Test textielen overalls
Strak in het pak en toch op de motor. Een kleine spagaat voor de motorrijder, die gemaakt kan worden gemaakt met behulp van een textielen overall. Deze beschermt niet alleen je nette driedelig grijs tegen vuil en regen, maar ook de minstens zo belangrijke ledematen. We hebben vier van deze ‘woon-werk-verkeer-overalls’ in de praktijk getest.Het blijft voor velen toch een struikelblok, nette werkkleding dragen in combinatie met forensen per motorfiets. Dat het met een klein beetje praktische instelling eigenlijk helemaal geen probleem hoeft te zijn, demonstreerde Hans van Belleghem nog in de vorige MotoPlus. Toch is hij maar één van de weinigen die zich eraan waagt: het gros van werkend Nederland neemt de makkelijke weg en pakt toch maar gewoon de auto. Jammer, want er tegenwoordig ook praktische en waterdichte overalls te koop zijn die je in enkele seconden over je nette werkkleding kunt aantrekken. En ook heel makkelijk weer kunt uittrekken, onder meer door hele lange ritsen in de pijpen. Zo’n overall zorgt voor een prachtige binnenkomer op het galafeest, als je jezelf in een mum van tijd transformeert van ruige motorrijder in een in smoking gestoken high society beest. James Bond himself zou het niet beter kunnen!De ideale oplossing zo lijkt het, die echter allesbehalve nieuw is. Het Duitse Thermoboy bijvoorbeeld had twintig jaar geleden al een allweather ééndelige textielen overall in haar assortiment. Echt gretig aftrek vond deze echter niet en hij verdween daarom ook weer uit beeld. De populariteit van de overall is wat dat betreft in Amerika veel groter. Daar zweren veel motorrijders bij de Roadcrafter van Aerostich (www.aerostich.com). De textielen overall met Gore-tex klimaat membraan geniet er zelfs bijna de reputatie van klassieker en is niet alleen leverbaar in een brede maatvoering, maar ook in talrijke kleurencombinaties.Maar in Europa lijkt de tijd nu toch ook rijp voor een kunststof overall, die je zo over je normale kloffie aan kunt schieten. Vooral voor de forens blijkt dit een uitkomst: die willen immers een praktisch pak dat zich vlot over het werkkloffie laat aantrekken en dat wind- en waterdicht is.Het aanbod van overalls is groeiende, maar nog wel redelijk beperkt. Voor de test haalden we er vier in huis: van Alpinestars, Rev’it, BMW en Cycle Spirit. Ook Spidi komt binnenkort met een soortgelijke overall, de Admiral E-Type, maar deze was ten tijde van de test nog niet leverbaar.Op het eerste gezicht hebben de vier testexemplaren wel wat weg van een gevoerde ‘Regencombi de Luxe’. Maar dat is enkel optisch, de overalls hebben technisch gezien namelijk beduidend meer in hun mars. Ze combineren slijtvast buitenmateriaal met een breed scala aan protectoren en andere beschermende eigenschappen. Zoals het hoort bij een goede combi dus. Uiteraard ontbreekt ook een wind- en waterdicht membraan niet. Eigenlijk alle eigenschappen van de bekende allweather combi, maar dan getapt in een eendelig vaatje met een bijzonder ingenieuze instap.Waar vier test-overalls in vorm en uitvoering redelijk dicht bij elkaar in de buurt blijven, zijn de verschillen in prijs een stukje groter. Het prijskaartje van de Nederlandse Rev’it Infinity vermeldt een trotse 999 euro, voor datzelfde bedrag tik je bijna vier Cycle Spirit City’s op de kop, die net geen 260 euro kost. De Alpinestars 360 R Drystar van 500 euro is behoorlijk rijk uitgerust en mikt op de toerrijder, terwijl de bijna 600 euro