Nieuws

Aprilia’s succes in de MotoGP

Aprilia speelt na zeven jaar ploeteren in de MotoGP dit seizoen een absolute hoofdrolspeler in het kampioenschap. Met Aleix Espargaro heeft het zelfs een potentiële titelkandidaat in huis. Hoe dat kan? We gaan op zoek naar het hoe en waarom.

Dat Aprilia in de racerij kan winnen, heeft de kleine fabrikant uit Noale in het verleden al meermaals bewezen. In de jaren negentig en in het begin van deze eeuw was Aprilia het magische adres voor coureurs en produceerde het aan de lopende band wereldkampioenen: tien in de 125cc-klasse en negen in de 250cc. Rijders als Valentino Rossi, Loris Capirossi, Max Biaggi en Jorge Lorenzo groeiden in het zadel van een Aprilia uit tot GP-sterren. Maar toch, in de koningsklasse wilde het nooit lukken – tot dit seizoen. Want na een derde plaats in Silverstone in 2021 won Aleix Espargaro voor de uit Noale afkomstige fabrikant de eerste race in de MotoGP. Dat is te danken aan een enorme ontwikkeling waarin twee namen belangrijk waren: Massimo Rivola en Aleix Espargaro. Rivola is sinds 2019 teambaas bij Aprilia, en bracht als voormalig sportief directeur van Ferrari een enorme hoeveelheid kennis met zich mee. Espargaro rijdt sinds 2016 voor Aprilia en wist samen met testrijder Savadori de RS-GP door te ontwikkelen tot de machine die het vandaag de dag is.

Maar wat hebben beide heren dan precies gedaan? Hoe is die evolutie gegaan, en wat zegt Rivola er zelf over? Je leest het natuurlijk in MotoPlus 14/2022. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier

Gerelateerd nieuws

Uniek Duits 22.06 ontwerp

Uniek Duits 22.06 ontwerp

1 januari, 2025

Schuberth heeft de eigenwijze J1 vernieuwd en dat levert automatisch de J2 op. Het verwijderbare kinstuk geeft de ...

Overig nieuws