30 jaar Star Twin
“Yes we can!” het is de inmiddels overbekende kreet waarmee Barrack Obama de Amerikaanse verkiezingen won. Maar als er één motorzaak is in Nederland, waarop deze kreet ook van toepassing is, dan is het wel Star Twin uit Loenen. Precies dertig jaar verkopen en onderhouden ze er motoren, maar ook voor het bouwen van een compleet eigen motor – inclusief eigen motorblok – draaien ze hun hand niet om!Star Twin gaat alweer dertig jaar geen enkele uitdaging uit de weg. Alles wat er zoal op motorgebied mogelijk is, hebben ze zelf meegemaakt of beter: gemaakt. Want naast de ‘gewone’ motorzaak is Star Twin vooral bekend om hun technische know-how en hun durf om schier onmogelijke projecten op te pakken. Van een geinige driewieler met motorfiets-aandrijflijn tot een heuse eigen diesel-racemotor. Van een tweecilinder-tweetakt-boxerblok voor de zijspancross tot een extravagante chopper of een snelle dragracer, bij Star Twin maken ze het. Ze gaan met hun kennis, ervaring, inventiviteit en enthousiasme gewoon geen enkele technische uitdaging uit de weg.Sinds alweer tien jaar is de dagelijkse leiding van Star Twin in handen van Kees van der Starre en Wieger Heukels. Dertig jaar geleden ontstond het bedrijf echter toen de broers Hans en Kees van der Starre de handen ineen sloegen. Ook toen waren het barre tijden door een economische malaise. De hypotheekrente stond destijds op bijna 13 % en dat maakte het starten van een eigen bedrijf er niet eenvoudiger op. Aan de Hoofdweg in Loenen op de Veluwe begonnen ze in een houten schuur van 7 bij 7 meter hun professionele motoravontuur. Daarvoor hadden ze hobbymatig al wat projecten van stapel laten lopen: ze hadden toen al een compleet zelfgebouwde 125 cc tweecilinder racer en een tweecilinder 250 cc racer gebouwd. Alsof het construeren en maken van een eigen motorblok nog niet genoeg was, zaten beide tweecilinder-tweetakten vol met eigen ideeën en vernuftige technische oplossingen. De twee broers maakten snel naam in de cross-, race- en dragracewereld: je klopte er nooit tevergeefs aan als je een technisch probleem had of als er speciale onderdelen op maat gemaakt moesten worden.Naast deze activiteiten groeide ook de ‘gewone’ motorzaak en kregen ze verschillende dealerschappen. Het eerste merk dat ze binnenhaalden was Triumph, maar lang konden ze niet genieten van hun succes als ‘grootste Triumph-dealer van Nederland’, want het toen nog ‘oude Triumph’ ging een jaar later, in 1983 al failliet. Toch bracht het Triumph-succes heb in feite bij Ducati onder dak. De Italiaanse fabriek was in die jaren net bezig terug te komen op de markt en de gebroeders Van der Starre zetten er meteen de schouders onder. Het merk bleek hen op het lijf geschreven; vaak gingen ze in Loenen verder met de ontwikkeling van een nieuw model, als die in Bologna werd gestopt. En ook de race-activiteiten van Ducati waren een kolfje naar de hand van de twee uitvinders Van der Starre.Na 10 jaar was de rek uit het pand aan de Hoofdweg en verhuisde Star Twin naar het grote nieuwe pand aan het kanaal tussen Apeldoorn en Dieren. In dit pand hadden ze de ruimte om verder te groeien. En vooral ook om al hun eigen ambities en creaties verder te ontwikkelen en uit te werken. Daarbij ontpopten ze zich als echte specialisten, wat onder meer het import van Dell’Orto carburateurs opleverde.In 1999 scheidden de wegen van de twee broers: Hans stapte uit de zaak om zelfstandig verder te gaan met het tunen van motoren en met de Dell’Orto-import. Eigenlijk werd op dat moment de basis gelegd voor de huidige opzet van Star Twin, waarbij de motorzaak – met haar Italiaanse dealerschappen – steeds belangrijker werd en de constructie van bijzondere en eigenzinnige voertuigen, motoren en motorblokken een beetje naar de achtergrond werd geschoven.Die nieuwe koers werd mede uitgezet door Wieger Heukels. Hij was jarenlang een vaste klant bij Star Twin en kwam er op verzoek van beide broers werken achter de balie. Na het vertrek van Hans werd hij de nieuwe compagnon van Kees van der Starre, waarbij Kees de productiewerkplaats runt en Wieger de motorzaak.Ducati’s spelen vandaag de dag nog steeds een grote rol bij Star Twin, daarnaast hebben ze het dealerschap van alle andere Italiaanse merken. Het tekent hun durf en technische know-how dat zij vaak als eerste met nieuwe modellen van kleine Italiaanse fabrieken aan de slag gaan. En het is dan ook niet vreemd dat menig importeur juist bij Star Twin aanklopt, als er een speciale machine moet worden gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan de Aprilia Dakar-rallymachine voor Henk Knuiman. Want daar komt dan alweer snel de oude roots van Star Twin naar boven: ze gaan er geen enkele technische uitdaging uit de weg. Al neemt dat niet weg dat je in de gewone werkplaats – die al 25 jaar wordt gerund door Jon Eekhuis – ook van harte welkom bent voor olie verversen, een nieuwe band of een reguliere servicebeurt.Maar het zijn vooral de bijzondere projecten waar een echte techneut als Kees van der Starre warm voor loopt. Dat begin ruim 30 jaar geleden met de eerste 125 cc Startwin-racer. Die tweecilinder tweetakt zorgde er trouwens voor dat de