Mail Feedback MP 18-2009
LANGEDUURTESTHoeveel moet je rijden voor een langeduurtest? In MotoPlus staan regelmatig langeduurtesten over 50.000 km. Zoals bijvoorbeeld van een Harley over 50.000 km, met de fameuze openingszin dat zelfs Harley-haters en betweters bakzeil moesten halen, omdat de motor gedurende die 50.000 km nog maar weinig tot niets geleden zou hebben. Nu rijd ik zelf Pan-European uit 1992, die inmiddels ruim 2 ton op de teller heeft staan. Die hoeft de eerste jaren nog niet ingeruild te worden, want hij kan volgens mij nog vele kilometers mee. Veelzeggend vind ik het daarom dat MotoPlus een test van een Harley al bij 50.000 als een duurtest beschouwt. Toen was mijn Pan namelijk net zo’n beetje ingereden!Frank Pieper, HelmondEen Pan European met twee a drie ton op de klok is absoluut geen zeldzaamheid, niet voor niets staan juist die eerste generatie Pan Europeans bekend om hun geweldige duurzaamheid. Bij een Harley ligt dat anders. Daar spelen andere factoren vaak een grotere rol dan het kilometervreten. Trouwens, ook voor de ‘gemiddelde’ Nederlandse motorrijder die 3.500 km per jaar rijdt, is 50.000 km best veel: die doet daar strikt genomen 14 jaar over. Wij hanteren de regel dat een duurtest maximaal twee jaar in beslag mag nemen. De ervaring leert inderdaad wel dat 50.000 kilometer tegenwoordig – door de sterk verbeterde materialen en smering – in principe voor geen enkele machine een probleem meer is. Gelukkig maar![[Bild dazu aus MP 23-2008 seite 38-39]]HONDA HORNETOver de Hornet-naamrechten Mink Bijlsma vroeg zich in de Occasion-rubriek in MotoPlus 13 af welke fabrikant het alleenrecht had op de typenaam ‘Hornet’. Honda mocht de CB600F de eerste jaren immers geen Hornet noemen in ons land in verband met de naamrechten.Welnu, het was een Nederlandse fietsenfabrikant waarvan ik de naam wel weet, maar ik vind het teveel eer om die naam te noemen. Sinds een paar jaar mag de naam wel weer gebruikt worden door anderen en zo heet de Honda nu dus in heel Europa weer CB600F Hornet.Ton Lobbes Om verder zoeken te voorkomen: de rechten lagen destijds bij Raleigh. Tegenwoordig gebruiken echter veel meer (fiets-)fabrikanten die typeaanduiding Hornet, onder meer Be One.XENONZINXenon-verlichting blijft toegestaanOp blz. 77 in MotoPlus 12 staat dat Xenon-verlichting alleen is toegestaan in armaturen met de code DC, DR of DRC. Naar mijn mening zit MotoPlus hier fout, omdat dit niet geldt voor motorfietsen. Ik baseer dit op artikel 5.2.55 onder 8 van Regeling voertuigen: de codering van de lichtarmaturen moet in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII,annex 6, van toepassing. En dat specifieke artikel gaat alleen over personenauto’s (deze bepaling is overigens ook opgenomen in artikels over o.a. bedrijfsauto’s en autobussen). Artikel 5.4 en verder gaat over motorfietsen en de bepaling dat lichtarmaturen in overeenstemming moet zijn met de voor dat armatuur bestemde licht staat hier niet in. Mijn conclusie is dat Xenonverlichting op een motorfiets wel mag, mits uiteraard goed afgesteld en dus niet verblindend is. Ruud DeckersJe opmerking is juist; in MotoPlus 14 hebben we dat ook rechtgezet op pag. 11. Waarbij we wel de indruk hebben dat motorfietsen ‘per ongeluk’ buiten schot zijn gebleven in deze nieuwe regelgeving en dat we niet vreemd moeten opkijken dat artikel 5.4,51 in de toekomst alsnog aangepast gaan worden.En voor de volledigheid: de volgende punten waaraan verlichting moet voldoen blijven wel gewoon overeind:1. de voorschreven verlichting moet werken2. naar voren gerichte verlichting is wit of geel3. naar achteren gerichte verlichting is rood;4. knipperende lichten zijn amberkleurig5. verlichting mag nimmer verblindend zijn[[eventuell Bild dazu aus MP14 seite 11 XENONZIN]]REMVLOEISTOF VERVANGENHoe doe je dat bij een ABS-remsysteem?In MotoPlus 13 staat bij de remmen-check op bladzijde 76 dat het aan te bevelen is om de remvloeistof tijdig te verversen. Ik doe dat ook regelmatig bij mijn motor, die geen ABS heeft. Dan is het niet zo’n moeilijke klus, maar hoe moet je dat doen bij een motor met ABS-remmen? Wordt de ABS unit ook geheel met verse vloeistof doorgepompt als ik het reservoir bijvul en bij de remklauw de vloeistof gecontroleerd aflaat. Of moet het bij ABS anders?Maurice BosmanEen heel goede vraag, want dit vroeger relatief eenvoudige klusje is er met de ABS-systemen heel anders uit gaan zien. Bij de ‘eenvoudige’ ABS-remmen kun je de ouderwetse werkwijze blijven hanteren, met dien verstande dat je extra alert moet zijn op het vloeistofpeil in de reservoirs. De praktijk leert dat lucht die door onachtzaamheid eenmaal in het systeem is er erg lastig weer uit te krijgen is. Vaak wordt het ABS ook gekoppeld aan een gecombineerd remsysteem en moet je dus bij hand- en voetrem de remolie uit de voor- en achterremklauwen aflaten.Anders is het bij de hypermoderne ABS-sen. BMW werkt bijvoorbeeld met gescheiden systemen: de remvloeistof in de rempomp zit in een ander circuit als de vloeistof die naar de remklauw gaat! En bij supersport-ABS van de Honda CBR600 en Fireblade moet de computer van de machine bij het remvloeistof-verversen zelfs aan de diagnosekast gehangen worden bij de Honda-dealer. Bij dit soort systemen is het remvloeistof verversen dus eigenlijk een behoorlijk gespecialiseerd werkje geworden dat je beter aan de dealer kunt overlaten.