Tips & Tricks MP 15-2009
GETEST: GARMIN ZUMO 660 EUROPADe gloednieuwe Zumo 660 van navigatiespecialist Garmin lost de beproefde 550 af. We probeerden het nieuwe toestel uit tijdens een ruim 3.000 kilometer lange trip.Bediening: De Zumo 660 is uitsluitend via het touchscreen beeldscherm te bedienen (de Zumo 550 heeft vier extra druktoetsen voor de belangrijkste functies), maar door de grote drukvlakken gaat dat eigenlijk probleemloos. Omslachtig blijft evenwel het kiezen van belangrijke doelen, zoals bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde tankstation. Goed daarentegen is het overzicht van reisinformatie zoals de resterende afstand tot de eindbestemming, een hoogtemeter en een kompas. Beeldscherm: Het navigatieapparaat is uitsluitend met een prima 4,3 inch TFT widescreen beeldscherm te krijgen. Zelfs bij direct zonlicht blijft het beeld contrastrijk. Een automatische dag/nacht-omschakeling voorkomt dat je bij duisternis wordt verblind. Navigatie: Van de zwakke punten van de 550 heeft de nieuwe Zumo 660 nauwelijks iets geërfd. Slechts één keer liet het systeem ons op een afgesneden deel van de route in de steek. Alle doelen werden verder probleemloos bereikt en de spraakaanwijzingen zijn daarbij van hoog niveau. De berekeningen voor routes langer dan 600 kilometer vergen iets meer van het apparaat en daar moet je dan ook een minuutje of vijf op wachten. Praktisch en goed bedienbaar: het invoervenster. Met het wegennet van veertig Europese landen aan boord blijft er planologisch gezien weinig te wensen over. Het importeren van de routes en de Tracking-functie doen het als op de Zumo 550 uitstekend. Conclusie: De nieuwe maatstaf voor motornavigatie. De zwakke punten van de Zumo 550 zijn overwonnen, terwijl de gebruiksvriendelijkheid niet in de laatste plaats door het widescreen beeldscherm is gestegen. Waterdichte behuizing, universeel bruikbare houder en een sterke accu – de Zumo 660 is bij uitstek geschikt voor gebruik op de motor. Prijs: € 670,-Info: www.garmin.nl [In Logo]MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED[Unterseite]DE DETAILSHouder: de houder hoort bij de standaarduitrusting van de Zumo 660 en is door het kogelgewricht vrij te bewegen. Waar de oude houder nogal omslachtig gezekerd moest worden, wordt per ongeluk openen bij de nieuwe houder voorkomen door een speciaal mechanisme. Geïntegreerd in de houder zijn de stroomvoorziening voor de aansluiting op het boordnetwerk en aansluitingen voor USB, audio en microfoon. Multimedia: woordenboek, MP3-speler, handsfree bellen – prachtig allemaal, maar wie optimaal gebruik wil maken van alle voordelen van de Zumo 660 moet ook de juiste periferie hebben: een van bluetooth-kit voorziene helm. Check voor aanschaf of telefoon en headset te koppelen zijn. Is dat niet het geval, dan kun je altijd nog kiezen voor een kabelverbinding. WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze nieuwe serie bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven.APRILIAHet Italiaanse merk Aprilia dankt zijn naam aan een auto: de Lancia Aprilia. Toen Alberto Beggio na de Tweede Wereldoorlog met zijn eigen fietsenfabriek begon, was hij helemaal weg van die Lancia. Zo zeer zelfs, dat hij de typeaanduiding tot zijn eigen merknaam voor fietsen ging gebruiken. Toen Aprilia in 1968 ook motorfietsen ging produceren, bleef de merknaam onveranderd.Momenteel bestaat het Aprilia-logo uit een rood vlak met kleine witte letters. Afhankelijk van de styling van de motoren wordt de merknaam echter ook wel eens zonder rood vlak en in grijze of zilverkleurige letters gebruikt.[[Bild Aprilia-logo aus MRD 14 seite 104 dazu]][Aus MRD 14/2009 seite 110-111]SPOEDCURSUS FREESTYLE MOTORCROSSVLIEG MET ME MEE…Freestyle motorcross is zonder twijfel een van de populairste takken van motorsport. De acrobaten van de lucht brengen met hun adembenemende stunts het publiek in extase. Wat komt er bij kijken en hoe heten de populairste sprongen?[Bei grosses Bild]Voor Freestyle motorcross worden aangepaste crossers gebruikt. Motorisch zijn ze, op een aangepast uitlaatsysteem voor meer koppel na, nagenoeg standaard. Het gewicht ligt net onder de 100 kilo en het vermogen bedraagt een goede 60 pk. Hieronder de belangrijkste wijzigingen.• Rijwielgedeelte: beduidend harder afgesteld om de sprongen tot maar liefst vijftien meter hoogte beter op te kunnen vangen. • Stuur: breder dan bij een standaard fiets en zonder middensteun voor extra bewegingsvrijheid. • Voetsteunen: breder en hoger voor meer grip en een betere handelbaarheid bij de stunts.• Zadel: extreem vlak voor extra ruimte.