Motornieuws 2010: BMW
Met de een S1000RR die nog geïntroduceerd moet worden, pakte BMW op de EICMA uit met opnieuw een grote verrassing: de imposante Concept 6 zescilinder. In de auto’s van BWM is de zescilinder al meer dan zeven decennia gemeengoed, maar voor het eerst in de rijke historie van de Beierse fabriek wordt dit nog altijd tot de verbeelding sprekende concept nu ook op een motorfiets toegepast. En waar de meeste fabrikanten een zescilinder in het verleden in de lengte inbouwden heeft BMW voor een machtige zes-in-lijn gekozen, waarbij de bij het concept horende valkuilen als een te lang of breed blok, een ongunstig gewicht en gewichtsverdeling en problemen met het zwaartepunt door de Duitsers zijn getackeld. Compact is het 1.600 cc metende blok in ieder geval, want het is gemiddeld 100 millimeter smaller dan alle voorgaande zescilinders van andere fabrikanten en daarnaast bouwt de krachtbron slecht marginaal breder dan een vier-in-lijn met conventionele technologie. Die smalle bouw is een direct resultaat van een overvierkante boring x slag en de positionering van alle elektronica in de loze ruimte achter de krukas en boven de transmissie. Alle componenten in het net als bij de K1300-serie 55° voorover gekantelde blok zijn zo licht mogelijk gehouden, terwijl een balansas door de lay-out van het blok niet nodig was. Door de ver voorover gekantelde positie van de cilinders ontstond ook voldoende ruimte voor de opvallend ver naar achteren doorlopende luchtinlaten. Ook het dry-sump smeersysteem, waarbij het oliereservoir aan de achterzijde van het blok is geïntegreerd, draagt in positieve zin bij aan het gewicht en de massacentralisatie. Een concreet vermogen voor de zescilinder geeft BMW nog niet op, maar wat al wel werd verklapt is dat er bij een lage 2.000 tpm al een dikke 130 Nm koppel vrij komt. Met een maximum toerental van 9.000 belooft dat in ieder geval vuurwerk. En dat zonder extreme verbruikscijfers, want volgens BMW ligt het verbruik en ook de CO²-uitstoot door het gebruik van onder andere een ride-by-wire systeem op het niveau van een vergelijkbare viercilinder. Alhoewel deze naked met zowel klassieke als moderne stijlkenmerken en een geweldige demperconstructie op de EICMA werd gepresenteerd, zal de eerste K-productiemachine op basis van de zescilinder een innovatieve en luxueuze tourmachine in de lijn van de K1200LT zijn. En als we de geruchten mogen geloven, komt dit ultieme toerkanon ook al snel op de markt. We spraken verder over de Concept 6 en ook over de S1000RR met Hans de Visser, die zeventien jaar geleden uit Nederland vertrok voor een internationale carrière in de automotive industrie. Na voor Nissan en BMW op twee en op vier wielen actief te zijn geweest van Spanje tot Dubai en van Oost-Europa tot aan de Chinese grens zit De Visser sinds een jaar op BMW’s hoofdkwartier in München als General Manager Marketing BMW Motorrad. ? Een imponerende machine, die Concept 6, maar is het in deze ‘groene’ tijden nog wel verantwoord om met een dikke zescilinder op de markt te komen?! ‘’Daar hebben we zelf ook ontzettend lang over nagedacht. Maar BMW motorfietsen zijn in belangrijke mate ook een lifestyle instrument. Veel mensen rijden voor hun plezier op een motor en dan sta je in eerste instantie misschien niet meteen stil bij het brandstofverbruik. Toch willen we ook op dat gebied absoluut toonaangevend zijn en met deze zescilinder zitten we wat verbruik en uitstoot betreft nu op het niveau van een normale vier-in-lijn. Aan de andere kant kijken we als BMW ook goed naar segmenten als ‘urban mobility’, iets waar ze in Spanje en Italië al veel verder mee zijn. Een eerste stap in die richting is bijvoorbeeld de elektrische C1, die we een tijdje terug als concept hebben gepresenteerd. Maar het duurt nog twee tot drie jaar voor BMW dat tot iets heel concreets heeft uitgewerkt.’’ ? Moet er ook zo lang op een rijdende versie van de Concept 6 worden gewacht?! ‘’Motorblok, chassis en cardan-unit zijn in feite productierijp en we rijden ook al met prototypes. Heel lang zal het dus niet meer gaan duren.’’ ? Is het de bedoeling dat er rond de zescilinder een nieuwe K-lijn gaat ontstaan, of blijft de zescilinder voorbehouden aan een specifiek model?! ‘’We gaan natuurlijk eerst één model uitbrengen. Maar daarna kunnen we ons eigenlijk heel veel voorstellen. Het enige wat we ons niet kunnen voorstellen is een enduro. Het zal alleen stapje voor stapje gaan. Eerst gaan we de reacties onder de mensen eens peilen. Juist daarom hebben we er ook bewust voor gekozen om op de EICMA een machine te presenteren die enorm conflicteert met een doorsnee motor. Belangrijk was ook dat het een concept moest zijn, waarbij we goed konden laten zien dat het motorblok nauwelijks breder is dan een viercilinder. Om die redenen hebben we voor een naked bike gekozen. Maar het modelspectrum kan natuurlijk uiteen gaan lopen van deze naked tot een dikke sportfiets en een toerbuffel.’’ ? Kunt u al iets zeggen over het vermogen van de zescilinder?! ‘’We hebben al een S1000RR met 193 pk en eerlijk gezegd zien we bij 200 pk toch min of meer wel de grens. Het vermogen van de zescilinder zal om en nabij de 190 pk liggen, maar de motorkarakteristiek wordt afgestemd op koppel en souplesse. Dat je bij wijze van spreken alles in de vierde versnelling zou kunnen doen, zonder te schakelen. Dat zien we als het sterkste punt van deze motor.’’? Is er in die zin ook gedacht aan een semi-automatische versnellingsbak?! ‘’Daar hebben we uiteraard ook over nagedacht. Maar als je aan de ene kant een motor hebt waar je niet meer zoveel hoeft te schakelen en je komt dan met een semi-automatische versnellingsbak, dan zeg je eigenlijk dat je toch veel moet schakelen. Daarom zien we een semi-automaat niet zo zitten. Onze bevindingen zijn dat mensen die motor rijden dat ook heel bewust doen en dus ook bewust willen schakelen.’’? Vorig jaar showde BMW het goed ontvangen Lo-Rider concept op de EICMA in Milaan. Hoe is het daar mee?! ‘’Dat project is nog niet afgesloten. We hebben zelfs al heel wat bestellingen voor die motor liggen. Het is een machine met een behoorlijke emotionele lading en er zijn binnen BMW meer mensen voor dan tegen. Maar de vraag blijft dan hoe groot de absolute markt voor een dergelijke machine is en hoeveel ontwikkelingskosten er mee gemoeid zijn. Past het ook in de cyclus van onze andere boxermodellen? Die vraag hebben we tot nu toe nog niet helemaal kunnen beantwoorden, maar we zijn er van overtuigd dat we dat op de middellange termijn wel kunnen doen. ? De S1000RR werd al even genoemd. Met deze machine betreedt BMW een compleet nieuw segment, waarin het zich qua concept duidelijk spiegelt aan de Japanse concurrentie. Schuilt daar geen gevaar in, aangezien BMW juist altijd een heel eigen gezicht heeft gehad? ! ‘’Het is in feite een beetje vergelijkbaar met de Formule 1. Daar heb je te maken met reglementen en de auto’s zien er dan ook bijna allemaal hetzelfde uit. Ook het WK Superbike heeft een duidelijk reglement met 1.000 cc voor de viercilinders en 1.200 cc voor de tweecilinders. Dus een viercilinder lag voor ons al vast en vanwege het gewicht ook kettingaandrijving. Het kader is dus al vrij nauw. Maar we geloven wel dat we met onze combinatie, dus de motor met elektronische componenten als ABS en Dynamic Traction Control, een pakket hebben wat heel uniek is. Ook op het gebied van ergonomie en comfort zijn we goed onderweg. Van de zomer ben ik met de S1000RR naar Italië gereden en heb ook veel langere stukken gereden. Ontzettend relaxed. Het hele pakket is typisch BMW.’’? Hoeveel S1000’s denkt BMW te gaan verkopen en is het dealernetwerk er goed op voorbereid?! ‘’Volgend jaar meer dan 10.000 stuks. Iets meer dan 10% van onze totale productie. Als iets echt goed is, kan een dealerorganisatie heel snel kan gemotiveerd raken om zo’n machine te gaan verkopen. Dat hebben we de afgelopen jaren bij meer van onze modellen gemerkt.’’ ? Hoe gaat het trouwens met de G450X enduro, een machine waarmee BMW eerder al in een nieuw segment stapte?! ‘’Met die 450 hebben eigenlijk twee ontwikkelingen binnen BMW parallel aan elkaar gelopen. Terwijl we bezig waren met de ontwikkeling van de G450X deed zich twee jaar geleden de kans voor om Husqvarna over te nemen. Dat hebben we gedaan en de bedoeling is om beide merken binnen een jaar of twee verder te splitten. Husqvarna zal dan uitsluitend met terreinmotorfietsen bezig zijn en BMW met de segmenten waarin het nu ook al actief is. Een beetje vergelijkbaar met de auto’s, waarbij we naast BMW ook MINI hebben. Met G450X willen we doorgaan, al was het alleen al voor de dealers die er flink in hebben geïnvesteerd en de 450 ook goed verkopen. Die dealers kunnen we in de toekomst misschien ook Husqvarna dealer maken, maar daar moeten we eerst maar eens goed over nadenken.’’? Waar ziet u nog kansen voor BMW. In producten of groei in bepaalde landen? ! ‘’Met BMW zijn we goed onderweg, ook al is de markt voor motoren boven 500 cc drastisch geslonken van bijna 1,5 miljoen stuks anderhalf jaar geleden naar 800.000 op het eind van dit jaar. Mensen hebben gemiddeld zes tot zeven jaar een motor en nemen dan weer iets anders. Die cyclus kun je doorbreken als je steeds weer met nieuwe marktimpulsen komt. Dat heeft F-serie bewezen en ook de S1000RR lijkt het goed te gaan doen. We hebben nu al 2.000 bestellingen. Met BMW en Husqvarna hebben we voldoende potentieel om de komende twee, drie jaar te groeien naar een gezamenlijke productie van 150.000 motoren, waarbij we ook uitbreiden naar Zuid-Amerika. En het thema ‘urban mobilty’ willen we verder uitkristalliseren. Als er een merk is dat zoiets geloofwaardig kan doen, dan is het BMW wel. Daar zit echt wel groei in. [Streamers]‘’EERLIJK GEZEGD ZIEN WE BIJ 200 PK TOCH MIN OF MEER WEL DE GRENS’’MET DEZE ZESCILINDER ZITTEN WE QUA VERBRUIK EN UITSTOOT OP HET NIVEAU VAN EEN VIER-IN-LIJN