Triumph onthult elektrisch prototype
Dat Triumph achter de schermen druk bezig is met het ontwikkelen van een elektrische motorfiets, moge inmiddels bekend zijn. De Engelse fabrikant heeft nu echter ook de eerste details van haar TE-1 project bekend gemaakt. En dat lijkt heel veelbelovend.
Breedgeschouderd, enkelzijdige swingarm, karakteristieke dubbele koplamp, compact ogend silhouet, optisch gezien is dit TE-1 prototype van kilometers afstand al als een Triumph herkenbaar. Akoestisch daarentegen totaal niet, want geen briesende driepitter in het vooronder maar een zoevende elektromotor. Die laatste is uiteraard geen eigen ontwikkeling, het TE-1 project betreft namelijk een op technisch gebied samenwerkingsverband tussen Triumph, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd en de University of Warwick (UoW).
Integral Powertrain neemt daarbij elektromotor en omvormer voor zijn rekening, Williams het accupakket en lader, en Triumph het rijwielgedeelte. Dat partnerschap heeft nu dus geresulteerd in dit eerste, optisch veelbelovende prototype, dat met alle moderne, deels door een IMU aangestuurde elektronica is uitgerust. En toch zal dit elektronische lekkernijtje helaas nooit het levenslicht zien. Doel is namelijk niet zozeer om een motorfiets an sich te ontwikkelen, maar een elektrisch platform dat als basis dient voor een heel contingent aan (uiteenlopende) motorfietsen.
Dat gezegd hebbende, heeft de Engelse firma inmiddels wel de eerste testresultaten gedeeld. De 130 kW (177 pk) en 109 newtonmeter sterke elektromotor zweept de naked op tot een (begrensde) topsnelheid van 217 km/uur. De actieradius van 15 kWh zware accupakket bedraagt 161 kilometer, waarna je deze middels een snellader in 20 minuten weer tot 80% kunt opladen. De complete motorfiets weegt rijklaar 220 kilo, en dat is naar eigen zeggen op dit moment tot 25% minder dan een vergelijkbare concurrent.
Niet dat dat heel veel uitmaakt, want zoals gezegd komt dit prototype niet op de markt. Wat wel precies de eerste volledig elektrische Triumph gaat worden en hoe lang we daar nog op moeten wachten, daarover zwijgt men echter vooralsnog in alle talen. Nou ja, voornamelijk in het Engels dan…