Nieuws

Eerste test Energica Experia

De Experia is met niets en niemand te vergelijken. Niet met zijn elektrische kompanen noch met zijn brandstof consumerende tegenstrevers. Energica’s nieuwste creatie opent – dankzij zijn actieradius en crossover-capaciteiten – markten waar elektrische motoren voorheen niets te zoeken hadden. Op papier althans, hoe zit dat in de praktijk?

Wat is dit een goed ding! Een keer wat anders dan de gebruikelijke opening van een verhaal over een elektrische motorfiets. Geen kritische kanttekening over actieradius of een gebrek aan emotie. Met deze Experia introduceert Energica de zogenaamde Green Tourer. en dus. Energica noemt Green Tourer een platform en dat betekent dat je meer modellen op dezelfde technische basis mag verwachten. Je hoeft niet cum laude afgestudeerd te zijn om te zien dat een set andere wielen plotseling een supermotard of juist enduro maakt van deze crossover. Een van de grootste vernieuwingen van de Green Tourer is de batterij van de Experia. De elektrische ‘brandstoftank’ is in vergelijking met de concurrentie een stuk groter. Ontdoe een Experia van zijn jasje en het valt op dat de batterij enorme afmetingen heeft. Het ding weegt ook zo’n honderd kilo en dat verklaart het hoge totaalgewicht van 260 kilo. Door een andere chemische samenstelling van de batterij levert hij meer vermogen. Door zijn vorm (meer buitenoppervlak) kan de batterij beter warmte afvoeren en ligt het zwaartepunt lager en centraler dan bij oudere Energica-modellen. Dankzij deze knol van een batterij moet de Experia in de stad een bereik hebben van 420 kilometer, buiten de stad 208 kilometer en gecombineerd 256 kilometer.

Genoeg over de batterij, tijd om op pad te gaan met de Experia. Hoe de Green Tourer rijdt en waarom het zo’n goed ding is lees je natuurlijk in MotoPlus 13/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws