Tips & Tricks MP 20-2009
BUELLBlauw is de kleur van het verlangen en de kleur van Buell. In 1983 creëerde Erik Buell zijn eerste motor in zijn garage en schreef meteen zijn naam op de tank. Tot het jaar 2000 werd het logo met en zonder de aanvulling ‘American Motorcycles’ gebruikt. In bepaalde gevallen en ook in het nieuwste logo wordt ook een gestileerde Pegasus bij het logo afgebeeld. Het vliegende paard siert namelijk het familiewapen van Erik Buell, wiens voorvaderen uit de Elzas afkomstig waren. In 2001 werd het lettertype van het logo licht gemodificeerd en sinds 2005 wordt het logo met de toevoeging ‘American Motorcycles’ omsloten door een ovaal, in de kleuren zwart-wit en blauw-wit en ook in een driedimensionale versie. Op het nieuwste logo is de Pegasus weer terug van weggeweest.[Aus MRD 21/2009 Seite 105; nur das Bild von crash pad]CRASH PADSZIN OF ONZIN?Crash pads zijn er in vele soorten, maten en kleuren, maar heb je er ook echt wat aan of vergroten ze juist de schade bij een crash? Veel van de op de markt zijnde pads dienen eigenlijk alleen maar als optische opsmuk. Het technische nut hangt sterk af van de pads zelf, maar ook van de motor waarop ze zijn gemonteerd. Bij bepaalde modellen met een zeer breed frame kan een onschuldig schuivertje al in een fikse schadepost uitmonden – pads zijn op dit soort fietsen dus geen overbodige luxe. Maar bij veel andere motoren hebben alleen massieve valbeugels echt nut. Pads zijn dan geen optie, omdat ze – zelfs al bij het per ongeluk laten omvallen van de motor – voor gescheurde windingen kunnen zorgen als ze op bepaalde punten zijn gemonteerd, bijvoorbeeld bij de carterdeksels. En dat is een kostbaar grapje om te herstellen. Extra schade kun je ook verwachten als een crash pad op een glijdende motor achter bijvoorbeeld een putdeksel blijft haken in plaats van er overheen te schuiven. Op een circuit is dat nagenoeg ondenkbaar en daar komen crash pads ook echt tot hun recht. Tenminste, de exemplaren die extra adapters of beugels hebben die zich bij een crash ‘opofferen’. Kwetsbare onderdelen als radiateur en carterdeksels worden dan doorgaans goed beschermd. Maar om geen valse verwachtingen te wekken: het kuipwerk komt ook met crash pads vaak niet ongeschonden uit de strijd. [Opener, auf ganze linker seite: MRD 21/2009][Heading + intro; da unter den drei getestete ‘hoezen’ und da unter den ‘hoe en wat’ teil]GETEST: 3 MOTORHOEZENUNDERCOVERWie geen garage of grote schuur heeft om de motor te stallen, is vaak aangewezen op een motorhoes om de motor in de winter een droog plekje te geven. We testen drie exemplaren en geven je ook nog wat tips voor het juiste gebruik. [MRD 21/2009 Seite 103 links]DANE MOTORHOESImporteur: MotoPort, www.motoport.nl Prijs: € 49,- (maat L)Andere maten: M (€ 39,-) en XL (€ 59,-)Materiaal: niet opgegeven, vermoedelijk polypropyleen Afmetingen/gewicht: 212 x 140/70 x 70/70 cm (L x H voor/achter x B voor/achter); 760 gramUitrusting: handgrepen voor en achter; opbergtas; elastische band voor en achter+Robuust materiaal; zeer goede afwerking; stevige dubbele naden; goed vast te zetten; zeer goede pasvorm; lakvriendelijke binnenzijde; hoogwaardige opbergtas; ideaal formaat voor een middenklasse motor-Wordt aan de man gebracht als een hoes voor toermotoren, maar daarvoor kun je beter een maatje groter nemen; niet echt goedkoop.CONCLUSIEHoogwaardige hoes voor rijders die hun motor alleen het allerbeste gunnen. Zeer hoogwaardig, maar de prijs/kwaliteit-verhouding is niet optimaal. [Im Logo]MOTOPLUS-oordeel: goed[MRD 21/2009 Seite 103 mitte]KUSHITANI MOTORHOESImporteur: MotoPort, www.motoport.nlPrijs: € 39,- (universele maat)Andere maten: geenMateriaal: niet opgegeven, vermoedelijk polypropyleenAfmetingen/gewicht: 193 x 115/80 x 80/35 cm (L x H voor/achter x B voor/achter); 605 gramUitrusting: handgrepen voor en achter; opbergtas; elastische band voor en achter+Robuust materiaal; zeer goede afwerking; stevige dubbele naden; goed vast te zetten; zeer goede pasvorm; lakvriendelijke binnenzijde; hoogwaardige opbergtas-Universele maat voor de hier gebruikte Suzuki Gladius al aan de krappe kant; stevige prijsCONCLUSIEHet volgens de wervende foldertekst ‘Perfect op supersports passende’ zusje van de Dane hoes is minstens net zo mooi, maar helaas ook vrij prijzig. [Im Logo]MOTOPLUS-oordeel: goed[MRD 21/2009 Seite 99 mitte]HELD 9010 MOTORHOESImporteur: Uvex Sports, 078-681 48 45Prijs: € 31,95 (maten L en XL)Andere maten: € 29,95 (maten S en M)Materiaal: PVC met polykatoen binnenzijdeAfmetingen/gewicht: 194 x 120/83 x 64/64 cm (L x H voor/achter x B voor/achter); 2110 gramUitrusting: elastische band rondom; spanhaakjes onderzijde+Nette pasvorm; goed te fixeren door elastische band rondom; benzinebestendig; beschermende voering-Omslachtig in gebruik, alleen bij onmogelijk te gebruiken; naden deels van mindere kwaliteit; voering hittegevoelig (smelt al onder 100° Celsius); onaangename rubberlucht in nieuwstaatCONCLUSIEZwaar en niet echt gemakkelijk in het gebruik; deels slecht afgewerkt[Im Logo]MOTOPLUS-oordeel: voldoende HOE EN WAT…Het lijkt zo simpel: hoes om de motor en laat die winter maar komen. Toch zijn er een paar kleine maar belangrijke spelregels voor het juiste gebruik van zo’n motorhoes. De eerste is dat de motor er goed gepoetst onder verdwijnt. Tank, zijkappen, voorspatbord en ruit moeten schoon zijn, omdat de binnenzijde van de hoes bij een beetje wind anders als schuurpapier gaat werken. Over wind gesproken: koop de hoes niet te groot. Des te meer de hoes kan wapperen, des te meer er gaat schuren. En in de winter scheurt een hoes altijd precies op de plek waar het zich onbelemmerd bewegen kan. Zorg dus voor afstand. Een centimeter of vijf speling tot de grond verhoogt de luchtcirculatie en helpt condensvorming te voorkomen. Ga niet af op bloemrijke marketingtaal als ‘ademingsactief’. Wat dat betreft kun je de hoes er op een droge en bij voorkeur winderige dag beter afhalen om alles droog te laten waaien. Parkeer de motor in de schaduw om al te grote temperatuursschommelingen (en daarmee condensvorming) te voorkomen. Let er daarbij wel op dat dit niet de windzijde is, want een door een hoes afgedekte motorfiets heeft de luchtweerstand van een boekenkast en heeft de neiging om bij harde wind sneller om te vallen. Net gespoten kuipdelen hebben onder een hoes niets te zoeken. De oplosmiddelen in de lak kunnen namelijk nog tot zes maanden na het spuiten uitwasemen en zo de motor en ook de hoes beschadigen. Belangrijk: de in de handleiding aangegeven maximum temperatuur voor wat betreft de hittebestendigheid heeft vaak betrekking op het gedeelte van de hoes ter hoogte van de uitlaatdemper, dus het onderste deel. In het bovenste gedeelte kunnen andere, minder hittebestendige materialen verwerkt zijn. Dat kan met hoog gemonteerde uitlaten weer problemen geven. Problemen die in het ergste geval een graad of 800 heet kunnen zijn. Anders gesteld: laat de motor eerst volledig afkoelen voor je er een motorhoes overheen trekt. ANTIKRAS VOORZIENING Voor het plakken van een tankpad hoef je geen monteur aan de mouw te trekken. Dat moet je zelf doen. Maar waar moet je eigenlijk op letten als je zo’n ding koopt? Een kras snijdt