+ Plus

Reportage AMA-meeting

Klassiekers zijn in. De verkoop van gebruikte, oude motoren stijgt naar grote hoogten en treffens als de Caféracerdag in Achterveld zijn beter bezocht dan ooit. Voor de liefhebbers van ‘sportieve joungtimers’ werd onlangs de eerste Dutch Classic Superbike Meeting georganiseerd, waarbij ook veel buitenlandse liefhebbers naar uithoorn kwamen. Ted Sinnige, Rene Botman en Rob Geurs staken afgelopen winter de koppen bij elkaar en besloten een eerste treffen te organiseren voor de liefhebbers van klassieke superbikes, zeg maar de voorlopers van de huidige Fireblades, GSX-R-ren en R1’s. Via hun site www.classicsuperbikemeeting.nl kwamen er al snel meer dan 150 aanmeldingen en MotoPort uithoorn was gaarne bereid hun terrein beschikbaar te stellen voor dit gebeuren.Ted, Rene en Rob zijn alledrie ware hardcore fans van de AMA-superbike raceklasse zoals die eind jaren 70, begin jaren 80 werd verreden in de USA. In deze klasse reden jonge rijders die we niet veel later in de GP’s aan het werk zouden zien, zoals Eddie Lawson, Wayne Rainey, Freddie Spencer, Kevin Schwantz en Wes Cooley. Alle drie bezitten ze zelf ook een of meerdere replica’s van de kampioensmachines van toen: stoere luchtgekoelde 1000 cc viercilinders met hoogwaardige vering, een klein stuurkuipje en natuurlijk een opmerkelijk breed recht stuur. Mooi verbouwde Kawasaki Z1000’s, Honda Bol d’Or 900’s en Suzuki GS1000’s. Of fraaie specials rond die blokken, met speciale frames van Martin, Nico Bakker, Harris en Egli.Die racemotoren van toen staan anno 2009 model voor de machine’s van een groeiende groep liefhebbers, die hun semi-klassieke motor verbouwen tot een replica van de machine van die kampioenen van weleer. Maar ook de grote fabrieken werkten er aan mee: met name Kawasaki en Suzuki brachten in de jaren 80 en 90 modellen op de markt die sterke gelijkenis vertoonden met de oorspronkelijke AMA-racemachines. De Kawasaki Z1000R en de Suzuki GS1000S zijn twee van die modellen die weer ongekend populair ana het worden zijn bij deze liefhebbers van klassieke superbikes. Daarbij blijkt voor veel liefhebbers niet alleen het bezit van zo’n motorfiets het ultieme doel, maar zijn veel liefhebbers ook bezig met het verzamelen van uitgebreide documentatie, DVD’s, foto’s, testverslagen en wedstrijdverslagen van de periode die inmiddels al ruim 25 jaar achter ons ligt.In Duitsland gaat de cult rond de oude AMA-superbikes inmiddels zover dat er ook al een eigen raceklasse is ontstaan. Een raceklasse met een eigen reglement en vijf wedstrijden om het ‘CSBK-kampioenschap’. Oude tijden herleven dus en de ‘big-bikes’ draaien in hun fraaie replicakleuren weer hun rondjes op de circuits. En ook in Engeland zijn er alweer enkele jaren races met deze semiklassiekers. Daar beperkt men zich echter niet tot de zware 1000-cc-ers, maar zijn ook lichtere machines welkom. In ‘The Forgotten Era Races’ komen machines tussen 250 en 1300 cc aan de start. Dat verschilt dus nogal met de Duitse insteek waar men maar twee klassen kent: de Replica’s en de No-Limits. In Nederland is het nog niet zover maar er zijn al wel enthousiastelingen die regelmatig met hun classic superbike het circuit op gaan. Het enthousiasme maakt ook dat er inmiddels ook weer volop machines gerestaureerd worden en er zelfs complete nieuwe motoren worden gebouwd, met speciale frames, nieuwe vering, wielen en remmen en gereviseerde motorblokken. En veel van die liefhebbers troffen zich dus onlangs voor de eerste keer in Uithoorn, op de eerste Dutch Classic Superbike Meeting, waar het bruiste van passie, kennis, betrokkenheid en vakmanschap. Het was al snel duidelijk dat er veel mensen naar de meeting kwamen met liefde voor motorfietsen. En een liefde die dieper gaat dan enkel pk’s en topsnelheid. Het blijkt met name de ‘ouderwetse’ eerlijke techniek die bij veel eigenaren tot de verbeelding spreekt. Dus niet alleen het rijden ermee, maar ook het restaureren en zelf onderdelen maken en samenbouwen.Bijna 200 ‘Superbikes of the Seventies’ stonden er rond MotoPort Uithoorn, waarbij er volop werd gepraat, ideeën uitgewisseld en technische kennis gedeeld. In een enthousiaste, kameraadschappelijke sfeer werden er adressen en tips uitgewisseld en het was al snel duidelijk dat er in 2010 een grootser opgezet treffen zal zijn van deze machines. Deze staat voorlopig gepland voor 19 en 20 juni in het Kotterbos bij Almere.[[BU’s folgen im PDF]]

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...