+ Plus

Sleuteltip: remschijven vervangen

Niet alleen remblokken, maar ook de remschijven zelf slijten tijdens het gebruik. Zijn ze te dun geworden of krom getrokken, sla dan alarm en vervang ze.Als een remschijf krom is, ontstaat er bij het remmen een kloppend gevoel in hendel of pedaal, plus trillingen tijdens het remmen. Vervangen is dan noodzakelijk. Ook moet je de remschijven vervangen als ze te dun worden. Doorgaans wordt op de schijf een minimum dikte aangegeven. Met een goede schuifmaat of een micrometer kan die dikte opgemeten worden en als hij onder de maat is, moet de schijf absoluut vervangen worden. Een te dunne remschijf kan de hitte tijdens het remmen niet kwijt, zodat er sneller fading zal ontstaan en de remmen het dus af laten weten. Ook kunnen de schijven zelfs gaan scheuren.Speciale aandacht vragen ook de montagebusjes van de hedendaagse zwevende remschijven. Op deze acht a tien busjes kan de schijf iets bewegen, zodat hij zichzelf uitricht tijdens het remmen. Deze busjes krijgen dus behoorlijke krachten te verwerken en slijten ongemerkt. Probeer de koude remschijf maar eens met je handen te verdraaien als het wiel op de grond staat, dan voel je die speling onmiddellijk. Bij motoren met een hogere kilometerstand zul je ervan schrikken en de ervaring leert dat je in zo’n geval vanwege de kosten het beste een complete schijf kunt vervangen. Zijn de bevestigingsbouten van de schijven erg smerig, maak deze dan eerst schoon met remreiniger. Vooral in de inbus-bouten kan veel vuil zitten, waardoor de sleutel er niet goed meer inpast. Goed schoonmaken verkleint de kans dat je bouten stuk draait. Probeer alle remschijfbouten een slag los te draaien voordat je het wiel demonteert, nu kun je immers nog goed kracht zetten. Mogelijk dat deze bouten erg vast zitten door het gebruik van Loctite-borgmiddel; je kunt de bouten dan even laten schrikken door een tik met een hamer.Demonteer vervolgens de remklauw-bouten en verwijder de klauwen van de schijf. (Laat de hydraulische leidingen gewoon vastzitten en hang de klauwen even op een aan ijzerdraadje, zodat ze niet meer in de weg hangen.) Daarna kan het voorwiel eruit (bij sommige motoren heb je hier een speciale bok voor nodig, machines met een middenbok kun je met een klein krikje onder het blok opkrikken.Leg het gedemonteerde wiel op een schone, zachte ondergrond. Een oude band werkt ook uitstekend als onderlegger. Draai nu de bevestigingsbouten verder los, zodat de schijf van het wiel af kan.Reinig de montageoppervlakken secuur en maak ook de schroefdraad van de remschijfbouten zorgvuldig schoon. Soms moet je er even een schroefdraadtap doorhalen om de oude resten Loctite te verwijderen. Let bij het monteren van de nieuwe schijven op de draairichting van de schijf! Dan kunnen de gereinigde boutjes voorzien van nieuw borgmiddel erin geschroefd worden. Sommige merken leveren trouwens nieuwe boutjes met voorgemonteerd borgmiddel (als een soort coating) bij hun remschijven. Het is heel belangrijk om de bevestigingsbouten dan kruislings en met het juiste aanhaalmoment vast te zetten. Gebruik hiervoor een goede momentsleutel!Vervolgens kan het wiel omgedraaid worden en de schijf aan de andere kant worden vervangen. Het is raadzaam om nu ook meteen ook nieuwe remblokken te monteren: de oude blokken zijn immers ingelopen op de oude (gegroefde) schijven en met nieuwe blokken heb je alles weer optimaal voor elkaar. Nadat alles is gemonteerd moeten de nieuwe schijven goed worden schoongemaakt met remmenreiniger om alle vet en verontreiniging te verwijderen. Dan kan het wiel er weer in, waarbij ook de remklauwen, de voorasmoer en de borgbouten weer met het juiste aanhaalmoment moeten worden vastgezet. Knijp dan het remhendel een paar keer in om de remmen weer op druk te zetten en ga ene eindje rijden ter controle van de werking. Houd er rekening mee dat nieuwe remschijven en blokken rustig op elkaar ingeremd moeten worden. En als dat achter de rug is, kun je er weer even tegen!BUAHet opmeten van de schijfdikte met een micrometer.BRemklauwen los en het voorwiel eruit halen.CInbusboutjes goed schoonmaken, dan kan de oude remschijf eraf.DGoed zichtbaar: flinke speling op de busjes van de zwevende schijf!EOud en nieuw naast elkaar: heb je wel exact de juiste nieuwe schijf?FDe bevestigingsbouten worden voorzien van een drupje borgmiddel. GDe bouten moeten met een momentsleutel aangedraaid worden.HNa montage van het wiel de schijf zorgvuldig reinigen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...