Te lange handvatten verbannen uit GP
Het klinkt als een 1-aprilgrap, maar het is echt waar: de FIM doet te lange handvatten in de Moto2 en Moto3 in de ban.
De FIM heeft geconstateerd dat sommige teams lange handvatten op hun motoren monteren. Daardoor kunnen de rijders hun handen verder naar binnen plaatsen en dat levert op het rechte eind aerodynamische voordelen op. De FIM stelt echter dat de rijders in die verkrampte positie minder controle hebben over hun racer. Vanaf heden mag een handvat daarom nog slechts 130 millimeter lang zijn.
Over het rijwielgedeelte van een Moto3-machine doet de FIM verdere uitspraken. De kosten voor een compleet rollend rijwielgedeelte (dus zonder motorblok, ECU en transponder) mogen volgend jaar maximaal € 87.000,- bedragen. Dat is slechts € 2.000,- meer dan het huidige budget. Investeren in een Ride Height Device hoeft niet langer omdat die vanaf 2023 volledig (dus ook het hole-shot device) verboden zijn.
Foto: Lukasz Swiderek