• Verder: korter achterspatbord voor meer beenvrijheid achter bij trucs achter de motor. Uitsparingen onder het zadel – grabholes – voor sprongen waarbij de motor aan de achterzijde moet worden vastgehouden. [Bei kleine Aktionbilder]DEADBODYPerfect geslaagd als de rijder kaarsrecht boven de voorkant van de motor in de lucht zweeft. Daarvoor moet de rijder zijn benen tussen de armen aan het stuur door naar voren strekken en ‘voor dood’ in de lucht hangen. TSUNAMI De rijder maakt een handstand op het stuur van de loodrecht in de lucht hangende machine, wat er uit ziet als een aanzwellende (Tsunami-)golf. Met gekruiste benen heet deze figuur Scorpion-Tsunami. SEATGRABDe naam zegt eigenlijk alles. De rijder grijpt met beide handen in de grepen onder het zadel en vliegt met naar achteren gestrekte benen achter de motor aan tot de landing wordt ingezet. ROCK SOLIDRijder en motor vliegen zonder contact te maken parallel door de lucht. Daarvoor laat de rijder, met de Seatgrab-positie als uitgangspositie, de motor los en vliegt in het meest ideale geval met gestrekte armen en benen achter zijn motor aan. SUPERMAN BACKFLIPOok wel Superflip genoemd. Hierbij vliegt de rijder door een salto korte tijd gestrekt en parallel onder zijn motor door de lucht. Met de handen aan het stuur. HEELCLICKER BACKFLIPDeze variant van de achterwaartse salto behoort inmiddels tot het standaard repertoire van de meeste rijders. Tijdens het roteren zwaait de rijder zijn laarzen om zijn armen en tikt de hakken tegen elkaar. CLIFFHANGER BACKFLIPTijdens de sprong klemt de rijder zijn laarzen onder het stuur en strekt zich richting de grond uit. Ziet er uit alsof de rijder aan het stuur hangt. CORDOVA BACKFLIPDe rijder drukt zijn voeten tijdens deze achterwaartse salto tegen het stuur en duwt zijn bekken naar voren. Beide handen blijven gedurende de vlucht aan het stuur. [Aus MRD 14/2009 Seite 111]GETEST: CRAFT PRO ZEROGOEDE VERPAKKINGCoolmax, Thermolite en interne luchtkanalen moeten in dit setje Craft onderkleding voor maximaal comfort zorgen. Dat proberen we graag even uit.Het Zweedse Craft maakt al sinds 1977 onderkleding, die volgens het principe van het capillaire effect functioneert en vocht van het lichaam afvoert. De set Pro Zero Extreme hoort bij de huidige collectie en daarmee hebben we ruim een jaar ervaring opgedaan, zowel tijdens koele dagtrips als tijdens inspannende offroad ritjes. Een jaar waarna we rustig de conclusie kunnen trekken dat deze combinatie uitstekend werk verricht. Het draagcomfort is bijzonder aangenaam, zelfs luchtig licht en dat terwijl het toch zeer nauw om het lichaam sluit. Vlakke naden en de zijdelings gepositioneerde halsritssluiting voorkomen hinderlijke druk- en schuurplekken. Bovendien houdt de Pro Zero je bij lage temperaturen lekker warm en blijft de huid bij inspanning verbazingwekkend droog. Verdere pluspunten zijn het lage gewicht en het feit dat deze onderkleding snel droogt als het vochtig is geworden. Conclusie: Uitstekende onderkleding, voor zowel koele motorritjes als voor het sportieve werk. Prijs: shirt € 49,95; broek € 39,95Info: www.hein-gericke.com [Im MotoPlus-logo]MOTOPLUS-oordeel: zeer goed[Kan stehen bleiben. Richtiges Bild noch nicht vorhanden][Aus MRD 9/2009 Seite 127, rechts]GETEST: UVEX BOSS 515WIE IS DE BOSS?Gunstig geprijsd, licht en voor de verandering eens niet afkomstig uit China. Waaraan moet een nieuwe integraalhelm nog meer voldoen?‘’Comfort-Monomatic-kinsluiting’, de omschrijving is nogal omslachtig. De werking van dit nieuwe systeem is dat echter niet. Moeiteloos en zonder gefriemel is de kinband van de 1.400 gram lichte Boss 515 met behulp van een aan de linker buitenkant geplaatste sluiting aan te passen. Vergeleken met de conventionele druksluiting heeft dit mechaniek met de komische naam duidelijke voordelen. Aangenaam bij het opzetten van de helm is het voeringsmateriaal. Maar tijdens een lange, zonnige testrit openbaarde zich toch een minpuntje. De luchtinlaten op het kinstuk en de bovenkant van de helm laten te weinig frisse lucht door. Ook een gedoseerde doorvoer van lucht via het licht getinte vizier is lastig, aangezien het vizier een vrij een grove stelinterval heeft. En ondanks een speciale anti-condenslaag beslaat het vizier toch. De helm zit wel prettig en goed strak, waarbij er lichte druk op de oren voelbaar is. Verder is de 515 relatief stil en ligt rustig in de rijwind. Conclusie: De Uvex Boss 515 is een helm zonder opsmuk en overbodige tierlantijntjes. De afwerking is van prima kwaliteit en het mechanisme van de kinsluiting weet te overtuigen. De doorvoer van frisse lucht kan echter beter en hoewel Uvex de helm adviseert voor brildragers, is een bril nauwelijks op te krijgen. Prijs: uni € 179,95; decor € 199,95 Info: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 48 45[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: voldoende