Mailfeedback MP 23-2009
DÉVALUATIE? Over ‘kleiner’ gaan rijden als je ouder wordtIn 2010 zou ik 60 jaar motorrijder zijn. Zestig jaar motorrijden en ik heb er nog steeds niet genoeg van! Echter: ik ben nu 80 lentes en door artrose gooien mijn heupen en voeten roet in het eten. Vooral het opschakelen wordt steeds lastiger. En ook zijn mijn spierballen gekrompen (ook al waren ze toch nooit zo groot). Daarom had ik enkele jaren gleden al eens een stapje terug gedaan naar de Honda CB600F, een heerlijke machine trouwens.Verder ben ik nog scherp genoeg om te rijden. Dat betekent dat ik niet meer rijd wanneer ik mij niet topfit voel, wanneer ik weet dat er files zijn, wanneer er veel natte bladeren op de weg liggen en wanneer het weer erg winters is. Maar je moet natuurlijk wèl kunnen schakelen en er komen nu wel steeds meer automatisch schakelende motorfietsen, maar die zijn voor mij weer te zwaar.Kortom: ik heb onlangs een motorscooter gekocht. Een 300 cc Honda SH300i, want ik wil wel mee kunnen komen op de snelweg, ook op twee wielen! Ik weet het: een Silverwing 600 is veel aantrekkelijker, maar alweer te zwaar. Bovendien past die niet in mijn schuurtje en is hij ook gevoeliger voor zijwind. Maar ik wil absoluut geen kwaad woord horen over mijn “Hondaatje”, al mis ik de echt motor wèl. Maar voor het motorgevoel blijf ik wel lid van jullie uitstekende blad! Mijn bloedgroep is immers 10W40.Joop Magermans Beste Joop, aan ‘spirit’ ontbreekt het je duidelijk nog steeds niet. Tachtig jaar oud, zestig jaar motorrijden en nog steeds niet van ophouden weten. Petje af!BENZINEVERBRUIKWelk verbruik hanteert Honda?Reikhalzend keek ik uit naar de nieuwe VFR1200, Honda’s nieuwe paradepaardje. De nieuwste technieken zijn gebruikt en over zo wat alles was goed nagedacht. Maar nu komen ze zelf opeens met een opgegeven verbruik van 1 op : 15,5 en dat viel mij tegen. En dan zetten ze er ook nog een kleine benzinetank op. Mijn allereerste VFR750F uit 1986 had al een grotere tank! De actieradius van de VFR1200 zou dus op 285 km liggen, dus sta je al met 250 km bij de pomp.Ik begrijp dat een grotere cilinderinhoud en veel vermogen gaat leiden tot een groter verbruik, maar volgens mij zijn er andere motoren van hetzelfde kaliber die het op dit vlak beter doen. Ik zag me al helemaal zitten op deze VFR1200, maar of ik ooit toch overstap naar deze machine zal maken, is nog maar de vraag. Dat zal afhangen van jullie test- en meetresultaten. Wat me dus brengt bij mijn vraag: weten jullie hoe het opgegeven verbruik van 1 op 15,5 is gerealiseerd? Is dat bij rustig toeren of met pittig rijden? En waarom heeft de VFR maar 18,5 liter tankinhoud?Robert LuitenHonda is één van de eerste fabrikanten die nu ook het brandstofverbruik vermeld in de technische gegevens. Dat verbruik is gemeten volgens de ‘WMTC driving-cycle’, een wereldwijd geharmoniseerde proefcyclus voor motorfietsen (WMTC) die op voordracht van de EU is ontwikkeld. Op de website van de Europese Unie, https://ec.europa.eu, kun je dat terugvinden via: https://ec.europa.eu/enterprise/automotive/mveg_meetings/meeting94/wmtc_driving_cycle.pdfDe WMTC is een gefingeerde testrit van 30 minuten op een testbank, inclusief koude start, een stadsrit en secundaire rit en een snelwegrit (zie grafiek). Het is nog even afwachten hoe deze verbruikscijfers uiteindelijk uitvallen