naam Star Twin werd bedacht…Na een aantal racemachines en een eigenbouw tweecilinder-tweetakt-boxermotor voor de zijspancross volgde onder meer de Lovell, een eigenaardige driewieler, die aan de voorkant leek op een sportauto en aan de achterkant op een motorfiets, met een blok, achtervork en enkel achterwiel. Als je met de Lovell onderweg was, was je verzekerd van belangstelling, maar ondanks al die aandacht werd het geen verkoopsucces.In de racerij richtte men de aandacht lange tijd op de Supermono-klasse en daarvoor ontwikkelde men een hele eigen ééncilinder-viertaktracer met 900 cc cilinderinhoud. Compleet met eigengemaakte zuiger (diameter 120 mm!), drijfstang, krukas en carters.Ondertussen rolden er ook talloze eigenbouw rijwielgedeeltes uit de Loenense werkplaats en draaide Kees zijn hand ook niet op voor een aanpassing op maat: van een speciaal uitlaatsysteem tot een bagagerek en van een dragracer tot een apparaatje om verroeste tanks te reinigen. Het laatste grote vooruitstrevende project van Star Twin was een racemotor met een 1200 cc dieselmotor. In eigen beheer werd deze zeer vooruitstrevende racemotor gebouwd, maar deze bracht helaas niet het succes dat er van verwacht werd. Het idee was om deze dieseltechniek uiteindelijk ook geschikt te maken voor een straatmotor, waarbij gemikt werd op een verbruik van wel 1 op 60, maar zoals wel vaker bij Star Twin kwam dit ambitieuze project zijn kinderziektes niet te boven. En de productieplannen voor een kleine serie dieselmotoren liggen klaar, maar het lijkt erop dat de plannen van Kees eigenlijk al weer een beetje zijn ingehaald door de tijd, nu iedereen zich opeens vooral lijkt te richten op hybride en elektrische voertuigen.Maar ook op dat vlak heeft Kees van der Starre een vinger aan de pols, en wel in de vorm van zijn betrokkenheid bij het Vertigo-project van de de Delftse TU-student Maarten Timmer. Die ontwikkelde een motor met elektrische aandrijving, waarbij Star Twin te hulp werd geroepen voor de praktische uitvoering van het geheel. Kees is inmiddels erg enthousiast geworden over deze vorm van aandrijving, aangezien elektromotoren volgens hem een enorm potentieel hebben. En door de enorme belangstelling van auto- en motorfietsfabrikanten gaan de technische ontwikkelingen momenteel enorm hard en komen er nu dus ook sterk verbeterde elektromotoren, accu’s en laadapparatuur beschikbaar, zodat deze techniek ook beter geschikt wordt voor motorfietsen.De ontwikkeling naar een elektrische aandrijving staat momenteel bij velen hoog op de agenda en de eerste elektrische race op het Isle of Man (zie ook MotoPlus nr. 15) krijgt zeker navolging. Kees van der Starre denkt bijvoorbeeld al serieus na over zijn deelname aan deze TTX GP in 2010, om te testen en om ervaring op te doen. Veel kleine teams en universiteiten investeren nu al veel in de ontwikkeling van de elektrische racemotoren voor 2010 en hierin ziet Kees ook volop kansen en mogelijkheden. Andermaal zo’n bijzonder project waarvan ze bij Star Twin zeggen: “Yes, we can!”==========Bilder: Es ist ein Motorrad-laden die neben das normale geschaft auch viele besondere projecte bauen oder gebaut haben.BU’s:Bild 1Het bekende beeld langs het kanaal in Loenen, tussen Apeldoorn en Dieren.Bild 2Ter ere van het dertig jarig jubileum werden veel bijzondere projecten en Star Twin-bouwsels nog weer eens voor de dag gehaald.Bild 3Eén van de allereerste creaties van Kees (links) en Hans van der Starre een 125 cc tweecilinder tweetaktblok voor de racerij, ruim dertig jaar geleden.Bild 4De dagelijkse leiding van Star Twin is sinds 1999 in handen van Wieger Heukels (links) en Kees van der Starre.Bild 5Kees in zijn element: tussen de draai- en freesbanken waar hij menig technisch hoogstandje bedenkt en maakt.Weiter sollen die 7 bilder von die Projecte mit rein und nicht zu klein. Vielleicht mussen wir von Jeden Project ein art Kasten machen, mit einer Heading und ein BU darunter.[Project 1, gross!]PROJECT THUNDER STARHet laatste grote vooruitstrevende project van Star Twin was deze Thunder star: een racemotor met een 1200 cc turbodieselmotor. Deze zeer vooruitstrevende machine werd geheel in eigen beheer gebouwd.[project 2]DE LOVELLKees aan het werk met de Lovell driewieler, een opzienbarende kruising tussen een sportwagen en een motorfiets.[project 3]ZIJSPANNENOok voor de bouw van een zijspancombinatie draaien ze in Loenen hun hand niet om.[project 4]DE ELEKTRISCHE VERTIGOStar Twin is ook betrokken bij de elektrische Vertigo van de de Delftse TU-student Maarten Timmer. Kees van der Starre heeft grote verwachtingen van elektrische aandrijving in motorfietsen.[project 5]RACEMOTORENEén van de eerste compleet Star Twin eigenbouw-machines: een 125 cc racemotor uit de jaren zeventig.[project 6]EIGEN MOTORBLOKKENEen ééncilinder niet snel genoeg? Dan plakken ze er bij Star Twin gewoon een extra cilinder bij aan. Dankzij een extra 125 cc cilinder aan de onderkant ontstond zo een 250 cc boxerblok voor de wegraces.[project 7]FRAMEBOUWStuurproblemen zijn er om verholpen te worden. Desnoods met een compleet in eigen huis geconstrueerd frame, zoals momenteel voor een Honda zescilinderblok wordt gemaakt.