+ Plus

MotoGP Phillip Island, Australi

Zijn tweede plaats in Portugal gaf al aan dat Casey Stoner op de weg terug was. De manier waarop hij echter de race in Australië naar zijn hand zette, maakte duidelijk dat de net 24 geworden Ducati-coureur al weer in grootse vorm verkeert. Hij hield een lang pushende Valentino Rossi achter zich en won zo voor het derde jaar op rij zijn thuisrace. Jorge Lorenzo dook al in de eerste bocht hard de grindbak in. Er bleef nog wel wat te wensen, vond Casey Stoner op zaterdag. Hij had net zijn tweede poleposition van het jaar veroverd, maar helemaal content was de thuisrijder niet. Nu is Stoner niet het toonbeeld van een coureur die snel tevreden is, maar op zondag brak de brede grijns onweerstaanbaar door. Op een voor de gelegenheid wit gespoten GP9 reed de Australiër een absoluut foutloze race. Stoner domineerde en hield een aandringende Rossi op voldoende afstand. Ongetwijfeld werd Stoner ook geholpen door Jorge Lorenzo’s angstwekkende crash in de eerste bocht. Voor de eerste keer dit jaar startte de nummer 2 in het WK niet vanaf de eerste rij en bovendien was die start ook nog eens niet vlammend. In zijn ijver om kopstarter Dani Pedrosa en diens volgers Stoner en Rossi bij te houden, ging Lorenzo pijnlijk in de fout. “Opeens voelde ik een harde klap aan de achterkant. Hij was zo hard dat we allebei los van het asfalt kwamen”, merkte medeslachtoffer Nicky Hayden die ook rechtdoor moest, maar overeind bleef. Lorenzo kreeg dat niet voor elkaar. Bij de impact brak een remschijf van Lorenzo’s Yamaha en er was geen houden aan. De Spanjaard liep verwondingen op aan zijn neus en hand. “Ik schatte het helemaal verkeerd in”, gaf hij toe. “Nicky remde eerder dan ik dacht en ik raakte hem. Ik dacht dat ik het nog kon redden, maar toen bleek dat de rem niet meer wat deed. Ik ben erg teleurgesteld. Meer nog over de crash dan over het feit dat de kansen op de titel zo zijn verkleind. Die kansen waren toch al klein. Ik had niet verwacht dat ik nog dit soort fouten zou maken.”Rossi’s pitcrew bracht de boodschap al snel over en de WK-koploper hinkte vervolgens ronden lang op twee gedachten: voor de winst gaan of voor zekerheid kiezen. Nadat hij samen met Stoner kopstarter Pedrosa op veilige achterstand had gezet, zette Rossi Stoner onder druk, maar verder dan diens achterwiel kwam hij niet. Eén keer leek Rossi een inhaalactie in te zetten bij het insturen van de Melbourne Loop, maar eenmaal op de curbstones aan de binnenzijde van de bocht kneep hij in de rem. Rossi reed wel de snelste raceronde – bijna 0,3 sneller dan Stoners pole – en startte ook nog een slotoffensief. “In de laatste drie ronden heb ik nog eens flink aangezet, maar ik mocht ook niet vergeten dat een tweede plaats heel belangrijk was voor de stand in het kampioenschap”, realiseerde Rossi zich. “Casey reed erg sterk en hij verdiende deze overwinning. Hij was net wat sneller dan ik. Maar dit is een van de mooiste tweede plaatsen die ik in mijn carrière ooit heb behaald. Op een circuit als Phillip Island rijden is altijd leuk en vandaag leek het wel ‘old style racing’, want we hadden heel veel slides en dat maakte het erg leuk. Ik heb me erg vermaakt.”Voor het twaalfde opeenvolgende jaar finishte Rossi in Phillip Island op het podium, maar weer greep hij naast de winst. Zijn laatste zege dateert al van 2005; tijdens de regenachtige race van 2006 was Marco Melandri sneller, terwijl de laatste drie edities een prooi werden voor Casey Stoner. Had de Australiër vorig jaar nog het geluk dat Rossi door een crash in de kwalificatie vanaf de twaalfde moest komen, dit keer weerstond hij de druk. Zeer opmerkelijk was zijn winnende tijd: vorig jaar was Stoner 0,008 seconde sneller. Met zijn derde GP-zege van het jaar verdrong Stoner Dani Pedrosa ook weer van de derde plaats in de WK-stand. “Dit is misschien wel de meest bijzondere van mijn overwinningen”, glunderde Stoner die toegaf blij te zijn geweest met het koele weer in Phillip Island. “In Portugal had ik al bijna de snelheid om te winnen en dat gaf me vertrouwen. Tijdens de wedstrijd voelde ik dat fysiek alles goed zat. Eerder dit seizoen reed ik op een gegeven moment tegen een muur aan, nu bleef alles goed en daardoor had ik een grijns op mijn gezicht onder de helm. Ik kan me niet herinneren dat