ten opzichte van een gewone praktijkmeting op de openbare weg. Tijdens de eerste testritten kwam het benzineverbuik nog niet aan de orde.Maar zoals je zelf ook al zegt: veel vermogen kost in principe ook veel brandstof, want dat vermogen moet immers ergens vandaan komen. Met zijn 172 pk is de nieuwe VFR natuurlijk bijna 75% sterker dan een VFR750. Het probleem is daarbij dat je doorgaans maar een kwart van het vermogen gebruikt om normaal door Nederland te cruisen. Je doet dus niets anders dan de motor afknijpen en dat gaat ten koste van het rendement. De tankinhoud van de VFR is inderdaad niet overdreven groot. Als we de geruchten mogen geloven komt er volgend jaar op dezelfde technische basis een vervanger van de Pan European en wellicht ook een all-road, die hebben waarschijnlijk dan wel grotere tanks.[[grafik dazu aus den PDF oder JPG]]HOE MOET JE REMMEN?Met een paar vingers of met de volle hand? Met veel plezier lees ik MotoPlus en kijk steeds weer uit naar het volgende nummer. In nr. 19 heb ik uiteraard ook de vergelijkingstest van de diverse ABS remsystemen met veel interesse gelezen. Alleen was ik een beetje verbaasd dat ik in het kader ‘Tips voor het gebruik van ABS’ las: “Rij, als het ergonomisch mogelijk is altijd met de wijsvinger op het remhandel. Dat verkort de reactietijd bij een schrik remactie aanzienlijk.”Nu heb ik ook diverse rijtrainingen gedaan en steeds weer werd ik erop gewezen dat juist niet moet doen. Ook zou dat de reactietijd niet verkorten, want als je gaat remmen pak je toch altijd je remhandel met je hele hand. En bij een schik-remreactie kan je op die manier (met één of twee vingers op het hendel) ook je andere vingers om het stuur afklemmen en dus niet de volledige remdruk en remkracht genereren. En we willen toch juist zovele mogelijk remkracht opbouwen als je echt hard moet remmen?Marco van de VeldeDe meningen over de manier van remmen (één of twee vingers, of toch met d evolle hand) verschillen nogal. Over het algemeen durven we te zeggen dat de meer ervaren rijders meestal wel één of twee vingers op het remhendel laten rusten, zodat een remactie bijna automatisch wordt begonnen. (Zie ook de foto van de testrijder op de nieuwe Honda VFR1200F, uit MotoPlus 22) Op die manier kun je heel soepel bijremmen, of bij een stevige remactie in een fractie van een seconde de remdruk vloeiend opbouwen en dan pas hard doorremmen, eventueel met de volle hand, die er ongemerkt bijkomt. Trouwens, bij vele sportfietsen volstaan tegenwoordig die twee vingers om snoeihard te ankeren. Een goede afstelling van het hendel is wel belangrijk en in onze ogen hoort het remhendel ook veel eerder ‘hard’ te zijn, dan dat je overige vingers klem zouden kunnen komen te zitten.Om de mening van een expert te horen, informeerden we bij Roger Thewissen, de man achter THAT Motortours en daarnaast professioneel (en bezield) rij-instructeur. Roger: “Het CBR heeft het als volgt omschreven: een leerling remt en koppelt met vier vingers. En tijdens het rijden omsluiten de vingers de handvatrubbers. Een reden noemt het CBR niet en ik ben zelf ook geen voorstander van iemand iets aanleren ‘omdat het zo moet’. Het is veel belangrijker dat iedereen remt zoals hij of zij dat prettig vindt en op een manier waarop de remactie van denken naar doen zo snel en soepel mogelijk verloopt. Zelf rij