Warmdraaien – Houden we wat te kiezen?
De vakantie nog voor de deur? Op de motor ook? Dan kan wat extra saldo op je rekening geen kwaad om te voorkomen dat je bankpas na de zoveelste tankbeurt opstandig begint te roken. Inderdaad, de brandstofprijzen zijn nog steeds hallucinant hoog, en dat zullen ze de hele zomerperiode en daarna ook wel blijven. Eenmaal omhoog lijkt er immers maar al te vaak geen weg meer omlaag.
Op die prijzen lijkt ook nog steeds geen pijl te trekken. Denk je ’s ochtends het tankstation met de laagste prijs gespot te hebben om op de terugweg van het werk snel even de tank vol te gooien, is die prijs aan het eind van de dag ineens weer met een paar cent per liter gestegen. Frustrerend. Nog frustrerender is het als je de tank onder het motto ‘better safe than sorry’ toch maar tot de nok hebt vol gegooid, en de volgende ochtend in het voorbijgaan ziet dat de literprijs ineens weer een stuk lager is. Dat had toch weer een paar zuurverdiende eurootjes gescheeld. Alsof er bij de oliemaatschappijen tegenwoordig zo’n ouderwetse cafetaria-gokkast op kantoor staat waar ’s ochtends even een slinger aan gegeven wordt om de prijs van de dag – of beter: de komende uren – te bepalen. Afijn, mijn handen knijpen op zo’n moment onwillekeurig even als een momentsleutel met te veel aanhaalmoment in de weerloze stuurhelften van de motor. In meer of minder mate vast herkenbaar.
Herkenbaar is misschien ook dat de motorfiets nog altijd een ondergeschoven kindje is als het gaat om mobiliteit en – in dit kader toepasselijker – zuinigheid. Samen met de collega’s van ons zusterblad Motorrad zijn we eens wat dieper in de materie rond benzineverbruik en -prijzen gedoken. Daarbij hebben we onder andere eens drie motoren uit verschillende segmenten naast vergelijkbare auto’s gezet. En wat blijkt? Het praktijkverbruik van de motorfietsen op een gestandaardiseerde testronde ligt niet alleen stukken lager, maar ook de CO2-uitstoot is beduidend minder. Voor de meeste motorrijders waarschijnlijk geen ‘abracadabra’, maar voor de volledigheid doen we ook uit de doeken wat een motorfiets nu precies zo zuinig kan maken. Toch lijken we er als branche ook met deze toch steekhoudende argumenten maar niet in te slagen om de motorfiets als serieus alternatief voor de auto onder de politieke aandacht te brengen als het gaat om woon-werk-verkeer. Temeer ook daar een auto in de regel met drie tot vier lege zitplekken in de spits aanschuift en een motorfiets in ieder geval voor de helft vol zit, in een direct vergelijk ook nog eens zo maar de helft minder brandstof verbruikt en part noch deel aan de file heeft.
Maar aan de andere kant is het misschien maar beter ook dat we als motorbranche voor Den Haag nagenoeg onder de radar opereren, want de min of meer aan de brandstofproblematiek gekoppelde energietransitie en de overgang naar elektrisch rijden lijkt – voorlopig in ieder geval – ook een trein die aan ons stationnetje voorbij dendert. In het onlangs voorgestelde EU-verbod dat in 2035 moet gaan gelden voor de nieuwverkoop van voertuigen met een verbrandingsmotor wordt er met geen woord gerept over motorfietsen. Laten we hopen dat we in dat opzicht voorlopig ook het ‘kind van de rekening’ blijven, zodat er ook na 2035 nog iets te kiezen valt. Elektrisch voor de liefhebbers en nieuwsgierigen en alternatieve brandstoffen voor de verstokte petrolhead?
Hoe dan ook, vanaf deze plek, ondanks die hoge benzineprijzen, toch alvast een goede vakantie gewenst, mocht je het nog voor de boeg hebben. Wij knijpen er ook een paar weekjes tussenuit en zijn op 19 augustus bij je terug met MotoPlus 16!
tot 2026 doorlopende MotoGP-contract ligt er dus een stevige fundering voor de komende jaren onder het TT Circuit Assen. Bij de editie van komend jaar wordt wat de bezoekers betreft nog wel een kleine slag om de arm gehouden, aangezien een flink deel van de toeschouwers van de afgelopen TT nog gebruik kon maken van een al in 2020 gekochte toegangskaart. Maar gezien het ouderwetse TT-enthousiasme op én achter de tribunes en taluds denk ik dat ze daar in Assen niet van wakker hoeven te liggen! Nu nog hopen dat het corona-spook niet weer in een nieuwe gedaante om de hoek komt kijken.
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus