Motornieuws 2010: Honda V4 1200
Dat Honda in 2010 met een nieuwe V4-machine komt, is ondertussen wel duidelijk. En inmiddels weten we ook hoe die spiksplinternieuwe V4 eruit gaat zien, want hij werd gespot tijdens testritten in Dead Valley, USA.Volgens de geruchten gaat deze totaal nieuwe Honda VFR tussen de 1.200 en 1.300 cc meten. Daarnaast zou Honda – volgens de geruchten – de werkwijze van BMW willen gaan kopiëren: rond één en dezelfde technische basis zouden de komende jaren meerdere modellen geleverd gaan worden. De in Amerika door (auto-)spionagefotografen betrapte sporttoerfiets is daarbij waarschijnlijk de langverwachte opvolger van de VFR800 en de CBR1100XX Super Blackbird, maar het schijnt dat men rond hetzelfde V4-blok een jaar later komt met een pure toerversie, die dan de Pan European zou moeten gaan vervangen. En het is dan ook niet ondenkbaar dat er binnen twee jaar zelfs ook een naked-versie gaat volgen, die de ruige X-Eleven moet doen vergeten. Deze werkwijze (die BMW als geen ander weet toe te passen, denk bijvoorbeeld aan de K1300S, K1300R en K1300GT) is in deze economisch moeilijke tijden ook zeer aan te bevelen, aangezien een fabriek de dure ontwikkelingskosten van een nieuw blok en rijwielgedeelte zo over meerdere modellen kan uitsmeren.Bij Honda ontkent men tot dusver alle geruchten en op alle vragen roept men ook steevast: “Geen commentaar!” Maar desalniettemin heeft men al wel een website in het leven geroepen, die het V4-vuurtje moet aanwakkereen: www.feelV4.com. Op deze website kun je aangeven dat je op de hoogte wilt blijven omtrent dit Honda-nieuws, en tevens kun je je inschrijven voor een wedstrijd, waarbij de winnaar dit najaar als allereerste een eindje mag gaan rijden met de nieuwe machine!Technisch is er absoluut nog niets bekend over de nieuwe V4, al zijn er de laatste maanden wel diverse patentaanvragen gedaan door Honda met betrekking tot een V4-motorblok. Op die manier – en dankzij de rondzoemende geruchten – kunnen we ons al wel vast een beeld vormen van de machine, die hoogstwaarschijnlijk voor het eerst getoond wordt aan het publiek tijdens de grote Eicma-motorbeurs in Milaan, van 10 tot 15 november.De V4 zou ruim 1.200 cc meten en rond de 170 pk leveren. De twee voorste cilinders staan duidelijk verder uiteen als de achterste. Voordeel hiervan is dat de taille van de machine heel slank gehouden kan worden, wat weer ten goede komt aan het zitkomfort en de zithoogte. Naar alle waarschijnlijkheid hebben de machines het Unicam-systeem dat we al kennen van de CRF-crossmotoren van Honda: elke cilinderkop heeft één nokkenas, waarbij de twee inlaatkleppen direct worden bediend, en de twee uitlaatkleppen per tuimelaar. Voordeel hiervan is dat de cilinderkop heel compact kan worden uitgevoerd en dat is op een V4 van groot belang om de maten van het frame (en dus de totale machine) weer binnen de perken te kunnen houden.Naar verwachting is de elektronica volgens de laatste stand der techniek en krijgt de VFR1200 onder meer ride-by-wire. Daarnaast heeft Honda een patentaanvraag lopen voor een V4-motor die bij lage belastingen een cilinderbank uitschakelt: dan gaat de V4 dus lopen als een tweecilinder. Door die ingreep zou de V4 zeer zuinig met benzine omspringen en ook schone uitlaatgassen hebben. Afwachten of Honda dit systeem, dat in Amerika ook wel op dikke V8-automotoren wordt toegepast – inderdaad gaat toepassen op hun nieuwe vlaggenschip.Wat zeker toegepast gaat worden is een enkelzijdige aluminium achtervork met cardanaandrijving. En zoals op de foto’s is te zien lijkt die cardan zo bij BMW uit het magazijn te komen met zijn typische gat in het midden. Op de foto’s lijkt het cardanhuis vast aan de achtervork te zitten en er is dus geen Paralever-achtig systeem toegepast om cardanreacties tegen te gaan. Maar die heeft een Pan European en FJR1300 ook niet en daarbij is dat geen echt nadeel. De cardan zit links van het achterwiel, de grote uitlaatdemper ligt aan de rechterkant heel dicht tegen het achterwiel. De vorm van de demper lijkt heel sterk op die van de Aprila RSV4. Ook een V4, trouwens.Wat het uiterlijk betreft lijkt Honda een heel eigen weg te gaan. De nieuwe V4 kreeg een heel stompe neus met een bijzondere, X-vormige koplamp en twee luchthappers naast de koplamp. Vergeleken met de zware neus en het relatief hoge stuur (wat garant moet staan voor veel rijcomfort) oogt de achterpartij licht en bijna fragiel. Alsof de motorfiets ophoudt rond de achteras. Het is in elk geval overduidelijk dat Honda een eigen weg durft te gaan en voor een uitgesproken design heeft gekozen. Het is even wennen, zullen we maar zeggen, maar eerlijk is eerlijk: als je het uiterlijk van de nieuwe V4 een poosje op je laat inwerken, doet’ie wel wat met je. En is dat niet één van de belangrijkste kenmerken van een geslaagd design?Deze foto’s werden gemaakt in de Amerikaanse Dead Valley, waar veel automerken ook hun nieuwe auto’s testen op de warmtehuishouding. Honda koos voor de testritten in de hitte om te testen hoeveel motorwarmte er wordt afgegeven aan de bestuurder via het aluminium brugframe en de tank. Bij veel dikke sporttoerders en toermachines weten we immers dat het een crime is om er bij zomerse omstandigheden mee in de file of door de stad te rijden, omdat de buddyseat dan wel een houten bankje in de sauna lijkt, zoveel hitte er van het blok omhoog komt. Dat probleem lijkt Honda dus serieus aan te pakken.Voorlopig moeten we nog een paar maandjes geduld hebben voor Honda met de officiële berichten omtrent deze nieuwe machine naar buiten komt, maar de vooruitzichten zijn mooi!