ik meestal ook met twee vingers aan rem en koppeling en omdat ik de hendels heel dicht op het stuur heb afgesteld, merk ik dan bij hard doorremmen dat ik mijn andere vingers soms raak. Met 1 of 2 vingers bij de rem, zul je de reactietijd in mijn ogen marginaal verkorten, maar ik laat dit liever aan de mensen zelf over. Bovendien heeft het rijden met de vingers op de rem in mijn ogen ook nog een nadeel: bij een keiharde remming bestaat de mogelijkheid dat het gas niet of niet volledig dicht gedraaid wordt. En in principe gaat aan een goede remming eerst het gas dichtdraaien vooraf. Daarna kun je pas gedoseerd en hard remmen.” [[Bild dazu aus MP22 seite 22-23]]POSITIEF EN NEGATIEF?Over de opmerkingen bij een Akrapovic-uitlaatVan mij zou MotoPlus wel elke week mogen verschijnen, want ik vind het een fantastisch blad! Ik heb bijvoorbeeld heel erg genoten van het artikel over de Superbikes of the Seventies in MotoPlus 18. Geweldig; het zijn en blijven prachtige machines uit die tijd. Dat was ook de tijd dat ik als 18-jarige liep te dromen over een eigen motor die er ooit zou komen. Het duurde bij mij nog tot mijn 42-ste voor mijn droom uitkwam, maar sinds 2000 heb ik nu op vier verschillende motoren al dik 140.000 kilometer gereden en ik geniet nog steeds van iedere meter!Maar nu mijn vraag: in MotoPlus 18 stond het artikel over de aangeklede Yamaha TMAX 500. Een kennis van mij heeft er zo een en had wel interesse in de Akrapovic uitlaat, maar nu staat er bij de beschrijving van het geluid van de uitlaat zowel een positive als een negatieve vermelding. Is dit een foutje of heeft dit nadere uitleg nodig?Henk OckersMooi dat ons blad je zo bevalt. En mooi dat jij na 24 jaar wachten toch je motordroom hebt waargemaakt!Wat de Akrapovic-uitlaat betreft: je moet dat positieve èn negatieve punt zien met een knipoog. De sportuitlaat maakt een heerlijk donkerbruin geluid, een beetje als een dikke BMW boxer met een open sportuitlaat. Het geeft de TMAX een kwajongensachtig karakter, vooral ook omdat je zo’n stoer geluid niet direct koppelt aan zo’n ‘lieve’ scooter. Wij vielen er zelf helemaal voor, maar de eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat de geluidsproductie tegen de wettelijke grenzen aanhikt. En wellicht er over heen. Als je dus ’s ochtends heel vroeg naar je werk moet met de TMAX, bestaat de kans dat je buren het uitlaatgeluid minder waarderen…[[Bild dazu aus MP18 seite 66-67 den Akrapovic-auspuff]]ONTSTEKINGSVOLGORDEOver de kruk- en cilinderhoeken van de VFR1200FIn MotoPlus 20 beschrijven jullie de nieuwe Honda VFR1200F. U omschrijft de volgende ontstekingsvolgorde: 104-256-104-256 graden. Als we even op nul beginnen, en een 720º cyclus aanhouden dan betekent dit, volgens u dus 0-152-360-512 graden. Hierbij gaat u uit van de gedachte dat naast de cilinderhoek ook de kruktappen 76 graden zijn verzet. Maar in uw verhaal komt niet naar voren welk van de cilinders bij elkaar horen. De ontstekingsvolgorde is echter niet 1-2-3-4, waarbij 1 en 3 een paar vormen, en 2 en 4; maar de ontstekingsvolgorde is 1-2-4-3. In graden gemeten betekent dit: 0-104-360-464 graden. De kruktappen zijn ook geen 76 maar 28º verzet. Daarnaast bestaat de V4 uit twee twins; waarbij cilinder 1 en 4 een paar vormen, en cilinder 2 en 3; deze paren bewegen onderling gelijk.Jan Bekker[[bild mitgeleifert]]