Nieuws

Duurtestpark update

Tot voor kort scheen voor de Indiase Engelsman eigenlijk voortdurend de zon, maar de laatste tijd hopen defecten en andere ergernissen zich op. Momenteel heeft hij zelfs de bijnaam Royal Oilfield. Waarom?

Horen, zien en zwijgen vergingen onderstaande andermaal toen hij onlangs de Koninklijke twin wilde reserveren. ‘Niet beschikbaar in verband met een defect’, werd er medegedeeld. Nog steeds of alweer, was de vraag. Want bij temperaturen onder nul wilde de koppelingskabel vaak bevriezen en toen het kwik eindelijk niet meer onder het vriespunt kwam, brak de gaskabel (de derde!). Gelukkig de kabel voor het sluiten, zodat lieden met een onverschrokken natuur alsnog konden rijden. Er zit tenslotte nog een retourveer bij de gasklep. De kabel was nauwelijks vervangen of de 650 liep nog maar op één cilinder. Reden: verontreiniging in het brandstofsysteem. Dus naar de werkplaats, schoonmaken en weer doorrijden. Echt ver kwamen we ook dit keer echter niet, want kort daarna bleef het waarschuwingslampje voor de accu permanent branden. De reden daarvan is en blijft een raadsel, omdat de dynamo wel degelijk de juiste spanning levert. Om te voorkomen dat het lampje alleen voor irritatie zou zorgen, presenteerde de voetpakking zich solidair door incontinent te worden. Het heeft er inmiddels alle schijn van dat de Brit zich qua betrouwbaarheid spiegelt aan zijn voorvaderen ui de jaren zestig en zeventig van de afgelopen eeuw. Dus vanaf deze plaats een welgemeend advies beste Royal Enfield: tot noch toe heeft iedereen je heel hoog zitten, verpest het nu niet met allemaal misstappen op de laatste meters. De eerste 44.000 kilometer liet je immers ook zien dat het nagenoeg zonder gebreken kon!

46.400 km
Modeljaar 2019
Begin testcyclus: maart 2019
Laatste bijdrage logboek: gaskabel gebroken, blok loopt maar op één cilinder, acculamp brandt, blok verliest olie.
Op de planning: het nog maar kleine aantal resterende kilometers zonder problemen afleggen.

Indian FTR1200S
De rappe Indian trad al in oktober 2019 in dienst, alleen duurde het meer dan een jaar voordat ondergetekende er eens een keer echt mee op pad ging. Daarbij maakte de Amerikaan zo’n prettige indruk, dat er meteen een goed voornemen ontstond: er veel meer mee op pad in het tweede deel van de duurtest. En zo geschiedde. In tegenstelling tot de foto heeft de FTR inmiddels dankzij een ruitje en een klein, maar zeer effectief spatbord uit originele Indian accessoireslijn duidelijk aan dagelijks gebruiksgemak gewonnen. Daarentegen is er helaas geen effectieve oplossing voor de nogal vervelende combi van flinke dorst en een kleine, lastig te vullen tank. De ergernis daarover vervliegt overigens direct wanneer je aan het rijden bent. De FTR, met zijn zowel krachtige als bijzonder lekker klinkende V-twin, is een echte ‘kick-ass’ motor, die het best tot zijn recht komt op slingerende secundaire wegen. Het waanzinnige geluidstapijt werd bij stationair toerental op een gegeven moment echter verstoord door naar blokschade klinkende bijgeluiden. Oorzaak: door de vele vibraties valt de einddemper half uit elkaar, waardoor er een ongewilde bypass ontstond.

31.250 km
Modeljaar: 2020
Begin testcyclus: oktober 2019
Laatste bijdrage logboek: de auteur constateert dat de FTR een prima toermachine is geworden, mits de afstand niet te lang is.
Op de planning: de FTR nemen zoals ‘ie is, anders gewoon een andere motor pakken.

Triumph Tiger 900 Rally Pro
Wanneer je op deze pagina bij de Triumph foto’s ziet van motoronderdelen die niet meer intact zijn, roept dat slechte herinneringen op. Sleutelbegrip: Street Triple RS. Deze wond willen we niet meer openhalen, houden we het liever bij Tiger. Wat is er gebeurd? In het kader van de duurtest zijn zoals gebruikelijk verschillende vervangingsdempers op de vermogensmeetbank getest. Bij de eerste meting met de standaard einddemper liet de koppeling het echter al afweten en ontkoppelde niet meer. Dus op naar de werkplaats, waar bleek dat de trekstift, die zorgt voor het ontkoppelen, kennelijk meedraaide met de koppeling, wat ‘ie niet hoort te doen. Daardoor raakte het contactvlak met de klauw zo oververhit dat de boel kapot ging. Best opvallend, aangezien deze constructie heel gangbaar is en eigenlijk nooit problemen geeft. Hoe dan ook: onder garantie is de boel vervangen en we kunnen weet door!

29 500 km
Modeljaar: 2021
Begin testcyclus: februari 2021
Laatste bijdrage logboek: het nieuwe reisseizoen is begonnen, de Tiger 900 wordt dan ook veel aangevraagd en uitgeleend.
Op de planning: de 30.000 service-beurt niet vergeten en de einddempertest opnieuw inplannen.

BMW R1250GS
De Beierse bestsellers vreet de kilometers tot noch toe dapper en vrijwel probleemloos. De 80.000 beurt kostte wel een fikse € 1.465,99, waar overigens wel nieuwe remschijven en -blokken (voorwiel) bij in zitten. Het bedrag is dan wel weer exclusief het inmiddels alweer vierde (!) navigatiesysteem, dat buiten de garantie viel en daardoor een gat van € 603,77 in het budget sloeg. Nauwelijks terug uit de werkplaats kon de boxer weer rechtsomkeert maken, omdat het dashboard andermaal melding maakt van uitval van het Emergency Call systeem. Onder de streep heeft dit systeem inmiddels meer ergernis dan meerwaarde opgeleverd.

81.530 km
Modeljaar: 2019
Begin testcyclus: april 2019
Laatste bijdrage logboek: de tachtigduizendbeurt is uitgevoerd, kort daarna viel (weer) het Emergency Call systeem uit.
Op de planning: proberen te verhinderen dat het niet functionerende Emergency Call zijn nut moet bewijzen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...