ik me na een race nog zo sterk heb gevoeld. Dat bewijst dat we er goed aan hebben gedaan om de pauze in te gelasten. Ik denk dat we vandaag nog wel wat sneller hadden kunnen zijn met meer tractie. De machine stuurt en remt goed, maar we zoeken achter nog wel grip. Anderzijds mag ik niet klagen, want het werk dat dit jaar is gedaan, van de alu swingarm tot de nieuwe stroomlijn, is erg goed geweest. Nu gaat het er in de komende wedstrijden vooral om dat ik zo veel mogelijk informatie kan geven voor de ontwikkeling van de machine voor volgend jaar.”Na Estoril sprak Stoner nog de verwachting uit dat de energievretende GP van Maleisië voor hem “het moment van de waarheid” zou zijn; de resultaten van de twee laatste races zullen hem zeker sterken. Dani Pedrosa werd voor de zesde keer dit jaar derde. Zijn achterstand op winnaar Stoner bedroeg echter wel ruim 22 seconden. “Jammer dat je geen punten krijgt voor kopstart”, kon de Honda-coureur nog wel een glimlach op het gezicht krijgen. “Maar Casey en Valentino waren veel te snel. Ik heb alles gegeven, maar toen ze voorbij kwamen, kon ik het gewoon niet meer bijhouden. Dat is wel frustrerend, maar gezien de crash van gisteren (Pedrosa maakte een forse klap tijdens de kwalificatie en moest verder op de reservemachine, FW) is dit resultaat zo slecht nog niet.” Unterschrift openerValentino Rossi jaagt op Casey Stoner, voor de gelegenheid op een witte GP9 met de Australische vlag. Stoner weerstond de druk en won zijn derde GP van het jaar. Unterschrift opener_kleinJorge Lorenzo (99) tikt Nicky Hayden (69) aan en duikt even daarna hard het grind in. Ook Haydens race was meteen verpest. SEITE 3(Kasten – Spalte an der linker Seite statt Telegram)125: Simon overtuigend de besteJulian Simon besliste de titelstrijd in stijl. De 22-jarige Spanjaard stelde zich aanvankelijk terughoudend op in een spannende 125 cc-race, maar sloeg in de slotfase samen met naaste concurrent én teamgenoot Bradley Smith een gaatje op de achtervolgers. Van dat groepje bekroonde Sandro Cortese een sterke inhaalrace met de laatste podiumplek, net voor polesitter Pol Espargaro. De meeste credits verdiende echter Simon. Bij het aanremmen van de langzame MG Corner remde hij zich voorbij Smith en won zijn vijfde race van het jaar. Daarmee gooide hij ook de titelstrijd in het slot. Simon kwam na twee moeizame seizoenen in de kwartliterklasse terug naar de 125 cc en overtuigde vanaf de eerste wintertesten op de Aprilia van het succesvolle Aspar Team. De Spanjaard maakte fouten – hij crashte in Spanje en Portugal en achtte zich in Barcelona een ronde te vroeg al winnaar – maar was verreweg de meest constante rijder. Simon, al bezig aan zijn zevende volledige GP-seizoen, promoveert volgend jaar binnen het team naar de Moto2. Jasper Iwema ging op zaterdag erg hard onderuit. Voor zijn deelname aan de race werd gevreesd, maar de jonge Drent meldde zich toch op startplaats 26. De bont en blauwe Iwema werd 22e. 125 cc1. Julian Simon (E), Aprilia; 2. Bradley Smith (GB), Aprilia; 3. Sandro Cortese (D), Derbi; 4. Pol Espargaro (E), Derbi; 5. Simone Corsi (I), Aprilia; 6. Nicolas Terol (E), Aprilia; 7. Efren Vazquez (E), Derbi; 8. Andrea Iannone (I), Aprilia; 9. Marc Marquez (E), KTM; 10. Sergio Gadea (E), Aprilia; 11. Scott Redding (GB), Aprilia; 12. Dominique Aegerter (CH), Derbi; 13. Danny Webb (GB), Aprilia; 14. Jonas Folger, (D) Aprilia; 15. Randy Krummenacher (CH), Aprilia; 22. Jasper Iwema (NL), Honda. WK Tussenstand: 1. Julian Simon, 214 punten; 2. Bradley Smith, 163,5; 3. Nicolas Terol, 152,5; 28. Jasper Iwema, 3.250 cc: Simoncelli houdt hoopMet zes overwinningen werd Marco Simoncelli (58) vorig jaar wereldkampioen. In Phillip Island scoorde de Italiaan zijn zesde zege van 2009, maar titelprolongatie is nog bepaald niet zeker. Simoncelli is echter wel aan een knappe inhaalrace bezig en heeft nu nog maar twaalf punten achterstand op leider Hiroshi Aoyama. Die kon net als in Portugal niet echt indruk maken met een zevende plek. De Honda-coureur had pech dat de race een zes ronden voor het einde gestopt werd vanwege een zware crash van Roberto Locatelli (die achteraf redelijk oké bleek), want toen de rode vlag kwam, lag Aoyama vierde. Alvaro Bautista (19) verkleinde door een crash zijn kansen op het kampioenschap. Hector Barbera (40) werd tweede, voor Raffaele de Rosa (35). Voor de jonge Italiaan was het zijn allereerste GP-podium. Op zaterdag was hij al verrassend de snelste in de kwalificatie. 