kostende BMW CoverAll juist voor de minimalistische weg kiest.Hoewel het aanbod dus nog beperkt is, is de bandbreedte voor dit soort overalls wel groot. Je zult dus vooraf heel goed moeten bedenken waarvoor je de overall het meest zult gebruiken. De pakken van BMW en Rev’it zijn bijvoorbeeld bijzonder geschikt voor het dagelijkse retourtje van en naar kantoor. Door de puristische opbouw ontbreekt het hen echter duidelijk aan pasvorm en draagcomfort. Ze genieten dan ook absoluut niet de voorkeur om te dragen als je eens een weekendje naar de Eifel wil. Dan komen de pakken van Alpinestars en Cycle Spirit juist naar voren. Waarbij de laatste door zijn uitneembare thermovoering helemaal een goed figuur slaat.De strakke pasvorm van de Cycle Spirit draagt ook bij tot het comfort, maar heeft ook tot gevolg dat je nette kleding onder die overall veel sneller kreukelt. Dat maakt deze dus weer minder geschikt voor forensen. Bovendien liet deze Cycle Spirit, samen met de Alpinestars een steekje vallen bij de waterdichtheidtest. En daar zit je niet op te wachten, als je naar kantoor gaat…Na deze test durven we in elk geval te stellen dat de ééndelige overalls nog wel voor verbetering vatbaar zijn. Het idee is goed, nu de uitvoering nog. Daarbij moeten ze eigenlijk verschillende praktische karaktertrekken van de vier geteste overalls gaan combineren. Ideaal is in onze ogen een vlotte, ruime overall voor woon-werkverkeer, met hele lange ritsen zodat mouwen en broekspijpen ver opengezet kunnen worden bij het aan- en uitrekken. Daarbij heeft hij een uitritsbare thermovoering, zodat hij ook geschikt is voor de langere ritten, terwijl hij door een uitgekiende wijdteverstellingen aan onder meer mouwen, pijpen en torso zelfs nog sportief inzetbaar is. Bij dat alles staat de absolute waterdichtheid natuurlijk bovenaan het verlanglijstje. Kortom: de ideeën zijn er zeker, het is nu aan de motorkledingfabrikanten om hiermee aan de slag te gaan en de textielen motoroverall een serieus alternatief te maken.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARS360 R DrystarImporteur: Alpinestars, info@alpinestars.com, www.alpinestars.comPrijs: € 499,95Maten: S t/m 4XLKleur: zwartGewicht*: 2,6 kiloUITRUSTING/AFWERKINGNiet alleen op het eerste oog valt de Alpinestars overall op door zijn naadloze afwerking, deze blijkt ook bij een kritische blik van hoog niveau. Bovendien heeft de Drystar een aantal praktische zaken achter de hand zoals handige wijdteverstelling op diverse plaatsen en een doordachte plaatsing van de zakken.PASVORM/DRAAGCOMFORTTijdens het rijden overtuigt deze textielen ééndeler met een comfortabele, strakke pasvorm zonder dat het pak flappert op hoge snelheid. De pasvorm is zo goed dat je het bijna kunt vergelijken met een strakke textielen combi waarbij broek en jack met een rits aan elkaar zijn te zetten. Door de lange ritssluiting tot hoog op de heup laat de overall zich zelfs met laarzen aan bliksemsnel aan- en uittrekken. Over je dagelijkse kleren zit het pak evenwel wat strak.VEILIGHEIDMet CE-protectoren bij schouders, ellebogen, en knieën (inclusief scheenbenen) ligt het veiligheidspakket op gemiddeld niveau in dit segment, iets dat ook geldt voor de schokabsorberende eigenschappen van de protectoren. Gemiste kans: rug- en borstprotector zijn niet standaard maar enkel tegen meerprijs verkrijgbaar. Wel goed daarentegen de exacte positionering van de protectoren, de versterkte valzones en de reflectiebiezen op borst en rug.WEERSBESCHERMINGGeen ventilatieritsen en geen thermovoering. Maar helaas vertoont de Drystar niet alleen hartje zomer en midden in de winter gebreken. Het membraan bleek niet waterdicht en dus zal de overall je ook bij regenritten weinig plezier brengen. Leuke naam, maar beetje misplaatst. CONCLUSIEEigenlijk een comfortabele toeroutfit in een eendelige uitvoering. De overall heeft de beste pasvorm uit de test maar gaat letterlijk nat in de waterdichtheidtest, hetgeen zijn inzetgebied beduidend kleiner maakt.