Warmdraaien MotoPlus 21-2009
“Die Willy Neutkens Sammlung, wichtiger BMW Motorräder, Samstag 28 November 2009 im BMW Museum München.’De advertentie van het vermaarde veilinghuis Bonhams, achterop het toonaangevende Duitse Motorrad Classic, kan bijna niet cryptischer. Maar een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg: 28 november wordt in het BMW Museum in München een unieke collectie van bijna 100 BMW’s geveild; het zijn machines die de afgelopen vijftig jaar zijn verzameld door onze landgenoot Willy ‘de Neut’ Neutkens, die vorig jaar op 82-jarige leeftijd kwam te overlijden. Zijn verzameling was werkelijk uniek, en wereldberoemd bij BMW-liefhebbers.Meer dan honderd BMW’s had Willy in totaal verzameld, sinds hij in 1952 zijn eigen motorzaak begon in Westerhoven. Tegenwoordig bekend als MotoPort Westerhoven. Nadat hij de dagelijkse leiding van zijn zaak in het midden van de jaren tachtig had overgedaan aan zoon Jan, stortte Willy Neutkens zich vol overgave op zijn BMW-verzameling en de restauratie van alle machines die hij decennialang apart had gezet. Hij struinde jarenlang stad en land (plus de hele wereld!) af op zoek naar BMW’s en onderdelen. In die jaren reed hij soms tot wel 50.000 km per jaar op zijn R1100GS of R1150R om zijn verzameling compleet te maken. Daarbij werden kosten nog moeite gespaard om alle BMW’s weer in absolute nieuwstaat te brengen.Een mooi voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld één van de paradepaardjes uit de collectie, de R32 uit 1924, één van de zeer zeldzame, allereerste BMW motorfietsen ooit geproduceerd. In Duitsland tikte Neutkens na lang zoeken uiteindelijk een exemplaar voor zijn museum op de kop. Aan die gekochte R32 ontbrak echter nog wel het één en ander en na een minutieuze restauratie mistte enkel het voorwiel nog. De BMW-fabriek (waar Willy een graag gezien gast was) produceerde speciaal voor hem nog één naaf en één velg, spaken werden in Nederland handgemaakt en voor 1.800 Duitse marken kocht hij ruim tien jaar geleden in Duitsland tot slot een originele voorband uit de jaren twintig. Want een restauratie was pas compleet als de totale machine origineel was!Het geeft maar aan hoe bevlogen Willy Neutkens te werk ging. Diezelfde R32 is nu trouwens één van de pronkstukken op de veiling van 28 november en zal naar verwachting rond de 40.000 euro opleveren. Andere toppers zijn onder meer twee R75’s uit 1942 en 1943 en de R68 enduro-BMW waarmee Georg Meier de Zesdaagse in 1953 reed. Dit soort motoren zal naar verwachting tussen de 20 en 30 mille opleveren…Maar net als bij echte kunstenaars lijkt ook Willy’s werk pas na zijn dood echt gewaardeerd te worden. In 1998 had hij meer dan 100 BMW’s in zijn collectie en dat leverde hem zelfs een plaats op in het Guinness Book of Records als eigenaar van de meeste motorfietsen van één merk, maar eigenlijk beseffen we nu pas – nadat een veilinghuis als Bonhams zijn schouders onder de verkoop van deze unieke verzameling zet – wat een ongelooflijk mooi stuk motorgeschiedenis daar in die schuur in Westerhoven stond.Laten we hopen dat de nieuwe eigenaren al die BMW’s straks met respect zullen behandelen. En dat ze trots zullen zijn om een machine uit de ‘Neutkens Sammlung’ te mogen bezitten.Eric BulsinkHoofdredacteur MotoPlus[[streamer]]DIEZELFDE R32 IS NU ÉÉN VAN DE PRONKSTUKKEN OP DE VEILING EN ZAL NAAR VERWACHTING ROND DE 40.000 EURO OPLEVEREN.[[BU]]Willy Neutkens, kort voor zijn overlijden vorig jaar, bij de zeer zeldzame R32. Hij verzamelde meer dan 100 BMW’s en bezat in feite alle modellen vanaf het begin tot aan de nieuwe boxergeneratie in 1993. Het overgrote deel van die verzameling wordt eind november geveild.