Nieuws

Lezerstest Cardo Packtalk Edge

Er waait een lekker frisse wind bij communicatiespecialist Cardo. Afgelopen najaar presenteerde het een volledig nieuwe basislijn bestaande uit de Spirit, Spirit HD, Freecom 2x en Freecom 4x, en vervolgens was het de beurt aan het paradepaardje uit de eigen line-up, de Packtalk Edge. Die kreeg niet alleen een nieuw design, maar ook modernere bluetooth chip die wordt ondersteund door de tweede generatie DMC (dynamic mesh communication), evenals tal van andere onderhuidse verbeteringen. Een aantal MotoPlus-lezers mochten het nieuwe communicatiesysteem uitgebreid aan de tand voelen, op deze en navolgende pagina’s hun bevindingen.

Eugène Lemaire
Leeftijd: 57 jaar
Woonplaats: Aalst (gld)
Rijbewijs sinds: héél veel jaren
Eigen motor: Ducati Streetfighter 848
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Nooit meer een Cardo! Dat dacht ik toen ik in 2019 na de zoveelste storing mijn Cardo headset terugstuurde. De mogelijkheid om de nieuwste Packtalk Edge liet ik dan ook niet aan me voorbij gaan. Om alvast met de deur in huis te vallen: wat een gigantische verbetering. De set is met plakkers aan mijn helm bevestigd en na drieduizend kilometer zit deze nog steeds muurvast. Angst om de unit te verliezen is dus ongegrond. Uiteraard ontbreken ook een handleiding en app niet, beide zijn helaas niet in het Nederlands. Het inbouwen is, net zoals bij andere merken, een prutsklusje waar je even mee zoet bent. En daarna mag je nog even stoeien met de app om het geheel in te stellen, maar dan functioneert het geheel ook probleemloos.
Over het volume van de gesproken instructies, radio en muziek niets dan lof. Bij 150 km/uur op een naked bike en met gehoorbescherming is de hardste stand veel te hard, maar de kwaliteit van het geluid nog steeds meer dan goed. Middels de drie kleine drukknoppen en jogdial is het geheel te bedienen, maar de Cardo reageert ook via voice-control. Telefoneren is, door het ingeven van speeddial nummers in de app, middels de voice-control aan te sturen, waarbij het geluid zowel bij de ontvanger als zender helder is. Zonder gebruik van de intercom is een batterijduur van 24 uur haalbaar, maar dit neemt af tot 13 uur bij intensief gebruik met intercom. Het koppelen van de intercom via de app gaat probleemloos. De beloofde afstand van 1,6 km is met de intercom niet haalbaar. Na 400 meter wordt het signaal al minder en na 600 meter valt het signaal weg. In de praktijk is deze afstand voldoende, maar het is niet de beloofde 1,6 kilometer. Omdat het intercom signaal bij grotere afstanden, neemt ook het volume af. De combinatie van een lager volume en toenemend windgeruis zorgt ervoor dat je boven de 100 km/uur steeds luider moet spreken om verstaanbaar te zijn, boven de 150 km/uur is een gesprek niet meer mogelijk. Er zijn twee minpunten: je kunt middels voice-control buiten de voorgeprogrammeerde zenders geen andere zoeken, dat moet via de knoppen. Tweede punt is wanneer je op een terras zit en de headset aan hebt staan, dan hoort deze je praten en dat vertaalt het systeem door de radio in te schakelen. Het beste kun je de headset daarom gewoon uitschakelen wanneer je de helm niet draagt. De vraag is natuurlijk altijd of je een communicatieset echt nodig hebt. Dat is uiteraard persoonlijk, zelf behoor ik tot het kamp dat eenmaal gewend aan het systeem, niet meer zonder wil!”


Jelle Versluis
Leeftijd: 26
Woonplaats: Eindhoven
Rijbewijs sinds: zes jaar
Eigen motor: Honda CB900F
Beoordeling: 4,5 van 5 sterren

“Ik heb nooit een communicatieset gehad, ik zie motorrijden altijd als een moment voor mezelf. Als groep (mijn broers, vader en ik) hebben we er wel over na zitten te denken, want het is toch handig op langere ritten wanneer je elkaar bijvoorbeeld wilt waarschuwen voor verkeer, omleidingen of even wil stoppen. We hebben de Packtalk Edge met ons drieën getest en die werkt verbazingwekkend goed. Vooral de kwaliteit van het geluid, dat zeer helder is. Ook de ruisonderdrukking werkt zeer goed. Tot ongeveer 100 km/uur kan je op een rustige manier onderling communiceren (daarna lijkt de windruis wat luid), zonder je stem te verheffen. De installatie was erg makkelijk, de headset is goed weg te werken in de helm en de houder van de unit zelf plak of klem je op de buitenkant. De unit wordt met een magneet in de houder geklikt, en zit onwijs stevig op zijn plek, die zal je onderweg niet verliezen. De speakers zijn nog behoorlijk dik, ik heb het ook gevoeld in een oudere helm zonder inkepingen geprobeerd en dat is geen pretje. Gelukkig is dit bij nieuwe helmen geen probleem. Het verbinden met de app ging erg snel. Via bluetooth is het apparaat snel gevonden en ingesteld, dat is echt binnen seconden gepiept. De app zelf werkt intuïtief met onder meer een dashboard waarin je de functionaliteiten kan instellen en een groep kan aanmaken. Dat werkt allemaal prima. Er zitten ook knoppen op de Cardo unit zelf, maar tijdens het rijden zijn die bijna niet te bedienen. Het wieltje voor volume is nog goed te vinden, maar verder is het lastig om met handschoenen de sneltoetsen te bedienen. De voice-control daarentegen werkt wel goed, met de opmerking dat je commando’s precies moet uitspreken zoals voorgeschreven. Klein detail, want dat de Cardo überhaupt de stem commando’s goed verstaat op de motor en daar snel op reageert, vind ik al indrukwekkend. Ondanks de talloze functionaliteiten, heb ik vooral gebruik gemaakt van de intercom. Muziek zal ik tijdens het motorrijden niet zo snel opzetten, al vind ik het kunnen delen van je muziek met de rest van de groep wel weer grappig. De accuduur is echt erg goed. Na een dag motorrijden, en zo’n 8 uur aangestaan te hebben, staat de accu nog op 50%. Onder de streep blijkt een communicatieset zeker een toevoeging, zeker in een groep. Ik vond het vooral makkelijk met overleggen over bijvoorbeeld een omleiding.. De prijs is weliswaar vrij fors, maar ervan uitgaande dat het apparaat toch wel een aantal jaar meegaat, is het toch wel het overwegen waard.”


Michel Versluis
Leeftijd: 56 jaar
Woonplaats: Langeraar
Rijbewijs sinds: 35 jaar
Eigen motor: KTM 1290 Superduke GT
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Ik heb helemaal geen ervaring met communicatiesystemen en was daarom best benieuwd naar hoe het zou bevallen. En dat was eigenlijk verrassend goed, in ieder geval wanneer je in een groep rijdt. Omdat mijn helm voorzien is van uitsparingen voor de speakers, was het installeren van de set vrij eenvoudig. Het instellen van het systeem gaat via een app, maar die heb ik persoonlijk niet gebruikt, alleen even bekeken. Dat geldt overigens ook voor de meeste functionaliteiten, voice-control, navigatieaanwijzingen, radio, streamen van muziek, dat geloof ik allemaal wel. Ik heb enkel de intercom-functie gebruikt met mijn twee zoons samen, en dat beviel zoals gezegd verrassend goed. Tot zo’n honderd kilometer per uur kun je namelijk nog prima met elkaar praten. De geluidskwaliteit is ronduit goed en van storende bijgeluiden heb je dan geen last. De accuduur van het systeem was ook goed, na een hele dag rijden was deze slechts voor de helft leeg. Eigenlijk dus aangenaam verrast.”


Niels Versluis
Leeftijd: 29 jaar
Woonplaats: Alphen aan de Rijn
Rijbewijs sinds: tien jaar
Eigen motor: Yamaha Tracer 900
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Net als mijn broer en vader was ook ik in het begin nogal terughoudend over het gebruik van een communicatiesysteem. Met name over het windgeruis en de passing in de helm, maar dat viel gelukkig honderd procent mee. Mijn helm is op een headset voorbereid en maakt de installatie vrij makkelijk. Het aanmaken van een rijdersgroep via de app, dat was ook het enige waarvoor ik de app heb gebruikt, was vrij gemakkelijk, maar de overige functies en knoppen vergen in het begin wel wat uitzoekwerk. Met name in groepsverband is een headset wel een toevoeging, dan is het vele malen beter dan de gebruikelijke handgebaren. Wanneer ik alleen rij, dan zie ik er de noodzaak alleen niet echt van in. Enkel op de snelweg bij woon-werkverkeer is muziek wel een uitkomst. Voor plezierritjes niet zozeer. Ik heb dan ook met name de bike-to-bike functie gebruikt, en in mindere maten het streamen van muziek. Ook de voice-control heb ik geprobeerd, en wel om de radio uit te zetten. Tot honderd kilometer per uur kon je goed met elkaar praten, de muziek was tot 130 km/uur nog goed te horen. De speakers zijn kortom van goede kwaliteit. Ook prettig, het kliksysteem waarmee je de Cardo van je helm afhaalt werkt perfect. Al met al een leerzame ervaring.”


Marco Piccolo (en Mieke Waldram)
Leeftijd: 62 jaar
Woonplaats: Landsmeer
Rijbewijs sinds: 32 jaar
Eigen motor: BMW R1250GS/Kawasaki H2SX/ Yamaha R1 1998
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Onze eerste kennismaking met een communicatiesysteem was niet echt positief, door veel storing en ruis, waardoor we elkaar soms niet konden verstaan, hebben we de sets vrij snel weer verwijderd. We waren dan ook positief verrast over de kwaliteit van de Cardo. De bediening is eenvoudig en gebruiksvriendelijk door onder meer de spraakfunctie (voice-control) prima. Wanneer je de spraakfunctie niet gebruikt, is bijvoorbeeld het volume ook heel simpel te regelen via de draaiknop op de unit zelf. De geluidskwaliteit is ook uitstekend, tot 140 km/uur, harder hebben we niet geprobeerd, konden we elkaar nog steeds heel goed verstaan. Het installeren van de headsets was vrij snel geregeld, waarna we de app hebben gebruikt voor het instellen van alle basisfuncties. Naast de intercom hebben we ook nog gebruikt gemaakt van het streamen van muziek en de navigatiefunctie (aanwijzingen red.). Zeker dat laatste heb ik ook als veiliger ervaren, daar ik anders constant op de navigatie kijk, terwijl ik nu via het communicatiesysteem op de hoogte wordt gehouden. Na ruim acht-en-een-half uur rijden deed het systeem het nog steeds, de accuduur is kortom meer dan voldoende. Wel is de radio een paar keer spontaan aangegaan, maar die kon je via voice-control snel weer uitzetten. Het schijnt een bug te zijn, die er nog uitgehaald wordt. Jarenlang hebben we zonder communicatiesysteem gereden, maar de Packtalk Edge is een welkome, nuttige en plezierige toevoeging.”

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...