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________BMWCoverAllImporteur: BMW Nederland, tel. 0800-099 2234, www.bmw.nlPrijs: € 590,00Maten: XS t/m 3XLKleur: zwartGewicht*: 2,1 kiloUITRUSTING/AFWERKINGHet uitrustingsniveau is bij de BMW overall tot het hoogst noodzakelijke gereduceerd. Daarentegen is de gedegen afwerking weer zoals je van de Beierse fabrikant gewend bent.PASVORM/DRAAGCOMFORTEen nauw op het lichaam aansluitende pasvorm zoek je tevergeefs bij CoverAll. Wil je dat deze overall in enige mate strak aansluit, dan is het zaak om er behoorlijk wat kleding onder te dragen. En dan nog is het pak gevoelig voor wind. Grote plus bij het aantrekken daarentegen: geen enkele outfit laat zich zo vlug en gemakkelijk over het dagelijkse kloffie aan- en uittrekken. VEILIGHEIDNaast de gangbare protectoren bij ellebogen, schouders en knieën (eveneens inclusief schenen), een additioneel setje protectoren op de heupen en dus iets meer bescherming dan gemiddeld. Helaas ook geen standaard rugprotector, die wel tegen meerprijs verkrijgbaar is. Door de wijde snit van het pak is de positionering van de protectoren niet optimaal en kunnen ze bovendien verschuiven bij een valpartij. Hoe goed de schokabsorberende eigenschappen van de protectoren ook mogen zijn, veel nut hebben ze dan niet. Ook van extra bescherming op valgevoelige plaatsen ziet BMW af, dit in tegenstelling tot de uitstekend zichtbare reflectiebiezen op voor-, zij- en achterkant.WEERSBESCHERMINGMet driedubbel gelamineerde membraan en absoluut waterdichte ritsen hoef je je over een regenbuitje meer of minder geen zorgen te maken. Een isolerende voering voor de winter is, net als een aantal ventilatieritsen, niet aanwezig.CONCLUSIEDe overall voor minimalisten. Voor een korte dagelijkse tocht van en naar kantoor de beste keus, maar al bij de kortste toertocht gaat het mis door gebrek aan comfort en pasvorm. Afwerking is des BMW’s.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________CYCLE SPIRITCity OverallImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 cent per minuut), www.motozoom.nlPrijs: € 259,95; vanaf XL € 269,95Maten: XS t/m 3XLKleur: grijs/zwartGewicht*: 3,1 kiloUITRUSTING/AFWERKINGDe overall van Cycle Spirit mag dan bijzonder gunstig geprijsd zijn, op een fatsoenlijke uitrusting heeft de fabrikant zeker niet bezuinigd. Bovendien gaan de praktische extra’s samen met een prima afwerking.PASVORM/DRAAGCOMFORTDe City ontpopte zich bij de testritten als een heerlijk nauwsluitende toeroutfit, wel met de aantekening dat door een te korte snit de mouwen ver omhoog schoven over de armen. Eveneens storend was een irritante drukplek op het zitvlak door de dubbele antislip laag. Ondanks een lange, van de hals tot enkels doorlopende ritssluiting gaat het aan- en uittrekken met laarzen aan nog steeds omslachtig. Aangetrokken over je dagelijkse kleding zit de overall bovendien nogal strak.VEILIGHEIDDe protectoren bij schouders, ellebogen