diep door de motorrijderziel, zeker als zo’n lelijke streep precies in het zicht zit. De tank is bijvoorbeeld zo’n plek. De gordel van een rugtas, een ritssluiting of een riem zijn vaak de boosdoeners. Toch zijn dit soort krassen makkelijk te voorkomen door een tankpad op het gedeelte van de tank boven het zadel te plakken. Deze zijn bij iedere motorzaak wel te krijgen en variëren qua materiaal van een dun folie tot dik rubber en van carbon-imitatie tot zelfs leer voor choppers en cruisers. De prijzen lopen uiteen van een paar euro tot een kleine dertig euro voor de luxe exemplaren. En aangezien ook hier het oog wat wil, speelt het design van een tankpad voor veel motorrijders een belangrijke rol bij de aankoop. Maar wat er in de winkel prima uitziet, kan na een paar ritjes al een schandvlek op je motor zijn. Zo is ieder klein foutje dat je bij het opplakken van een dunne, transparante tankpad maakt onverbiddelijk te zien. Luchtbellen bijvoorbeeld. Verchroomde pads of folies zitten ook binnen de kortste keren onder de krassen, terwijl pads met textiel bekleding snel willen gaan rafelen. Neopreen pads zijn vaak voorzien van goedkoop hechtmateriaal, waardoor de pads aan de randen al snel weer loslaten. Opgedrukte logo’s of designs zijn mooi om te zien, maar na een paar ritjes beginnen ze vaak al te vervagen. Beschermen doen ze allemaal wel, maar er goed uit blijven zien is meestal heel wat anders. Beter zijn de tankpads die zijn voorzien van een transparante laag over het bedrukte plakfolie. Deze pads zijn vaak ook een aanzienlijk stukje dikker dan de eenvoudige folies. Daarnaast is het oppervlak is ‘zelfhelend’. Krassen zijn kortstondig te zien, maar verdwijnen daarna weer snel. Of een pad deze functie heeft, kun je in de winkel snel controleren door er even met een vingernagel in te drukken. In principe geldt: des te dikker de pad, des te beter. [Bilder: MCBRR2009XXZ (links)und MVFR82009XWAX(rechts); 1 Unterschrift]Een extra transparante laag is bij de dunnere pads (links) niet verkeerd, maar het best is een dikke tankpad. GOEDE MOTORKLEDINGEIGEN VERANTWOORDINGDe overheid stelt geen eisen aan het dragen van goed beschermende motorkleding (zie artikel ‘Ontwikkelingen op kledinggebied’ op pagina 74), toch kan het niet dragen ervan je een hoop geld kosten, zelfs al ben je zelf geen schuld aan het ongeval. Dit ondervond een Duitse motorrijder die aan een ongeval in 2005 zwaar en blijvend letsel aan knie en knieschijf overhield. Op grond van zijn drie maanden lange arbeidsongeschiktheid en blijvende gevolgschade klaagde de man de schuldige partij aan voor een letselschadebedrag van 25.000 euro, alsmede een maandelijkse compensatie ter hoogte van 250 euro. Zowel bij de eerste uitspraak als in hoger beroep werd zijn eis voor een maandelijkse compensatie ongegrond verklaard. De eis voor een letselschadevergoeding werd wel gehonoreerd, al moest hij zich tevreden stellen met ‘slechts’ 14.000 euro.Deze op het eerste gezicht nogal magere vergoeding dankt de motorrijder aan het feit dat hij ten tijde van het ongeval slechts gestoken was in een normale pantalon. ‘Weliswaar gelden er anders dan bij een helm geen verplichtingen met betrekking tot het dragen van motorkleding, ieder weldenkend mens weet dat je onnodig extra risico neemt wanneer je bewust afziet van het dragen van beschermende kleding. En dus ben je in dergelijke gevallen ook medeschuldig aan eventuele gevolgschade’, aldus het oordeel. Wees je er dus goed van bewust dat er als motorrijder toch een zekere mate van verantwoordelijk van je wordt verwacht, zelfs al is dat niet wettelijk bepaald.