Nieuws

Dertig jaar Honda Fireblade

De CBR 900RR, beter bekend als de Fireblade of SC28, maakt in 1992 zijn entree in de motorwereld. Met zijn vedergewicht en handelbaarheid overtreft de Fireblade de gewichtige concurrentie. Met de introductie op het Australische Philip Island zet de Fireblade eerst Down Under alles op z’n kop, later de hele motorwereld.

Het adagium ‘veel helpt veel’ werd sindsdien vervangen voor ‘minder is meer’. Met de Fireblade besloot Honda om de ketenen van het superbikesegment en de daarbij behorende cilinderinhoud af te werpen. Het gaf er de voorkeur aan om de concurrentie aan te gaan met exclusieve kleine series à la RC30 of RC45 of nog later met een V-twin in de VTR 1000SP. Op die manier had de Fireblade controle over zijn eigen behoefte aan kubieke centimeters.

Maar hoe ging het sprookje van de Fireblade verder? Welke modellen volgden, en hoe groeide de Japanner tot de icoon die het de dag van vandaag is? Lees het, samen met nog heel veel meer, in MotoPlus 14/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Mail & Win: Claw Gusio handschoen

Mail & Win: Claw Gusio handschoen

17 oktober, 2024

Zeker in de herfst wil het weer zich nog wel eens van een wat onstuimige kant laten zien en dan is het maar wat ...
Wordt dit de nieuwe BMW S1000R?

Wordt dit de nieuwe BMW S1000R?

16 oktober, 2024

Nog voor de officiële presentatie toont een design-aanvraag vermoedelijk het nieuwe gezicht van de BMW S1000R voor ...

Overig nieuws