[[Bild dazu aus MP 1-2009 seite 16, den Zeichnung vom system links.]]BU:Bij ingewikkelde moderne ABS-systemen, zoals dit Honda C-ABS, kun je de remvloeistof niet zomaar verversen.DAGLICHTLAMPENOver de verlichting overdag Op nieuwe auto’s moeten vanaf 2011 zogenaamde daglichtlampen zitten. Dit is een soort LED-verlichting die minder energie vraagt. Er zijn nu ook al universele lampen voor bestaande auto’s te koop. Deze lampen zijn redelijk klein, ongeveer 110 mm bij 23 mm. Met als voordeel dat ze overdag goed zichtbaar zijn en toch maar weinig stroom vragen. Mijn vraag is hoe het zit met deze daglichtlampen op een motor. Zijn ze ook toegestaan? W . Eijs, LeiderdorpEen rondje bellen met een aantal motorimporteurs leerde ons dat er op korte termijn geen intentie is om motorfietsen te gaan leveren die voorzien zullen zijn van dagrijlichten. Er is eigenlijk ook geen noodzaak toe, aangezien de jongste generatie motoren standaard allemaal voorzien zijn van een continu brandend dimlicht na het starten van de machine. Zo staat het ook in de Nederlandse en EU-wetgeving beschreven. In diezelfde regelgeving wordt niet gesproken over daglichtlampen op motorfietsen. Volgens de letter der wet is de toepassing ervan op motorfietsen dus in feite verboden.BENZINEPROBLEEMOver de verkrijgbaarheid van 98 octaan benzineNa jaren mijn aandacht gericht te hebben op Japanse en Italiaanse motorfietsen, is het nu weer een BMW geworden. Maar die K200R drinkt – in tegenstelling tot het andere spul – benzine met 98 octaan. Die Superplus-benzine is duurder, maar ik ben best bereid om die meerprijs te betalen, want ik merk duidelijk dat de machine er beter op loopt dan op Euro-loodvrij-benzine met 95 octaan. Daarom tank ik in Duitsland zelfs meestal benzine met 100 octaan, want dat merk je duidelijk: d emotor wordt er veel temperamentvoller van. Laatst heb ik ook nog gereden met een R1200R, die voor mijn gevoel erg rukkerig reed. Toen ik dat na de proefrit vroeg aan de dealer riep die onmiddellijk: “Oh, dan zal er wel Euro-benzine met 95 octaan getankt zijn, met 98 octaan loopt ‘ie echt veel beter!” Kortom: 98 octaan-benzine is dus nog onmisbaar, maar het probleem is echter dat het in Nederland steeds moeilijker wordt om die 98 octaan-benzine te verkrijgen. Alle grote merken hebben het helemaal op de milieuvriendelijke boeg gegooid en bieden momenteel schonere benzines aan, maar die zijn allemaal met 95 octaan. Als je er naar vraagt bij de tankstations, is er – uiteraard – niemand die hier een zinnig antwoord op kan geven. Veel vrije benzinepompen hebben vaak nog wel een pomp met 98-octaan, maar daarvan merk je weer dat de kwaliteit wisselend is. Zij betrekken immers meestal restpartijen van verschillende grote branstofleveranciers. Hoewel ik daar dan toch altijd 98 octaan-benzine tank, heb ik zelfs vaak het vermoeden dat ik gewoon euro-benzine heb gekregen, want geweldig wil de BMW er vaak niet op lopen. Het ziet er echter naar uit dat ik steeds vaker genoegen moet nemen met een motor die minder vermogen levert en minder lekker loopt (dankzij de 95 octaan-benzine). Of dat ik mijn feestje in de toekomst alleen nog in Duitsland kan vieren.Peter Dijkstra Zelhem.We kennen het probleem. Niet alleen BMW’s lusten het liefste Superplus-benzine, ook wedstrijdmotoren (race, off-road en cross) zijn erbij gebaat. De betere pomp in Duitsland heeft inderdaad vier benzinesoorten in de aanbieding: 90, 95, 98 en 100. Je ziet dat de Duitse merken daar dus ook van uitgaan met de ontwikkeling van hun krachtbronnen. In Nederland werkt dat blijkbaar anders en kiest men liever voor de grote massa. De 98-octaan-pompen zullen wel niet genoeg rendement opleveren. Het officiële BMW-standpunt is ook dat het motormanagementsysteem rekening houdt met het tanken van benzine met een lager octaangetal dan voorgeschreven, zodat dat dus niet schadelijk is voor het motorblok. Maar onze ervaring is inderdaad ook dat zoiets wel ten koste gaat van topvermogen en wat ‘spirit’ in de krachtbron. We zullen de komende maanden eens dieper in deze materie duiken en de belangrijkste partijen om een reactie vragen. [[ Bild mitgeliefert]]BU:Steeds vaker kun je aan d epomp alleen nog maar kiezen uit Diesel of Euro 95-benzine.