en knieën (scheenbenen) schitteren niet alleen met fenomenale schokabsorberende eigenschappen, maar zijn dankzij praktische stelmogelijkheden ook heel precies te positioneren. Heupen en en rug laten zich helaas enkel tegen meerprijs beschermen. Helemaal goed: additionele extra voering op de valzones en de rijkelijk aanwezige reflectiedelen.WEERSBESCHERMINGHet gaat helaas helemaal mis bij de waterdichtheidtest, al na slechts enkele minuten zijn buik en kruis doorweekt. Voor de koude dagen is er wel een keurige gewatteerde thermovoering.CONCLUSIEFunctionele toeroverall voor spaarzame types, maar wel eentje die te weinig bescherming biedt tegen regenwater. Ook als snelle ‘overgooier’ voor de forens slechts in mindere mate geschikt door de nauwe pasvorm.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________REV’ITInfinityImporteur: Rev’it, tel. 0412-696 740, www.revit.euPrijs: € 999,00Maten: S t/m XYL (3XL), daarnaast ook verschillende lengtematenKleur: zwart, lichtgrijsGewicht*: 2,6 kiloUITRUSTING/AFWERKINGDoor onder meer het vuil- en waterafstotende buitenmateriaal en de uitwendig gelamineerde waterdichte ritsen speelt de Infinity zich optisch duidelijk in de kijker; hij lijkt wel op maat gemaakt. Jammer dat een uitritsbare thermovoering ontbreekt en dat de overall nogal druk aandoet door de vele kleine zakken, riempjes en ritsen.PASVORM/DRAAGCOMFORTHet comfort heeft flink te leiden onder het stijve textiel, desondanks sluit de kraag wel bijzonder prettig aan. Door de wijde pasvorm is er meer dan voldoende plaats voor je dagelijkse outfit, met als extra prettige bijkomstigheid het razendsnel en praktisch aan- en uittrekken dankzij het feit dat het pak zich door een lengterits volledig laat ‘uitklappen’. Door het ontbreken van een voering schuurt het pak wel onaangenaam op de armen.VEILIGHEIDFullservice waar het op protectoren aankomt, je vindt ze op schouders, ellebogen, knieën (scheenbenen), heupen en zelfs op de rug. Niet alleen volop aanwezig, de protectoren laten op de testbank ook excellente dempende eigenschappen zien. Door het ontbreken van een wijdteverstelling kunnen de knieprotectoren echter makkelijk verschuiven. De brede reflectieprints op de bovenarmen en rug zijn bijzonder goed zichtbaar.WEERSBESCHERMINGHelemaal top, het gelamineerde membraan krijgt bijna niet eens de kans om te laten zien hoe goed het werkt, omdat het regenwater simpel wordt afgestoten door de buitenlaag. Voor hete dagen zijn er ventilatieritsen aanwezig, voor koude dagen jammer genoeg geen extra voering.CONCLUSIEDoordacht gemaakte overall met luxe-uitrusting. Maar deze ruwe diamant moet nog wel op enkele details worden fijngeslepen. Voor het pendelen van en naar werk is hij helemaal goed, voor toeren wat minder.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________[KASTEN ZO TESTEN WE]ZO TESTEN WEPUNT VOOR PUNTVeiligheidHet belangrijkste criterium uiteraard en daarom ook de meeste punten mee te verdienen. Wat heeft het pak te bieden inzake veiligheid? Welke protectoren zijn er standaard aanwezig, hoe is de werking ervan en zijn ze exact en zeker geplaatst? Daarnaast is er natuurlijk ook gekeken naar extra aspecten als de aanwezigheid van verstevigingen op de valzones en het gebruik van reflecterend materiaal. Alles perfect, dan levert dat 30 punten op.PasvormTwee verschillende maten (L en XL) werden bij een uitvoerige pas- en rijtest door verschillende personen beoordeeld. Is de arm- en beenlengte okay, drukt