er al snel een lelijke schuurplek. PRIJS: € 319,95 INFO: www.alpinestars.com [In MotoPlus-logo]MOTOPLUS-oordeel: zeer goed