+ Plus

Motornieuws 2010: Ducati Multistrada 1200

Sport, Touring, Urban en Enduro. Vier motorfietsen in één en per knopdruk tot je beschikking. Zie hier het concept van de nieuwe Ducati Multistrada 1200, een verpletterende alleskunner die met zijn 150 pk vermogen, 189 kilo drooggewicht en complete uitrusting alles en iedereen in allroad-land naar de kroon steekt. De BMW GS-beater lijkt definitief geboren!Aperta, Stradaperta, journalisten struikelden in hun enthousiasme bijna over elkaar om Ducati’s Multistrada opvolger na het zien van de eerste spionagefoto’s een naam te geven. En dat ongetwijfeld tot groot vermaak binnen de muren binnen het Bolognese thuishonk, want de langverwachte opvolger van de in 2003 gepresenteerde Multistrada heet gewoon weer…Multistrada, met de toevoeging 1200. Maar ‘gewoon’ is deze nieuweling allerminst. Kijk alleen maar eens naar de ronduit opvallende voorpartij, op het eerste gezicht een mix van stijlkenmerken van de Triumph Tiger (koplampen) en BMW’s R1200GS (snavelvormig spatbord), maar tegelijkertijd toch heel onderscheidend en eigen. Om dat laatste te onderstrepen heeft de Multistrada ook twee laag en boven elkaar gepositioneerde en opvallend korte uitlaatdempers, in de handkappen geïntegreerde knipperlichten en zijn in het spatbord de luchtinlaten verwerkt, waarvan er een naar de oliekoelers leidt en de ander naar de airbox. Dat brengt ons meteen bij de basis van de nieuwe Multistrada en het uitgangspunt tijdens de ontwikkeling van deze nieuwe allroad: het blok. Daarbij toonde Ducati zich niet kinderachtig, want van meet af aan stond vast dat het ultrapotente vloeistofgekoelde Testastretta Evoluzione blok van de 1198 superbike compleet met Ducati Traction Control (DTC) naar de Multistrada zou worden getransplanteerd. Uiteraard niet 1-op-1, aangezien Ducati een motor wilde die in feite vier verschillende concepten in zich zou verenigen. Van een supersport tot een toerfiets voor lange reizen met passagier en bagage en van een machine voor alledaags gebruik in een drukke stad tot een stoere enduro waarmee je makkelijk van de gebaande paden af gaat, het grote onbekende tegemoet. De uitdaging daarbij was om de 163 pk sterke rodeostier te transformeren tot een blok dat in de meest uiteenlopende condities bruikbaar is en zich aanpast aan het karakter van de rijder in plaats van andersom. De sleutel daarvoor lag in de mate van klepoverlap. Dit in graden weergegeven moment van overlap waarop zowel de in- als de uitlaatkleppen tegelijkertijd geopend zijn, is teruggebracht van 41° op de 1198 naar 11° op de Multistrada. Kort gezegd krijgt de verbranding zo een vriendelijker karakter, is het benzineverbruik gunstiger en de CO²-uitstoot lager. Gecombineerd met nieuwe in- en uitlaatpoorten, een aangepaste nokkenastiming en een iets lagere compressie is het resultaat van deze ingreep het Testastretta 11° blok, dat nu een maximum vermogen heeft van 150 pk bij 9.250 tpm en een maximum koppel van 118,7 Nm bij 7.500 tpm. Daarmee is de Multistrada 1200 met afstand de sterkste allroad van het moment, een echte wolf in schaapskleren dus. Maar met vermogen alleen heb je nog niet vier motorconcepten in één totaalconcept gevangen. Voor dat plaatje kreeg de Multistrada 1200 een ride-by-wire injectiesysteem met vier verschillende settings, waarbij niet alleen de vermogens- en koppelkrommes kunnen worden veranderd, maar ook de mate van traction control. Deze vier modes zijn: Sport (150 pk vermogen en het traction control