de kraag niet, zorgt een variërende zithouding niet voor vervelende drukpunten, spant de rug zich niet teveel, hoe is het met de algemene snit gesteld? Allemaal zaken waarmee in het gunstigste geval 20 punten te verdienen viel.DraagcomfortKan de overall ook in de praktijk overtuigen. Op een sportieve Honda Fireblade en naked Triumph Speed Triple werd gekeken of de textielen overalls in verschillende zithoudingen over voldoende bewegingsvrijheid beschikken en bovenal aangenaam te dragen zijn. Totaal 20 punten te verdienen.WeersbeschermingWat heeft het pak te bieden aangaande klimaat regulering. De waterdichtheid (getest d.m.v. een gesimuleerde hevige regenbui) van een overall is uiteraard een belangrijk punt, maar ook zaken als ventilatiemogelijkheden en isolerende eigenschappen zijn van wezenlijk belang. Maximaal 20 punten.Uitrusting/afwerkingHeeft men goed nagedacht over praktische details als de lengterits, aantal zakken en de plaatsing ervan en stelmogelijkheden? Daarnaast uiteraard de afwerking van het pak en niet geheel onbelangrijk, de prijs. Maximaal 10 punten.[UNTERSCHRIFT KASTEN]Onderweg tijdens de praktijktest op de autobaan en op langwegen. Waar knijpt of flappert het? Van elk pak werden twee verschillende maten onder de loep genomen.________________________________________[KASTEN AUF DEM PRÜFSTAND]ONDER DE HAMERIets meer dan tien jaar bestaat de EN-norm voor protectoren (1621-1) inmiddels alweer. Deze schrijft onder andere voor dat de restkracht van gewrichtsprotectoren de 35 Kilonewton (kN) grenswaarde niet mag overschrijden. Hoe deze doelstelling wordt bereikt is zaak van de fabrikanten zelf. In deze test vielen de Alpinestars protectoren in het bijzonder op, aangezien deze met een restkracht van 30 Kilonewton duidelijk minder presteerden dan de concurrentie. De protectoren van Rev’it, Cycle Spirit en BMW absorbeerden de energie beduidend beter met restwaarden tussen de 15 en 20 kN.[TEXTE UND UNTERSCHRIFT BEIM GRAPHIK]Grenswaarde conform EN-normAlpinestarsRev’itKracht in NmTijd in msVerschillende manieren van dempen, maar wel allebei conform de norm: de Rev’it en Alpinestars protectoren.________________________________________[TEXT BEI ENDWERTUNG]CONCLUSIEDe test eindigt een beetje in een anticlimax. Geen van de vier geteste pakken stijgt boven het predikaat ‘voldoende’ uit en dat mag toch enigszins teleurstellend worden genoemd. Zeker omdat het hier, met uitzondering van Cycle Spirit, gaat om knap prijzige motorkleding. De overalls van Alpinestars en Cycle Spirit bezitten bijzonder praktische details, maar vallen bij de waterdichtheidtest door de mand. BMW en Rev’it doen het op dat vlak prima, maar die ontbreekt het beiden aan draagcomfort.________________________________________[UNTERSCHRIFTE][STREAMER MRD SEITE 102]VOOR WOON-WERKVERKEER ZIJN VEEL OVERALLS PRIMA GESCHIKT, MAAR AL BIJ EEN KORTE TOERRIT ONTBREEKT HET ZE AAN COMFORT[MRD SEITE 104/105]Alpinestars: voelt comfortabel als een toer combi. De zak voor een landkaart is waterdicht, dat kun je van de rest van het pak niet zeggen.BMW: laat zich door de lange lengterits zeer makkelijk aan- en uitrekken. Pak is zelfs op de kritieke punten volledig waterdicht.Cycle Spirit: de plooi van het antislip zitvlak verstoort het comfortabele gevoel volledig. Wel goed gelukt zijn de vele wijdteverstellingen.Rev’it: duur maar dicht. De exclusieve waterdichte ritsen missen hun doel niet, net als de goede, nauwsluitende kraag dankzij de variabele sluiting.