250 cc1. Marco Simoncelli (I), Gilera; 2. Hector Barbera (E), Aprilia; 3. Raffaele de Rosa (I), Honda; 4. Jules Cluzel (F), Aprilia; 5. Mike di Meglio (F), Aprilia; 6. Karel Abraham (CZ), Aprilia; 7. Hiroshi Aoyama (J), Honda; 8. Hector Faubel (E), Honda; 9. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 10. Alvaro Bautista (E), Aprilia; 11. Thomas Lüthi (CH), Aprilia; 12. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 13. Alex Debon (E), Aprilia; 14. Shuhei Aoyama (J), Honda; 15. Shoya Tomizawa (J), Honda. WK Tussenstand: 1. Hiroshi Aoyama, 227 punten; 2. Marco Simoncelli, 215; 3. Alvaro Bautista, 198.MotoGP Rapport27 ronden = 120,096 km, snelste ronde Valentino Rossi, 1.30,085 (177,752 km/u)1. Casey Stoner (AUS), Ducati Na zijn tweede pole van het jaar meteen bestempeld als favoriet. Die rol maakte hij waar met verve. Zeer knappe zeg. 2. Valentino Rossi (I), Yamaha Redelijk tevreden met zijn tweede startplek. Voorspelde een gevecht tussen hem en Stoner. Goed gezien. Rossi liet het verstand zegevieren.3. Dani Pedrosa (I), Honda Crashte zwaar in de kwalificatie en kon er niet meer uitslepen dan – voor de derde opeenvolgende keer – een derde plaats. 4. Alex de Angelis (RSM), Honda Zesde startplaats, snelste in de warm up. Niet goed genoeg voor het podium, wel een ijzersterk optreden. Vindt dat hij echt in de MotoGP hoort. 5. Colin Edwards (USA), Yamaha Voor de zevende keer als vijfde getraind, maar verpestte daarna zijn start, gaf hij toe. Kwam van plek negen naar vijf. 6. Andrea Dovizioso (I), Honda Kon in de trainingen niet echt zijn draai vinden. Vanaf startplaats tien pas laat in een redelijk ritme. Beetje ziek, beetje meer teleurgesteld.7. Marco Melandri (I), Kawasaki Veertiende op de grid leek een weinig perspectief te bieden. Ook problemen met tractie, maar Melandri reed goed. Klopte De Puniet nipt.8. Randy de Puniet (F), Honda Gecrasht in de trainingen, maar wel een achtste startplek. Zat te lang achter Elias en kreeg – wie niet? – last van een zwaar spinnende achterband in slotfase. 9. Mika Kallio (SF), Ducati Negende in de trainingen en een tijdlang zesde in de race. Viel door voorbandenproblemen terug en was zeer teleurgesteld. 10. Toni Elias (E), Honda Hardnekkige tractieproblemen in de trainingen, maar wel sterke openingsfase – top 5 – in de race. Verloor daarna twee seconden per ronde door versleten rubber. 11. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki Dramatische vijftiende startplaats. Reed de banden kapot en koos voor de harde compound. Die had te lang nodig om op te warmen in de race. 12. Loris Capirossi (I), Suzuki Capi moest als laatste starten, omdat hij reed met een nog niet verzegeld blok. Slechtste finish van het jaar, 0,6 achter Vermeulen. 13. Gabor Talmacsi (HON), Honda Vanaf zestiende startplaats aardig vertrokken en even in gevecht met Vermeulen en Capirossi. Uiteindelijk nèt voor Toseland gefinisht. 14. James Toseland (GB), Yamaha Voor de tweede keer een ride through en was het daar helemaal niet mee eens. Teambaas Poncharal vond het ook een erg harde straf. Was in de slag om plaats zes. 15. Nicky Hayden (USA), Ducati Ontevreden met zevende trainingstijd en direct na start geramd door Lorenzo. Voor de derde keer dit jaar van de baan gereden door concurrent. Nam het Lorenzo niet kwalijk. DNFJorge Lorenzo (E) Yamaha Was – al voor de crash – niet fit. Het hele weekend volger in plaats van “pacesetter”. Verontschuldigde zich bij Hayden. DNSNiccolo Canepa (I), Ducati Crashte op vrijdag en moest naar het ziekenhuis voor een serieuze huidtransplantatie. Start in Maleisië onzeker. WK Tussenstand:1. Valentino Rossi, 270; 2. Jorge Lorenzo, 232; 3. Casey Stoner, 195; 4. Dani Pedrosa, 189; 5. Andrea Dovizioso, 152; 6. Colin Edwards, 145; 7. Alex de Angelis, 101; 8. Randy de Puniet, 101; 9. Loris Capirossi, 101; 10. Marco Melandri, 100; 11. Toni Elias, 96; 12. Chris Vermeulen, 95; 13. James Toseland, 87; 14. Nicky Hayden, 82; 15. Mika Kallio, 58; 16. Niccolo Canepa, 38; 17. Gabor Talmacsi, 17; 18. Sete Gibernau, 12; 19. Yuki Takahashi, 9; 20. Aleix Espargaro, 8.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...