op stand 3 voor geringe interventie), Touring (150 pk vermogen, met een minder agressieve koppelkromme en het traction control op stand 5), Urban (100 pk vermogen en het traction control op stand 7) en Enduro (100 pk vermogen en het traction control op stand 1 voor zeer geringe interventie). Switchen van setting kan gewoon tijdens het rijden en heb je de S-versie van de Multistrada, dan wordt ook de vering automatisch aan ieder gebruiksdoel aangepast. ‘’Hé, dat kon toch alleen bij BMW?’’, worden er nu ongetwijfeld een paar wenkbrauwen opgetrokken. Niet langer, want Ducati ontwikkelde in samenwerking met Öhlins Ducati Electronic Suspension (DES), wat standaard op de S-uitvoering van de Multistrada zit. Naast de settings voor de vier verschillende modes kun je ook nog kiezen voor de standen: rijder, rijder met bagage, rijder met passagier en rijder met passagier en bagage. Overigens kun je ook je eigen persoonlijke veerinstelling ingeven. De standaard versie moet het zonder dit elektronische extraatje doen en heeft een Marzocchi voorvork en een Sachs achterschokbreker, beide wel handmatig volledig instelbaar. ABS van Bosch-Brembo is voor deze versie optioneel, maar weer een standaard voorziening op de S en uitschakelbaar in de Enduro modus.Het blok hangt uiteraard in een stalen vakwerkframe, maar dat heeft 19% meer torsiestijfheid dan dat van de oude Multistrada. Bovendien is het chassis onder andere door een magnesium voorste subframe een stukje lichter. Mede ook door het vacuraal gegoten motorcarter zet de Multistrada 1200 sowieso nieuwe maatstaven in zijn segment als het om gewicht gaat: 189 kg droog aan de haak. Een haast sportieve waarde, die de Ducati met afstand tot lichtste zijn klasse bombardeert. Dat lage gewicht betekent niet dat er op de uitrusting is bespaard, want ook op dat niveau lijkt de nieuwe Multistrada toonaangevend te worden in allroad-land. Starten doe je bijvoorbeeld met een elektronische sleutel die je in je zak kunt houden en ook het stuurslot werkt elektronisch. Verder heeft de Multistrada standaard een boordcomputer met een arsenaal aan functies, een 6 cm in hoogte verstelbare ruit, twee 12V-stekkeraansluitingen, een bevestigingspunt voor een Garmin GPS (optioneel) en twee bergvakken: een kleintje in de cockpit en een 3 liter ruim vak onder de duoplek. Daarnaast hebben de twee uitvoeringen van de S-versie, Sport en Touring, naast het DES en ABS hun eigen specifieke extra’s. In het geval van de Sport zijn dat diverse carbon onderdelen en de Touring is standaard voorzien van een middenbok, handvatverwarming en twee zijkoffers met een inhoud van elk 57 liter. Uiteraard zijn deze accessoires en een hele rits andere tegen meerprijs ook op de standaard versie te monteren. Met de nieuwe 1200 lijkt de Multistrada meer ‘multi strada’ dan ooit en lijkt met name BMW de borst echt nat te kunnen gaan maken voor dat wat nu misschien al het gevecht van 2010 lijkt te gaan worden. [Kasten]PRIJZEN EN LEVERINGNaar alle waarschijnlijkheid wordt de nieuwe Multistrada 1200 in april 2010 uitgeleverd, waarbij de S-modellen als eerste aan de beurt zullen komen. Onderstaand de prijzen van de diverse uitvoeringen waarin de Multistrada leverbaar wordt:MODEL KLEUREN PRIJSMultistrada 1200 rood, wit € 16.700,-Multistrada 1200 ABS rood, wit € 17.700,-Multistrada 1200 S (ABS) rood, wit, zwart € 21.300,-Multistrada 1200 T (ABS) rood, wit, zwart € 21.300,-

Lees meer over

BMW Ducati Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...