Duik in Asser geschiedenis
Wist u dat in de TT van Assen van 1975 de nummer één en twee in de 500cc in dezelfde tijd over de finish gingen? Barry Sheene en Giacomo Agostini gingen zo dicht op elkaar over de finishlijn dat de tijdswaarneming het verschil niet zag.
De tijdwaarneming kon in 1975 tot 0,1 seconde nauwkeurig meten, het gat tussen Sheene en Agostini was kleiner. De finishfoto bepaalde uiteindelijk dat Sheene een haartje voorsprong had. Toch vreemd dat je als nummer twee dezelfde tijd noteert. Het betekende wel de eerste overwinning voor Sheene en zijn Suzuki RG500. Het zou niet zijn laatste zijn.
Dat de nummers een en twee in 1975 ex aequo over de finish kwamen, is je mogelijk ontschoten. Dat Assen al sinds 1949 als enige circuit onafgebroken een GP huisvest natuurlijk niet. Na publiekslauwe versies kunnen we eindelijk weer massaal langs de 4,545 kilometer lange baan zitten. Nog een feitje over de lengte: bij de eerste TT bedroeg de lengte nog 16,5 kilometer.
De meest succesvolle rijder op Assen is de Spanjaard Angel Nieto met vijftien overwinningen (9 x 125cc, 6 x 50cc), Giacomo Agostini kwam tot veertien overwinningen (6 x 500cc, 8 x 350cc) en ene Velantino Rossi deed het ook niet verkeerd in de kathedraal met tien overwinningen (8 x MotoGP, 1 x 250cc, 1 x 125cc). De meest succesvolle fabrikant in de Koningsklasse is Honda met 21 overwinningen.
Ducati is al jaren enorm sterk, maar op Assen komt het er niet uit. Eng idee wie de laatste winnaar is op zo’n rode raket? Het is Casey Stoner. Die pakte in 2008 de winst voor de Italiaanse fabrikant. Voor Suzuki’s laatste overwinning moeten we nog veel verder terug. In 1993 pakte niemand anders dan Kevin Schwantz de eerste plaats op zijn Suzuki RGV500. Een merk dat het dit jaar ook beter dan ooit in de MotoGP moet kunnen doen is Aprilia. Enig idee wie twintig jaar geleden het beste resultaat boekte voor de Italianen? Het is the one and only Colin Edwards.
Fotografie: Mark Walters, Photo PSP Lukasz Swiderek